سرای تاریخی "وکیل التجار" با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران شهری و میراث فرهنگی و فعالان حوزه گردشگری افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین، مرمت اين بناي تاريخي از سال ٩٠ شروع شده و تا سال ٩٦ ادامه پيدا كرده و پس از آن به عنوان يك مجموعه فرهنگي گردشگری با کاربری پذیرایی تغيير كاربري داده است.

سراي وكيل التجار توسط نوادگان مرحوم «محمد‌باقر میزاني »مرمت و احيا شده و به سراي ميزاني نيز معروف است. این بنا که در شمال غرب میدان محمدیه تهران (میدان اعدام سابق) واقع شده در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره۳۹۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مراسم افتتاحيه سراي وكيل التجار، با اجرای برنامه توسط اردشير رستمي هنرمند فرهیخته و خیر مقدم توسط مدیر مجموعه آقای رمضان شروع شد و در ادامه مهندس معمار زاده توضیحاتی در خصوص تاريخچه اين بناو چگونگی مرمت آن دادند پس ازآن گروه موسيقي به نوازندگي كيوان ساكت و خوانش وحيد تاج، قطعاتي را براي حاضرين در مراسم اجرا كردند كه تشويق و استقبال پرشور حاضرين در سراي وكيل التجار را به دنبال داشت.

در پایان از رضا كيانيان، هنرمند محبوب كشورمان، دلاور بزرگ نيا، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران و پيمان حسين محسني، شهردار منطقه ١٢ تهران دعوت شد تا با حضور روي صحنه و بريدن كيك افتتاحيه اين سراي تاريخي، از مديران و بانيان مرمت و احياي مجموعه وكيل التجار تقدير كنند.

برادران رمضان كه اين سرا نسل به نسل به آن ها منتقل شده و تا امروز با تلاش بسيار، به حفظ اين بناي تاريخي به جا مانده ازاجداد خود پرداخته اند، اظهار امیدواري كردند که این مجموعه بتواند میزبان خوبی برای شهروندان و گردشگران باشد.

مهندس مهدي معمارزاده، مسئوليت نظارت فني مرمت پروژه وكيل التجار را از طرف سازمان ميراث فرهنگي به عهده داشته است.

اين سرا در سال هاي دور با عنوان سرایی برای تجارت خشكبارتاسيس شد كه در دوره اي بدون كاربري باقي ماند.

سراي وكيل التجار به عنوان یک مقصد گردشگري و تهرانگردي، شامل رستوران، شربتخانه وكتابخانه است و قرار است از اين پس ميزبان رويدادهاي فرهنگي-هنري شهر تهران باشد.

وکیل التجار

تاريخچه سراي وكيل التجار

نام سراي وكيل التجار يا ميزاني از ميرزا محمد ميزاني ملقب به وكيل التجار تهراني گرفته شده است. در سال هاي دور اين سرا مكاني براي فروش خشكبار و موادغذايي خشك بوده است.

لقب وكيل التجار، لقب رسمي دولتي است كه از دوره قاجار به محمدميزاني داده شده و دليل آن اعتبار و حسن شهرت او در میان تجار تهران بوده است.

بعد از او، ميرزا محمدباقر ميزاني در سال ١٣٠٨، بناي فعلي را تجديد بنا كرد. بناي قبلي متعلق به دوره قاجار بوده كه به علت تعريض ميدان محمديه(اعدام سابق) بخشي از آن تخريب شد. اما ميرزا محمد باقر ميزاني، اين بنا را در سال ١٣٠٨ شمسي تجديدكرد و مجددا همان كسب و كار پدر را پيش گرفت.

بعد از او، پسرش حاج هاشم ميزاني اداره سراي وكيل التجار را با ادامه دادن همان حرفه پدر عهده دار شد، البته زمانی نیزدر اين سرا كارگاه قندريزي شکل گرفت .
بعد از حاج هاشم ميزاني، اين سرا به دست ورثه افتاد و در اين زمان، در سرا ديگر فعاليتي صورت نگرفت و تبديل به انبار خانوادگي شد. تا اين كه اين بنا در تاريخ ١٠/٧/١٣٨٠ توسط سازمان ميراث فرهنگي، در فهرست آثار ملي ثبت شد.

مرمت اين بنا، كه توسط استادكاران ماهر در حوزه معماري سنتي ايران و كاشيكاري و نجاري انجام شده، به مدت شش سال طول كشيده است که از اين پس با كاربري پذيرايي و فرهنگي در خدمت شهروندان خواهد بود.

 

 

 

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =