سال گذشته چقدر کالای مصرفی وارد ایران شد؟

بررسی وضعیت واردات کالاهای مصرفی نشان می دهد تنها 30 قلم کالای وارداتی مصرفی به ایران بیش از 73 درصد از کل واردات اقلام مصرفی را تشکیل می دهد .

ایمان ربیعی- بررسی ها نشان می دهد مدیریت واردات اقلام مصرفی در شرایط مضیقه ارزی ، از مهمترین اولویت هایی است که در دستور کار قرار می گیرد از این رو وضعیت فعلی اقتصاد ایران نیز به گونه ای است که مدیریت واردات ، خصوصا در اقلام مصرفی را گریزناپذیر کرده است .

 بازار ایران در شرایطی روزهای نامساعدی را پشت سر می گذارد که چشم انداز پیش رو نیز،با توجه به احتمال تشدید تحریم ها چندان امیدبخش نیست از این رو تکیه بر توان داخلی و مدیریت دقیق وضعیت، الزامی جدی برای دستگاه های اجرایی تلقی می شود.

 پیش از این نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت واردات اقلام مصرفی را در دستور کار قرار داد اما به نظر می رسد هنوز تا اجرایی شدن این مهم راهی طولانی باقی مانده باشد.

واردات

 بر اساس آمارهای ارائه شده در خصوص تجارت خارجی که در گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است، کل اقلام مصرفی وارداتی به ایران اعم از خودرو تا سوزن و ماشین ظرفشویی و یخچال و ... ارزی برابر با 9.8 میلیارد دلار ، ارز به خوداختصاص داده است به این ترتیب با کمی اغماض می توان این رقم را 10 میلیارد دلار در نظر گرفت .

 با توجه به اینکه 30 قلم کالای وارداتی بیش از 73 درصد از این ارزبری را از آن خود می کند، توجه به مدیریت واردات این اقلام خود می تواند کاهش ارزبری را در بر داشته باشد .

 بر این اساس 7.3 میلیارد دلار از ارزبری مختص واردات کالاهای مصرفی در ایران قابل مدیریت است .

 گزارش های تفکیکی در خصوص آمار تجارت خارجی نشان می دهد عمده ترین اقلام مصرفی وارداتی به ایران، در سه بخش صنعتی، کشاورزی و بهداشتی جای می گیرند .

  صدر نشین واردات اقلام مصرفی

 بررسی ها نشان می دهد عمده ترین اقلام مصرفی وارداتی به ایران را اقلامی تشکیل می دهد که رد بخش کشاورزی یا به عبارت دیگر در حوزه غذا و سفره جای می گیرند.

 هشت قلم کالای عمده وارداتی مصرفی که در فهرست اقلام کشاورزی جای می گیرد ، 29.61 درصد از واردات اقلام مصرفی را به خود اختصاص می دهد .

 در عین حال برنج نیمه سفید، موز سبز تازه ، گوشت گاو، کره بسته بندی ، عدس ، سبزیجات غلافدار خشک شده (نخود)، چای سیاه و لوبیا چیتی عمده ترین اقلام وارداتی به ایران هستند.

 صنعتی‌ها در میان پیشتازان

 در فهرست اقلام مصرفی وارداتی که صنعتی تلقی می شوند، خودرو، گوشی تلفن همراه، دستگاه تهویه مطبوع دو تکه ، یخچال و فریز، سه چرخه و روروک، ماشین های ظرفشویی خانگی، سوزن ها، کانترها و مانول ها و وسایل نقلیه هیبریدی و ... دیده می‌شوند .

 دسته مصرفی های بخش صنعت 27.05 درصد از واردات اقلام مصرفی را به خود اختصاص می دهند . بی تردید مدیریت واردات این اقلام ساده تر از مدیریت واردات غذا و کالاهای مورد نیاز سفره به بازار ایران است.

جایگاه بهداشتی‌ها در صف سی

اقلام بهداشتی وارداتی به کشور حدود 16.78 درصد از کل واردات اقلام مصرفی را به خود اختصاص می دهد. مکمل های دارویی برای خرده فروشی ها، داروهای دارای هورمون یا فاقد آنتی بیوتیک، لوازم مصرفی آنژیوگرافی ، مکمل غذایی، داروهای دارای هورمون یا فاقد آنتی بیوتیک دارای انسولین، فراورده های زیبایی و آرایشی ، مصنوعات پلاستیکی جز کپسول دارویی ، مفصل های مصنوعی و شامپو در این اقلام حضور دارند.

 به نظر می رسد مدیریت این اقلام نیز با محدودیت در واردات آرایشی بهداشتی ها به منظور حفظ جریان واردات سلامت محورها اجرایی شود.  

 

 

223223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =