۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

ایسنا نوشت: روزنامه الاخبار لبنان به نقل از امارات لیکس (سایت اینترنتی که به افشای رسوایی‌های امارات می‌پردازد) از جاسوسی سفیر امارات در عراق از سیاستمداران عراقی و مسؤولان این کشور و رصد دقیق تحرکاتشان خبر داد.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، حسن احمد الشحی، سفیر امارات در عراق با اینکه در تحرکات ظاهری خود دیپلماتی کارکشته‌تر از ثامر السبهان، سفیر سابق عربستان در عراق به نظر می‌رسد اما نامه‌نگاری‌های وی برای دولتش او را به عنوان "یک سوپرسفیر" مثل ثامر السبهان نشان می‌دهد و سفارتش نیز مثل مخفیگاهی است که نقشش از سبک و سیاق دیپلماسی خارج شده است.

جاسوسی الشحی و تیمش درباره سیاستمداران عراقی و مسؤولان و حتی نظامیان و رصد دقیق تحرکاتشان به هیچ وجه به معنای این نیست که تمامی تحلیل‌هایی که این سفیر به اربابانش در ابوظبی ارائه می‌کند کاملا شفاف و درست هستند. الشحی در یک تلگراف اعلام کرده بود که موضع حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به محور عربستان نزدیک‌تر است. این تلگراف به وضوح مشارکت ابوظبی در اقدامات مربوط به مقابله با نفوذ ایران در بغداد یا آنچه این سفیر "محور قطری-ایرانی" می‌داند را از طریق مهار العبادی نشان می‌دهد. براساس این تلگراف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از العبادی برای خلاص شدن از نفوذ ایران در عراق حمایت می‌کنند.

حساسیت امارات با تلاش دوحه برای ورود به عراق چه از طریق ایفای نقش رقیب در روند بازسازی عراق یا افتتاح سفارت قطر در بغداد بیشتر می‌شود. الشحی در یک تلگراف که تاریخ آن به ۱۴ نوامبر بازمی‌گردد گزارشی درباره سفر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق به دوحه داده است. وی می‌گوید این سفر بخشی از تحرکات هماهنگ شده اردن و عراق علیه قطر بعد از دستیابی به چراغ سبز عربستان برای بازگرداندن قطر به جهان عرب و دور کردنش از محور ایران است. بنا بر ادعای این تلگراف، یک طرح ایرانی - قطری در عراق برای برهم زدن اوضاع سیاسی این کشور از طریق حمایت از طرف‌های سیاسی داخلی و خارجی و گروه‌های شبه‌نظامی که مخالف دستورات العبادی درباره تقویت ارتباطات با جهان عرب هستند و فراهم کردن زمینه برای آن‌ها جهت پیروزی در انتخابات پارلمانی وجود دارد که در رأس این‌ها نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =