مفصل‌های مصنوعی عمر طولانی ندارند و باید تعویض شوند. اما یک مفصل طبیعی چه‌طور؟ محققین موفق شده‌اند با استفاده از کاشت داربست و تحریک سلول‌های بنیادی، مفصل‌هایی از سلول‌های طبیعی درون بدن بسازند

بهنوش خرم‌روز: با این که فناوری مفصل‌های مصنوعی یکی از حوزه‌های پزشکی است که در حال حاضر نسبت به قبل بسیار پیشرفته شده و از عمر لگن‌ها و زانوهای تیتانیومی حالا دیگر نزدیک به یک دهه می‌گذرد، اما هنوز هم این مفصل‌های مصنوعی با تمام قابلیت‌هایی که دارند، به طور کامل پاسخگوی نیاز افراد نیستند. بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها شاید این باشد که عمر طولانی ندارند و بیماران سالمند باید هر از گاهی باز زیر تیغ جراحی بروند و مفصل‌های مصنوعی خود را نو کنند. اما خبرهای تازه از دنیای پزشکی،‌ امیدوارکننده هستند.

مدل بازسازی مفصل خرگوش

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین برای اولین بار ثابت کرده‌اند که بهترین جایگزین برای مفصل‌های مصنوعی، وادار کردن سلول‌های بنیادی بدن فرد به بازسازی استخوان‌های خودشان است و این کار عملی است. آن‌ها توانستند سلول‌های بنیادی را تحریک کنند که اطراف یک داربست قابل کاشت، بافت مفصل را از نو بسازند. آن‌ها با انجام آزمایش‌های موفقیت‌آمیز خود روی خرگوش‌های زنده، نشان دادند که حتی وقتی خرگوش در حال استفاده از مفصل خود باشد، فرایند ترمیم و بازسازی مفصل امکان‌پذیر است.

محققین دانشگاه کلمبیا در این آزمایش‌ها، با افزودن پروتئینی که از مولفه‌های رشد است، به داربست ساخته شده و کاشتن آن درون پای جلویی خرگوش، متوجه شدند که پروتئین، سلول‌های بنیادی مربوط به قسمتی که در آن مفصل از بین رفته است را بازفعال می‌کند و در نتیجه آن‌ها در این قسمت سلول‌های استخوانی و غضروفی می‌سازند. بعد از چهار هفته، خرگوش می‌توانست به طور کاملا طبیعی حرکت کند و از مفصل جدیدی خود استفاده نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =