از چهارشنبه هفته گذشته دو فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن و «داش آکل» ساخته محمد عرب به جمع فیلم‌های در حال اکران اضافه شدند، فیلم موتمن بعد از سه سال بالاخره رنگ پرده را به خود دید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هفته گذشته با وجود اینکه دو فیلم جدید نیز به چرخه اکران پیوست اما تغییر و تحول چشمگیری در فروش فیلم‌های در حال اکران رخ نداد و تنها دو فیلم «هزارپا» و «تنگه ابوقریب» هستند که با اختلاف زیاد توجه مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کرده‌‌اند.

این در حالی است که حتی بسیاری از سینماداران نیز «هزارپا» را فیلم محبوب دانسته‌اند که توانسته به گیشه‌ها رونق ببخشد و در فروش و جذب مخاطب بالا نیز رکوردشکنی کند. البته اکران این فیلم پرطرفدار را شاید بتوان به نوعی بدشانسی دیگر آثاری که همزمان با این فیلم اکران شدند دانست، چرا که در این شرایطی که طیف‌های مختلف جامعه از اوضاع نابه‌سامان اقتصادی گله‌مندند خیلی‌ها ترجیح‌ می‌دهند در قبال پولی که برای سینما رفتن پرداخت می‌کنند چند ساعتی سرگرم شوند و بخندند تا اینکه پای تماشای آثار جدی بنشینند که غمی بر غم‌هایشان اضافه کند.

اما با نگاهی کوتاه به آثار اجتماعی که قرار است از فصل پاییز اکران شوند می‌توان تا حدودی امیدوار بود که گیشه سینماها از انحصار فیلم‌های کمدی درآید و بخشی از فروش قابل توجه سینما به فیلم‌های جدی و اجتماعی نیز اختصاص پیدا کند.

در گزارشی که در ادامه می‌خوانید روند فروش فیلم‌های روی پرده را بررسی کردیم.

«داش آکل» دهه ۹۰ رقیب کیمیایی می‌شود؟
«داش آکل» نام فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی است که در سال 1350 ساخته شده و بهروز وثوقی در آن نقش آفرینی کرده است. این فیلم بر اساس داستان «داش آکل» از کتاب سه قطره خون نوشته صادق هدایت، ساخته شده است. حالا بعد از گذشت بیش از سه دهه محمد عرب فیلمی با همین نام ساخته که از چهارشنبه گذشته روی پرده سینماها رفته است. البته ناگفته نماند که ابتدا نام این فیلم «آتش و قداره» بود و در مراحل تولید سازندگان آن تصمیم گرفتند اسمش را به «داش آکل» تغییر دهند. تنها سه روز از آغاز اکران فیلم گذشته و با توجه به شروع کم رمقش در فروش روزهای ابتدایی اکران باید منتظر ماند و دید «داش آکل» سال 97 می‌تواند به اندازه فیلمی که در دهه پنجاه ساخته شد و مورد استقبال قرار گرفت موفق شود یا خیر؟

در خلاصه داستان این فیلم که زیر و بم جوانمردی ایرانیان را روایت می‌کند آمده است: «من می دونم جای تو، تو قلب من کجاست... ولی، نمی دونم.... اصلاً جایی تو قلب تو دارم یا نه؟ تو منو قبول کردی فقط به خاطر ...؟ جوونمردی همه‌ش عشقه. کوچیک که بودم منو از آتیش می‌ترسوندن... وقتی مُشرف شدم به حرم امام رضا... صبح تا شب سروکارم شد با آتیش . . . کم‌کم دست داد که آتیشو ببینم، دیدم که آتیش ناپاکی رو می‌سوزونه و سختی رو نرم می‌کنه...»

مهران غفوریان، حسین یاری، علی صادقی، محمدرضا شریفی‌نیا، امیر حسین صدیق، علی مشهدی، فاطمه گودرزی، هلیا امامی، مهرداد ضیایی، نیما شاهرخ‌شاهی، ارژنگ امیرفضلی، محسن افشانی، ارسلان قاسمی و ... هم از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی داش آکل

سحر در گیشه چه می کند؟
فرزاد موتمن فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» را در سال 94 ساخت و اولین نمایش این فیلم هم در جشنواره فیلم فجر همان سال بود.

این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال 94 در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مکمل زن و مرد نامزد نامزد دریافت جایزه شد اما بعد از سه سال روی پرده رفت اما فروش نه چندان امیدوار کننده این فیلم در آغاز اکران نوید گیشه پرفروشی را برای این اثر نمی‌دهد.

این ساخته موتمن داستانی پر از تعلیق دارد و در خلاصه قصه آن آمده: «مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است.»

فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، ژاله صامتی، آتیلا پسیانی و ... نیز بازیگران این فیلم هستند.

استقبال از «تنگه ابوقریب» ادامه دارد
فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی همچون هفته‌های پیش روند فروش خوبی را پشت سر گذاشت. این اثر با وجود اینکه فیلمی جنگی به حساب می‌آید اما به دلیل نوع روایت متفاوت و البته صحنه‌های اکشنی که خوب هم از آب درآمده توجه مخاطبان زیادی را تا به حال به خود جلب کرده و در جدول فروش هم رده دوم را به خود اختصاص داده است.

این فیلم از حضور بازیگران جوانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، مهدی قربانی، علی سلیمانی و ... بهره برده است. 

چرا این فیلم‌ها موفق نشدند؟
فیلم‌های «شعله‌ور»، «همه چی عادیه» «راه رفتن روی سیم» و «پشت دیوار سکوت» اما با وجود اینکه بیش از دو هفته از اکرانشان می‌گذرد در گیشه موفق نبودند و فروششان حتی به مرز 500 میلیون تومان نیز نرسیده است. تنها «شعله‌ور» در امیان این چهار فیلم فروش 500 میلیون تومان را رد کرده که بخشی از آن را هم شاید بتوان حضور امین حیایی و پسرش در این فیلم دانست. البته تعداد سالن‌های اندکی که در اختیار این آثار است نیز را شاید بتوان یکی از دلایل ناکامی این فیلم‌ها در گیشه دانست.

در ادامه می‌توانید میزان فروش فیلم‌ها در هفته گذشته را در جدول زیر بخوانید.

نام فیلم

نام کارگردان

تعداد روزهای نمایش

تعداد سالن‌های نمایش

میزان فروش

هزارپا

ابوالحسن داودی

58 روز

188سالن

 32 میلیارد و 500 میلیون تومان

تنگه ابوقریب

بهرام توکلی

23 روز

130 سالن

2 میلیارد و 600 میلیون تومان

دارکوب

بهروز شعیبی

65 روز

16 سالن

2 میلیارد و 100 میلیون تومان

دم سرخ‌ها

آرش معیریان

30 روز

105 سالن

1 میلیارد و 950 میلیون تومان

کاتیوشا

علی عطشانی

37 روز

66 سالن

1 میلیارد و 810 میلیون تومان

شعله‌ور

حمید نعمت‌الله

16 روز

48 سالن

510 میلیون تومان

همه چی عادیه

محسن دامادی

16 روز

42 سالن

125 میلیون تومان

پشت دیوار سکوت

مسعود جعفری جوزانی

16 روز

28 سالن

95 میلیون تومان

راه رفتن روی سیم

احمدرضا معتمدی

16 روز

16 سالن

40 میلیون تومان

داش آکل

محمد عرب

2 روز

17 سالن

15 میلیون تومان

آخرین بار کی سحر رو دیدی؟

فرزاد موتمن

2 روز

11 سالن

7 میلیون تومان


241244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صحت A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    2 1
    یک بار کیمیایی داش آکل رو خراب کرد و یک بار اینا