تسنیم به نقل از عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش داد: یک درصد سپرده گذاران بزرگ بانک، کسانی هستند که ۷۴ درصد سپرده ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می دهد که حاصل سیستم بانکداری ماست.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: منافعی که بانک ها بدست می آورند در قالب دو نوع سپرده انجام می شود که سپرده گذاری برای سرمایه گذاری و پس انداز برای حساب جاری است و اینکه مردم به بانک قرض الحسنه بدهند معنی ندارد.

این اقتصاددان گفت: حدود 60 درصد نقدینگی کشور به سمت فعالیت های نامولد رفته و فقط 40 درصد نقدینگی در بخش مولد اقتصادی به کار گرفته شده است.

غلامرضا مصباحی مقدم

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی به گونه ای است که تولید کنندگان سعی می کنند تولید را متوقف کنند و سرمایه را بدون ریسک در بانک قرار دهند و سود کنند، گفت: دلیلش این است که سرمایه در تولید ریسک پذیرتر است و مالیات و هزنیه های نیروی انسانی نیز دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روش اتخاذ شده در نظام بانک داری به گونه ای است که به سمت مشوق های غیر تولیدی رفته اند. بانک ها باید پروژه ها و سرمایه گذاری ها را تامین مالی کنند و سودی که از تجارت و تولید برمی گردد را مبنا قراردهند بنابراین نباید تعهدی از قبل ایجاد کنند.

مصباحی مقدم افزود: رقابت در افزایش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور مخرب است و اقتصاد را به ورشکستگی سوق می دهد و بنگاه های تولیدی را تعطیل می کند. یک درصد سپرده گذاران بزرگ بانک، کسانی هستند که 74 درصد سپرده ها را در اختیار دارند که این شکاف فقر و غنا را نشان می دهد که حاصل سیستم بانکداری ماست.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
    15 2
    دنبال بهانه می گردید که سود بانکی را پایین بیارید که قیمت دلار و مسکن و ماشین بالا برود که به نفع دلالانشان شود
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
    16 0
    شما هم که فقط بلدید ذکر مصیبت بخوانید. خب این پولها رو پس بگیرید و اون مدیر را برای ایجاد انحصار دادگاهی کنید.اگر قانون برای مجازات ایجاد کنندگان انحصار ندارید خودتان را تکان بدهید و در این مجلس خراب شده تصویب کنید. مردم از اینهمه ذکر مصیبت خسته اند و دنبال درمان برای این مصیبت می گردند.