۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱
ایران و دختر عربی ناتو

روزنامه اقتصادی "ار ب کا" در تحلیلی به اهداف تشکیل ائئلاف نظامی جدید – ائتلاف راهبردی خاورمیانه پرداخته است. این گزارش تأکید می‌کند هدف تشکیل ناتوی عربی، ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این تحلیل آمده است:

دولت ترامپ طی ماه‌های گذشته مشغول تدارک زمینه برای تشکیل ائئلاف نظامی جدید - ائتلاف راهبردی خاورمیانه (MESA) - بود. واشنگتن می‌خواهد 6 عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس و همچنین مصر و اردن را وارد این ائتلاف کند. سخنگوی شورای امنیت آمریکا به این نشریه گفته است هدف ائتلاف آینده "باز داشتن تجاوز ایران در منطقه" و همچنین مقابله با تروریسم و حمایت از ثبات در خاورمیانه خواهد بود. اهداف ائتلاف 12 اکتبر در اجلاس کشورهای خلیج فارس در واشنگتن رسماً اعلام مي‌شود.

ترامپ و بن سلمان در کاخ سفید

آنتون مارداسوف (Anton Mardasov) صاحبنظر شورای روابط بین‌الملل روسيه می‌گوید سطح انسجام کشورهای خاورمیانه برای تشکیل چنین ائتلافی کافی نیست: "ایالات متحده می‌خواهد ظاهر وجود جبهه ضد ایران را به وجود آورد. این امر تازگی ندارد و سابقاً در هر مورد در نتیجه عدم توافق کشورهای عرب شکست خورده بود. این واقعیت طی جنگ یمن به وضوح نمایان شد که در آن در مورد فرماندهی واحد عملیات و رقابت عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشکلات آشکار بروز کرد". اختلاف کشورهای سلطنتی خلیج فارس با قطر هم فراموش نشود.

ولادیمیر ساژین (Vladimir Sazhin) کارمند علمی ارشد انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم روسيه نیز در این باره می‌افزاید کشورهای عرب در مورد ایران هم اتفاق نظر ندارند. در وهله اول ایالات متحده و اسرائیل به تشکیل ائتلاف نظامی علاقه‌مند هستند در حالی که قطر و عمان با ایران روابط معمولی دارند. ولی این ائتلاف بدون ایالات متحده و اسرائیل معنی هم ندارد زیرا توان متحده آن در این صورت از توان ایران کمتر می‌شد.

در عین حال هرچند خود این طرح از قرار تحقق نخواهد یافت ولی می‌تواند به آمریکا و متحدان آن در انجام مأموریت‌های جاری کمک کند. مارداسوف برای مثال به وادار کردن ایران به توافق با تجدید نظر در معامله هسته‌ای یا وادار کردن کشورهای عرب به سرمایه گذاری در شرق سوریه اشاره می‌کند.

ماکسیم سوچکوف (Maxim Suchkov) صاحبنظر شورای روابط بین‌الملل روسيه می‌گوید با این اوصاف روسيه دلیلی برای نگرانی از این پروژه ندارد.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =