روزهای طولانی‌تر بهاری باعث تحریک تغییرات هورمونی در نوجوانان شده و با دیر یا کم خوابیدن آنها در ارتباط است.

ایسنا نوشت:

محققان دریافتند که با طولانی‌تر شدن روزها در بهار، نوجوانان تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که منجر به آن می‌شود که دیرتر به رختخواب روند. این مسئله بروز مشکلات مربوطه از قبیل کمبود خواب و تغییرات خلق و خو در آنها را در پی دارد.

در این پژوهش، محققان 16 دانش آموز ثبت نام شده سال هشتم در مدرسه متوسطه نیویورک را مورد بررسی قرار دادند. محققان اطلاعات سطوح ملاتونین کودکان را جمع‌آوری کردند. گفتنی است، ملاتولین هورمونی است که به بدن می‌گوید، چه موقع شب شده است و معمولا 2 تا 3 ساعت قبل از آن که شخص بخوابد، شروع به افزایش می‌کند.

یافته ها حاکی از آن است سطوح ملاتونین در نوجوانان به طور متوسط 20 دقیقه دیرتر در بهار نسبت به زمستان شروع به افزایش می کند. همچنین نوجوانان متوسط 16 دقیقه تاخیر در خوابشان را و 15 دقیقه کاهش در مدت استراحت خود را در بهار در مقایسه با زمستان گزارش کردند.

دکتر مارینا فیگورو استادیار از مرکز تحقیقاتی لایتنینگ از موسسه پلی تکنیک رنسلار در شهر تروی می‌گوید: «این یک مشکل دو جانبه برای نوجوانان و والدین است. تاخیر در خوابیدن باعث کمبود خواب و مشکلات خلق و خو در نوجوانان ‌شده و می‌تواند باعث افزایش خطر چاقی و احتمالا نمرات درسی پایین‌تر شود.

نتایج این پژوهش فرضیه‌های کلی قبلی را مبنی بر اینکه الگوهای 24 ساعته تاریکی و روشنایی روی ساعت بدن تاثیر می‌گذارد را تایید می کند. او به نوجوانان پیشنهاد می‌کند؛ روزها بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرند و عصرها کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند تا به آنها کمک کند تا خواب کافی در بهار داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =