محمود شوری کارشناس مسائل روسیه در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اهمیت و نکات بارز نشست تهران در مورد سوریه پرداخت. شوری می‌گوید:

محمد اکبری: نشست تهران با سفر پوتین و اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران در حالی برگزار شد که ایران، روسیه و ترکیه درگیر بحران اقتصادی ناشی از تحریم های امریکا هستند. این موضوع اگرچه گفته می شود از موضوعات حاشیه ای نشست است، اما از منظری می تواند در وضعیت جاری حاشیه ای باشد که  اصل را به سایه می افکند. این وضعیت باعث شده است بجز موضوع سوریه که امیدهای بسیاری برای تصمیمهای مهم در مورد آن وجود دارد؛ روابط دو جانبه کشورها هم پر اهمیت باشد.

در شرایط موجود و برجسته شدن منافع مشترک سه کشور، اهمیت نشست تهران چطور ارزیابی می شود؟ بدیهی است که در صحنه سیاست و روابط بین الملل باید از گفتگوها خصوصا در عرصه های مورد اختلاف حمایت کرد، اما باید توجه داشت که گفتگوها در چه بستری انجام شده و اهداف مذاکرات چیست؟ 

در این باره محمود شوری کارشناس مسائل روسیه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در این گونه اجلاس‌ها بحث تصمیم‌گیری مطرح نیست بلکه بحث بیشتر رایزنی و مشورت در بالاترین سطح ممکن است. در مورد سوریه الان همانطور که میدانیم موضوع تلاش دولت سوریه برای تحت کنترل در آوردن استان و شهر ادلب مهمترین موضوعی است که در راس مسائل سوریه قرار دارد. به هر حال ترکیه علیرغم اینکه جبهه تحریرالشام را به عنوان یک گروه تروریستی پذیرفته اما به دو دلیل هنوز با تهاجم ارتش سوریه به این منطقه مخالف است. اول اینکه بخشهای مهمی از ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند در این منطقه مستقرند و دوم اینکه این استان با عفرین که اکنون در کنترل نیروهای ترکیه است همجوار است و ممکن است شرایط موازنه قدرت را دچار تغییر کند. علاوه بر این ترکیه نگران موج جدید آوارگان هم هست. بنابراین شاید مهمترین مسئله در این اجلاس تلاش برای متقاعد کردن ترکیه بوده باشد.


52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    4 3
    منفعتش برای ما چی بود؟ چرا کره جنوبی و ژاپن دارن مثل بچه ادم زندگی میکنن و استرس ارز و طلا و سکه و قیمت ها رو ندارن ما همش باید تو شوک باشیم؟ یه روز خوش ندیدیم