نعمت الله ایزدی سفیر سابق ایران در روسیه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با نشست تهران می گوید: اهمیت این نشست در پیام مهمی است که به دنیا مخابره می کند.

محمد اکبری: اجلاس سه جانبه (ایران، روسیه و ترکیه) روز جمعه با حضور پوتین و اردوغان در تهران، برگزار می شود.  برخلاف خواست قدرتها تکلیف سوریه می تواند در اجلاس تهران معلوم شود، چشم منطقه در مبارزه با تروریسم به تهران است و موفقیت این نشست تاثیر چند بعدی می تواند بر تحولات پیچیده منطقه ای داشته باشد.  این اجلاس ادامه روند آستانه و سومین اجلاس سران کشورها دربارۀ سوریه است. نشستهای قبلی در انکارا و سوچی برگزار شده است. پوتین و اردوعان روز جمعه در صدر هیئت‌هایی عالیرتبه به تهران می آیند و علاوه بر اجلاس سه جانبه، در مورد روابط دوجانبه نیز رایزنی خواهند کرد.

در این باره با نعمت الله ایزدی، سفیر سابق ایران در روسیه و کارشناس مسائل بین المللی گفت و گو کرده ایم که از نظر می‌گذرانید:

جناب ایزدی اهمیت نشست تهران تنها در مورد تلکیف سوریه است یا می توان شاهد تحولات دیگری نیز بود؟

به نظرم اجلاس سران سه کشور در تهران صرفنظر از نتایج آن فی نفسه دارای اهمیت است چرا که جمع شدن سران سه کشور مهم و تأثیر گذار منطقه در خصوص سوریه می تواند پیام مهمی به دنیا از جهت دارا بودن ظرفیت برای حل مشکل را بدهد اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که اگرچه آثار بیرونی این نشست خیلی مهم است اما در داخل اجلاس هم هر کشور بدنبال اهداف خود و بخصوص به حداکثر رساندن منافعش می باشد.

وزن هر کدام از سه کشور می تواند باعث شکل گیری امیدها برای تحولات مثبت منطقه ای باشد؟

روسیه به عنوان کشوری قدرتمند و با سابقه در سوریه قطعاً تمایل ندارد امتیاز حل و فصل مشکل سوریه را جز برای خودش ثبت کند و اگر هم نتواند به تمامه این کار را بکند که نخواهد هم توانست حداقل علاقمند است که رهبری این اجلاس را برای خود تعریف کند. این کار اگرچه سخت است اما بنظر می رسد روسیه سخت به آن چشم دوخته است.

با توجه به مشکلاتی که برای دو کشور ایران و ترکیه در تعامل با آمریکا وجود دارد روسیه این شانس را دارد که بتواند با آمریکا تعامل و حتی معامله بکند. امتیازی که هردو کشور ایران و ترکیه از آن محروم هستند. روسها بدلیل مشکلاتی که با آمریکا و غرب دارند به این تعامل با آنها نیاز هم دارند اگر این پیش فرض را بپذیریم باید قبول کنیم که حداقل در تهران تصمیم مهمی بتواند تأثیر جدی بر شرایط سوریه داشته باشد گرفته نخواهد شد. اما انتظار می رود که توافقات اولیه ای که بتواند منجر به تصمیمات مهم و تأثیر گذار شود بوجود آید.

چه تصمیمات مهمی قرار است در این نشست گرفته شود؟

آنچه می تواند در این اجلاس تصمیم مهم قلمداد شود تعیین تکلیف آینده رهبری در این کشور و سرنوشت اسد است در این رابطه بعید است بین ایران و آن دو کشور دیگر توافق اصولی وجود داشته باشد و همین امر هم می تواند مانعی برای اتخاذ یک تصمیم مهم و مؤثر شود. میزبانی ایران برای این اجلاس هم خیلی مهم است و حضور سران دو کشور مهم منطقه در تهران هم می تواند به اهمیت جایگاه ایران بیفزاید بنابراین باید امیدوار بود که ایران خود را بخوبی برای این میزبانی و حتی اتخاذ تصمیمات مهم آماده کرده باشد که اگر چنین شود قطفاً به اعتبار بین المللی ایران هم خواهد افزود.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =