۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

فاطمه ایزدی – «خبر جنوب»/ این روزها خیلی ها با پرسه زدن میان بدبختی های مردم و کش رفتن پول هایی که دیگران برای به دست آوردنش از صبح تا شب دویده اند، تلنگری به داشته ها و نداشته های آدم ها می زنند تا بتوانند اوضاعِ سیاه و سفید اقتصادی را راحت تر هضم کنند.

به جیب زدن پول های بی زبان، آن هم در یک چشم به هم زدن خیلی هنر نمی خواهد، نمونه اش همین تصادف هایی است که رانندگان، بی خبر از دامی که برایشان پهن شده با دلسوزی و برای جبران مافات به سراغ حادثه دیدگان می روند، غافل از این که همین حادثه دیده ها سارقانی هستند که در آرزوی تور کردنِ پول های مفت، نقشه ای حرفه ای طراحی کرده اند.

وجه اشتراک همه تصادف های ساختگی به چاک زدن پول هایی است که به آسانی به دست نیامده اما به ثانیه نکشیده به یغما رفته است. از تصادف برای سرقت خودرو گرفته تا نقشه های شوم برای گرفتن دیه های میلیونی، شگردهایی است که سارقان به کار می بندند تا دیگران را تیغ بزنند.

تا همین چند سال پیش دزدها از در و دیوار خانه مردم بالا می رفتند اما حالا با چند کلیک یا حسابشان را خالی می کنند یا با یک تصادف ساختگی، آن ها را مدت ها به دردسر می اندازند.

از چند وقت پیش شکایت ‌هایی در دستور کار ماموران پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که نشان می‌ داد افرادی با تصادف ‌های ساختگی و سرقت خودروها، لوازم داخل آن را دزدیده و متواری شده‌‌ اند.

گر چه بعضی از آن ها هیچ وقت سر و کارشان برای پس دادن حساب و کتاب به قانون نیفتاد اما خیلی هایشان هم دستگیر شدند و به سرقت های خود اعتراف کردند. یک ترمز ناگهانی و البته از پیش تعیین شده، گاهی کل ماجرای این نوع سرقت ها را کلید می زند به طوری که به قول خودشان، با موتور یا ماشین سرقتی، جلوی یک خودرو حرکت کرده و ناگهان پایشان را روی ترمز می ‌گذارند. اینجاست که راننده بخت برگشته تا بخواهد پیاده شود و ببیند ماجرا از چه قرار است سارقان خودرو، موتور سرقتی را گذاشته و سوار بر خودروی راننده می شوند و فرار می کنند البته داستان اینجا تمام نمی شود چنانچه با افتادن در یک چرخه، مجددا به همین شیوه، خودروی دیگری سرقت کرده و خودروی قبلی را در محل تصادف رها می کنند و روز از نو، روزی از نو.

آن روی سکه تصادفات ساختگی، تصادف سارقان با خودروهاست؛ سارقان با این شگرد یا ماشین را سرقت می کنند و یا خیلی تخصصی تر به عمد، خود را جلوی خودروها می اندازند تا دیه های میلیونی به جیب بزنند.

در سبک اول، راننده وقتی دستپاچه از اتفاقی که افتاده از خودرو پیاده می شود، سارقان پشت رُل می نشینند و راننده را با یک سرقت طراحی شده در بُهت فرو می برند. سبک دوم که کمی بیشتر برای طراحی نقشه اش زحمت کشیده اند، از انداختن خود جلوی ماشین ها و گرفتن دیه، آب می خورد به طوری که گاهی قبل از تصادف، خود را زخم و زیلی می کنند و حتی دست و پای خود را می شکنند تا دیه سنگین تری از صاحب خودرو تلکه کنند البته یک سبک شیک و مجلسی اش هم این است که سارقان، مژدگانی می گیرند و خیلی محترمانه، دست در جیب مالباختگان می کنند تا از پیدا شدن ماشینی که سرقتش زیر سرِ خودشان بوده خبر دهند.

آن ها خودروها را می دزدند و بعد با مالباخته تماس می‌ گیرند و با پیشنهاد مژدگانی، محل پارک خودرو را اعلام می ‌کنند. صاحب خودرو هم که معمولا حال و حوصله پیگیری پرونده سرقت را ندارد بدون مقاومت با درخواست مژدگانی، موافقت می‌ کند و با واریز پول به حساب سارقان، آدرس محل پارک خودرو را دریافت کرده و داستانِ مبهمِ سرقت، همین جا تمام می شود.

البته بخش غم انگیز ماجرا آن جاست که سارقان گاهی به بهانه کمک، روح و روان مردم را به بازی می گیرند و آش و جایش را با هم می برند. همین چند وقت پیش فرمانده انتظامی شهرستان اسلامشهر غرب استان تهران از دستگیری افرادی خبر داده بود که با ایجاد تصادفات ساختگی و حمله به قربانیان، خودرو و محموله آن را به سرقت برده بودند.

در واقع مالباخته با خودروی نیسان در حال انتقال فرش بوده که ناگهان سرنشین یک خودروی سمند به بهانه باز شدن باربند خودرو به او نزدیک شده و با تهدید چاقو، خودرو و فرش ها را به سرقت می برد البته گر چه ماموران انتظامی، سارقان را بعد از چند روز دستگیر می کنند اما به قول خودشان در همین مدت با تصادف های ساختگی، ۱۶ خودرو که اغلب هم مدل بالا بوده اند دزدیده و لوازم داخل حداقل ۳۰ خودرو را در سطح شهر تهران سرقت کرده بودند. این ها فقط تعداد انگشت شماری از اعضای باندی هستند که در پوشش تصادف ساختگی، خودروهای مدل بالا را سرقت و از مالکان، اخاذی کرده اند.

داستان هر کدامشان، جالب و شنیدنی است، مثلا یکی از مالباختگان تهرانی با پژو 405 در مسیر جنوب به شمال اتوبان نواب در حرکت بوده که یک خودرو شاسی بلند سفید رنگ از پشت سر با ماشینش تصادف می کند. راننده پژو، همین طور که ماشینش روشن بوده پیاده می شود تا میزان خسارت ناشی از تصادف را برآورد کند که ناگهان یکی از سرنشین های خودروی شاسی بلند، پشت فرمان پژو می نشیند و هر دو ماشین از محل، متواری می شوند.

ماجرای سرقت مسلحانه در یک عصر زمستانی در جاده تهران - زنجان هم که جای خود دارد؛ مردی بعد از برگشت از محل کارش در تهران، راهی زنجان می شود اما در مسیر، یک پژو از پشت به ماشینش می زند و تا پیاده می شود که ببیند داستان از چه قرار است سرنشینان پژو با پاشیدن گاز اشک آور به او حمله ور می شوند و خودرویش را به سرقت می برند البته این تراژدی به همین جا ختم نمی شود چرا که استفاده از زنان برای جلب اعتماد طعمه ها، بخش جذابِ ماجراست که پرداختن به جزئیاتش در گروی واکاوی پرونده های عجیب و غریب است.

به هر حال رییس پلیس ترافیک شهری راهور و معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ گفته اند که با اقدامات متقلبانه و تصادفات ساختگی برخورد می شود چنانچه به قول آن ها دست اندرکاران تصادفات صوری و ساختگی هیچ وقت در حاشیه امن نیستند و بالاخره یک روز دستشان رو می شود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =