تسنیم نوشت: مجله آمریکایی «فارین پالسی» در گزارشی درباره کردستان عراق نوشت «اینجا جایی است که ایران، آمریکا را شکست می‌دهد».

مجله آمریکایی «فارین پالسی» در گزارشی تحت عنوان «اینجا جایی است که ایران، آمریکا را شکست می‌دهد» نوشت: کردهای عراق که نقش موثری را در صحنه سیاسی این کشور بازی می‌کنند پیش از این در کنار آمریکا قرار داشته اند اما امروز به ایران گرایش پیدا کرده اند.

در این گزارش امده است: در سیاست خارجی نیز، همانند زندگی فردی در مواردی محبت کردن به دوستان کار خوبی است چون این احتمال وجود دارد که روزی به آن‌ها احتیاج پیدا کنید. ماه گذشته، مایک پامپئو تلفنی با مسعود بارزانی رهبر بزرگترین حزب کرد در پارلمان عراق گفتگو کرد تا حمایت وی را از یکی از فوری‌ترین مسایل سیاست خارجی آمریکا یعنی فراهم آوردن امکان زمامداری حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای یک دوره دیگر و جلوگیری از به قدرت رسیدن جناح مورد نظر ایران، به دست آورد.

گزارش فوق افزود: روزی روزگاری، پاسخی که مسعود بارزانی به درخواست وزیر خارجه آمریکا می داد مثبت بود. اما در اواخر ماه اکتبر، دولت ترامپ به یک رهبر شبه نظامیان شیعه عراق اجازه داد تا علیه کردها وارد عمل شود. بی دلیل نیست که کردها امروز به آمریکا به عنوان متحدی پیمان شکن نگاه می‌کنند.

فارین پالسی نوشت: در خلال چند سال گذشته چه اتفاقی افتاده است. در سال 2010 وقتی دولت آمریکا از مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان عراق خواست تا از به قدرت رسیدن نوری المالکی برای یک دوره دیگر حمایت کند، وی بی درنگ با درخواست آمریکا موافقت کرد. در سال 2014 نیز جان کری در سفری از پیش اعلام نشده، به اقلیم کردستان عراق رفت و از مقامات کرد خواست تا برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از عراق را برای مدتی به تعویق اندازند و کردها نیز با این درخواست تا زمانی که جنگ علیه داعش ادامه داشت موافقت کردند. با توجه به 50 جناح مختلف در پارلمان عراق و شماری نماینده مستقل، کردها از موقعیتی برخودردارند که می توانند با ائتلاف با یکی از گروه های عمده، امکان تشکیل دولت آینده عراق را فراهم آورند.

نشریه آمریکایی ادامه داد: انتخابات عراق برنده مطلق نداشت و دو جناح عمده شیعه در آن کرسی‌های قابل ملاحظه ای به دست آوردند. یک جناح شامل مقتدا صدر و العبادی و جناح دیگر، عامری و نوری المالکی است. عامری و مالکی هوادار ایران هستند و عامری در جنگ عراق با ایران علیه عراق جنگیده است. جناح مقابل نیز ضرورتا ضدیتی با ایران ندارند چون مقتدا صدر سال ها در ایران در حالت تبعید به سر برده و عبادی نیز از اعضای حزب الدعوه است که از حمایت ایران برخودار بوده است. دولت ترامپ به خوبی از این واقعیت آگاه است که در صورت تشکیل دولت آینده عراق از سوی جناح مالکی - عامری، نفوذ ایران در عراق به شدت افزایش خواهد یافت.

گزارش فوق افزود: در چنین وضعیتی است که نقش کردها اهمیت پیدا می کند. دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق با یک جناح سنی ائتلاف کرده اند و ائتلاف آن‌ها می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی یکی از دو جناح شیعه ایفا کند. جناح کردها حتی بدون ائتلاف با سنی‌ها نیز می تواند با ائتلاف با هر یک از دو جناح شیعه، دولت آینده را شکل دهند. در این میان، بارزانی است که در نهایت تصمیم خواهد گرفت که کردها با کدامیک از این دو جناح ائتلاف می کنند.

فارین پالسی ادامه داد: مشکلی که اکنون دولت آمریکا با آن روبروست این است که رهبر کردهای عراق دیگر نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند. کردها که به درخواست آمریکا برگزاری همه پرسی استقلال سرزمین خود را به تعویق انداختند در مرحله نهایی نبرد علیه داعش و بیرون راندن این گروه از عراق تصمیم گرفتند تا همه پرسی را برگزار کنند و آمریکا نیز مخالفتی با این اقدام نکرد اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات با تمام توان به مخالفت با آن برخاست. سرانجام همه پرسی برگزار شد و کردها با رای 93 درصد به استقلال اقلیم کردستان رای دادند اما عبادی تصمیم گرفت که درس عبرتی به کردها بدهد. وی حریم هوایی اقلیم را بست. ارتباط بانک ها با بانک های فعال در اقلیم را قطع و فرمان حمله به کرکوک را صادر کرد. عبادی به جای متوسل شدن به ارتش ناتوان عراق به نیروهای بسیج مردمی یا حشد الشعبی اجازه داد تا حمله به کرکوک را پیش ببرند. عبادی تصور می کرد که با شکست دادن کردها از موقعیت ممتازی برای تشکیل دولت آتی برخوردار خواهد شد.

این گزارش افزود: دولت آمریکا نیز به جای حمایت از کردها که متحدان واشنگتن محسوب می شدند به نیروی بسیج مردمی عراق اجازه داد تا از تانک‌های آبرامز که آمریکا در اختیار ارتش عراق قرار داده بود برای درهم شکستن نیروهای کرد استفاده کند.

فارین پالسی نوشت: خودداری آمریکا از حمایت از کردها، سرخوردگی شدید کردها را به دنبال داشت و کردها بیش از همه از عبادی کینه به دل دارند. یکی از مقامات کرد می گوید مالکی بودجه ما را قطع کرد اما عبادی ما را مورد حمله قرار داد. کردها از دولت آینده عراق انتظارات فراوانی از جمله خارج ساختن شبه نظامیان از قلمرو کردها، ارتقاء بخشیدن به موقعیت کردها در قانون اساسی عراق و پرداخت سهم آنها از درآمد نفت را دارند. عبادی تا کنون فقط با پرداخت بخشی از بودجه اقلیم کردستان عراق موافقت کرده است. عبادی امیدوار است بتواند بدون دادن امتیاز خاصی به کردها که خشم ملی گرایان عراق را بر انگیزد، بتواند از حمایت آن ها برای تشکیل دولت آینده برخوردار شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =