ایسنا گزارش داد: در نظرسنجی طلای کیتکونیوز برای هفته جاری میان کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران درباره روند قیمت قیمت طلا اختلاف نظر وجود داشت و در حالی که وال استریت انتظار داشت روند نزولی این فلز زرد ادامه پیدا کند، سرمایه‌گذاران درباره افزایش یا کاهش قیمت‌ها به اکثریت نرسیدند.

طلا پس از اینکه به مدت چندین هفته بالای ۱۲۰۰ دلار در هر اونس ماند، هفته گذشته پس از اینکه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را ۲۵ واحد افزایش داد و از افزایش بیشتر نرخ‌ها تا پایان سال ۲۰۱۹ خبر داد، به پایین این مرز روانی مهم سقوط کرد. بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار را در برابر یورو تقویت کرد و به کاهش قیمت طلا منجر شد.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۵۹ درصد کاهش قیمت طلا و ۳ نفر یا ۱۸ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که ۴ نفر یا ۲۴ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد ۵۴۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۲۳۳ نفر یا ۴۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۳۰ نفر یا ۴۲ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند در حالیکه ۸۶ نفر یا ۱۶ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.

برای هفته گذشته ۷۲ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۷ درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۸.۸۰ دلار یا ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۱۹۶.۲۰ دلار بسته شد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به پایین‌ترین قیمت در شش هفته اخیر سقوط کرده بود. قیمت طلا برای کل هفته گذشته ۰.۴ درصد و برای سپتامبر ۰.۹ درصد کاهش نشان داد که ششمین کاهش ماهانه متوالی بود. قیمت طلا در سه ماهه سوم ۴.۶ درصد ریزش داشت.

رالف پترسون از شرکت "هریتج وست فایننشیال" انتظار دارد طلا قیمت پایین‌تری را بشکند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز نیز اظهار کرد طلا آسیب پذیر مانده است. با وجود اینکه افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش‌بینی شده بود، دلار تحت تاثیر آمار اقتصادی قوی صعود کرد در نتیجه طلا قیمت پایین‌تری را شکست و در معرض کاهش بیشتر در هفته جاری قرار گرفت.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز نیز معتقد است احتمال اینکه طلا پایین سطح ۱۱۶۸ دلار را دوباره تست کند، وجود دارد. وی به تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و رشد بازده اوراق خزانه به بالای ۳ درصد اشاره کرد که قیمت طلا را تحت فشار نزولی قرار داد. وی در ادامه افزود: هر بار که بازار تلاش می‌کند به قیمت بالاتری صعود کند، با فشار فروش در سطوح بالاتر مواجه می‌شود. طلا شرایط دشواری دارد و بازار به دست فروشندگان افتاده است.

پیتر هاگ، مدیرمعاملات طلای شرکت "کیتکو متالز" انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا در خصوص تحکیم سیاست پولی لحن ملایمی داشته باشد از این رو به افزایش قیمت طلا خوش‌بین است.

جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات در گروه "لندن کپیتال" نیز معتقد است اگرچه روند صعودی طلا ضعیف بوده اما روند معاملات و جو بازار از بالا رفتن قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. اگر بانک مرکزی آمریکا دستورالعمل خود را تغییر ندهد، دلار ضعیف شده و طلا افزایش پیدا می‌کند.

در این بین، جورج گرو، مدیرکل شرکت "آر بی سی ولث منیجمنت" انتظار دارد طلا در هفته جاری بهبود پیدا کند زیرا عوامل منفی تاثیر خودشان را روی قیمتها گذاشته‌اند.

شون لاسک، مدیر معاملات شرکت "والش تریدینگ" درباره روند قیمتها در هفته جاری نظر خنثی دارد. وی با اشاره به افت حدود ۱۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد شکسته شدن پایین ۱۲۰۰ دلار باعث شکل گیری تقاضا برای خرید ارزان و سودگیری از سوی معامله‌گران می‌شود.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در "ساکسو بانک" نیز نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت نظر خنثی داشته و در این باره گفت: طلا همچنان در بازه قیمت اخیرش قرار دارد و ممکن است همچنان در محدوده مذکور بماند زیرا سرمایه‌گذاران فوریتی برای خرید داراییهای مطمئن نمی‌بینند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =