گلایه‌های دبیر جشنواره مقاومت/ وقتی نهادهای انقلابی و حزب‌اللهی هم حمایت نمی‌کنند

محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت که بودجه این جشنواره نسبت به سال گذشته نصف شده است، او همچنین بیان کرد که این دوره به دلیل همزمانی با ایام محرم زمانش تغییر کرد و به 5 تا 10 آذر ماه موکول شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با حضور محمد خزاعی دبیر این دوره از جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی امروز سه‌شنبه (10 مهر) در موسسه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

محمد خزاعی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «جشنواره مقاومت از نظر موضوعی کاملا مشخص است از این جهت نسبت به سایر جشنواره‌های جهانی حائز اهمیت است. از سال 62 که این جشنواره آغاز به کار کرد تاکنون که 15 دوره از آن می‌گذرد تنها پنج سال متوقف شد و هر دو سال در زمان خودش برگزار شد اما این دوره به دلیل همزمانی با ایام محرم زمانش تغییر کرد و به 5 تا 10 آذر ماه موکول شد.

مقاومت می‌کنیم تا جشنواره سرپا باشد

خزاعی ادامه داد: «ادامه نداشتن حیات جشنواره فیلم مقاومت یعنی پذیرش شکست مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما و ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد. هرچند که امسال دچار مشکلات عدیده‌ای به لحاظ مالی بودیم و تصمیم برآن بود که حتی این جشنواره در یک شب برگزار شود اما با حذف بخش‌های مختلف و تشریفات تلاش کردیم جشنواره‌ را به شیوه قبل سرپا نگه داریم. با تلاش‌های زیاد بنیاد فرهنگی روایت و جشنواره فیلم مقاومت حداقل بودجه ای برای آن تامین شد تا بعد ببینیم چه اتفاقی رقم خواهد خورد

این تهیه کننده همچنین بیان کرد: «فروش سینماهای کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع 140 میلیارد بود که 35 میلیاردش متعلق به فیلم‌هایی بود که مضامین انقلاب و دفاع مقدس داشتند. یعنی چیزی حدود 20تا 25 درصد فروش.»

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درباره بخشهای مختلف این رویداد نیز توضیح داد: «در بخش فیلم‌های مستند و داستانی بین‌الملل 11 اثر به بخش رقابتی و 8 اثر به بخش جنبی راه پیدا کرد. در سینمای ایران هم 9 تله فیلم حضور دارد و سریال‌ها، نماهنگ و بخش‌های دیگر حذف شدند. همچنین از 1650 اثر در این دوره جشنواره 744 اثر ایرانی است.»

حضور چشمگیر بانوان در جشنواره

او همچنین افزود: «در این دوره شاهد رشد پررنگ بخش خصوصی در آثار کوتاه و مستند بودیم؛ بخش دولتی 533 اثر ارسال کرده‌است و مابقی متعلق به بخش خصوصی است. 87 اثر تولید بانوان است که نشان از رشد تعداد خانم‌ها در این‌جشنواره است. در بین استانها هم 473 اثر از تهران به دست ما رسیده است. همچنین یکی از بخش‌های جدید این جشنواره، بخش روایت است که مربوط به فیلم اولی‌هاست و آثارشان مورد قضاوت و داوری قرار خواهند گرفت. همچنین 906 اثر متقاضی حضور در بخش چهلمین سالگرد انقلاب بوده‌اند که شامل 691 اثر مستند و 215 اثر سینمایی و تله‌فیلم است.»

محمد خزاعی در نشست جشنواره فیلم مقاومت

خزاعی درباره کشورهای حاضر در جشنواره هم توضیح داد: «کشورهای فرانسه، کانادا، سوئد، کره، آلمان، سوریه، روسیه، عراق، بوسنی و هرزه گویین و چند کشور دیگر به جشنواره اثر ارسال کرده‌اند. هرساله فیلم‌سازانی را در منطقه که مستعد بوده‌اند و فضای فکری‌شان نزدیک به ایدئولوژی خودمان بود شناسایی کردیم و برای مسائل آموزشی دعوت کرده‌ایم که بخش زیادی از ایشان هم‌اکنون در بدنه سینمایی کشور خودشان فعالیت دارند و این رویه از سال 91 شکل گرفت ولی امسال متأسفانه بخاطر مشکلات مالی از بخش‌های جشنواره حذف شده است. اما بخش عماد مغنیه با هدف تولید آثاری با مضمون مدافعان حرم برگزارخواهد شد و جوایز آن مثل سابق توسط خانواده این شهید تقدیم خواهد شد.»

بودجه‌ای که نصف شد

این تهیه کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: «در دورهای گذشته 3 میلیارد بوده و در دوره فعلی با توجه به افزایش دلار و ریال، یک‌ونیم میلیارد بودجه برای تمام بخش‌های ملی و بین‌المللی تخصیص داده شده است. برای تأمین مباحث مالی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، حتی مسئله به جایی رسید که پیشنهاد دادند جشنواره فقط یک‌شب و بصورت اختتامیه برگزار شود، اما مخالفت کردیم چون احساس کردیم جشنواره کارکرد فرهنگی، هنری، رسانه‌ای خودش را از دست خواهد داد.»

دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت زمان برگزاری جشنواره را هم 5 الی 10 آذر ماه اعلام کرد و گفت: «محل برگزاری جشنواره سینما فلسطین خواهد بود و ورود به جشنواره برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.»

خزاعی همچنین بخاطر مشکلات و‌مسائل مالی‌ای که عده‌ای رقم زدند گله کرد و گفت: «من به چندین نهاد برای درخواست کمک مالی رجوع کردم که حتی تعدادی از آنها نهادهای انقلابی و حزب‌اللهی بودند ولی نتیجه‌ای نداد و‌ دوستان حمایت نکردند.»

241244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =