ایلنا نوشت:‌یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستگاه‌های امنیتی اگر به دنبال این هستند که بدانند نفوذ چگونه صورت می‌گیرد و اشکال نفوذ چگونه است و با نفوذ چه اهدافی دنبال می‌شود باید تمرکزی روی مشهد داشته باشند، شاید به سر نخ‌های خوبی برسند.

جلال میرزایی در بیان ارزیابی خود از کاهش آنی نرخ ارز در بازار گفت: هم افزایش غیر مترقبه نرخ ارز و هم این کاهش تحت تاثیر عوامل روانی بوده است. قیمت ارز، دلار و یورو این نیست که الان وجود دارد بلکه خیلی‌ها معتقدند با توجه به وضعیت اقتصادی، ارزش دلار بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان و ارزش یورو هم هزار و پانصد یا دوهزار تومان بالاتر از دلار بوده و بقیه آن حباب است.

وی تاکید کرد: منتهی خیلی جالب است که پیش از این اصلا سابقه نداشته که به صورت آنلاین ساعت ۶ و ۷ بعدازظهر یا ۱۱ و ۱۲ شب بخواهند قیمت اعلام کنند لذا معلوم است که این یک عملیات روانی حساب شده است. در این دو روز گذشته در داخل کشور در برخی سایت‌ها که خودشان پیش از این به این موضوع دامن می‌زدند در یک حرکت هماهنگ با یک عملیات روانی توانستند قیمت را مقداری پایین آورند اما اگر اقدامات عملی در کنار این عملیات روانی وجود نداشته باشد به نظرم ناپایداری‌هایی خواهیم داشت.

این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که «به نظر شما آیا این کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت؟»، گفت: کاهش قیمت ارز بستگی به عوامل مختلفی دارد یعنی اگر در کنار این عملیات روانی که در یکی دو روز اخیر داشتیم، یک برنامه هوشمند نداشته باشیم تلاطم‌هایی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این حرکت هوشمند باید همراه با انعکاس اخبار مثبت به جامعه باشد، عنوان کرد: یعنی این روند صداوسیما که مثلا نماینده کنگره آمریکا چیزی می‌گوید یا دولت آنها مطالبی را مطرح می‌کند، صدا و سیما از طرفی این‌ها را  بزرگ نمایی می‌کند و از سوی دیگر دولت و سیاست‌های دولت را محل تردید قرار می‌دهد این خطرناک است و باید خاتمه پیدا کند.

صدا و سیما باید اخبار مثبت را مرتبا به جامعه منعکس کند

این نماینده مردم ایلام تصریح کرد: رسانه‌ها و مخصوصا صداوسیما باید اخبار مثبت و نتایج مثبتی که ما از  مذاکرات با اروپایی‌ها به دست آوردیم و در حال مذاکره هستیم را مرتب به جامعه منعکس کنند تا جامعه مقداری نسبت به آینده اطمینان پیدا کند و امیدوار شود. باید مذاکراتی که مسئولان در سطوح دیگری با آسیای جنوب شرقی و سایر کشورها دارند را منعکس کند و همچنین توافقاتی که ما داریم و به دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند را پخش کنند.

وی ادامه داد: اما صدا و سیما اگر به این سمت برود که بگوید مردم نگران نباشید چراکه مواد اولیه و کالاهای اساسی تامین است و ما جلوی احتکار را می‌گیریم این اخبار مثبت نیست بلکه جامعه را بیشتر نگران می‌کند. صدا و سیما حتما باید در برنامه‌ها، خبرها و تحلیل اخبارش بازنگری اساسی کند مگر اینکه بخواهد اهداف سیاسی را دنبال کند و توجهی به مصالح کشور نداشته باشد که در اینصورت این کار به نوعی تردیدها درباره نیت صدا و سیما را بیشتر می‌کند. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در کنار این بحث رسانه‌ای و خبری، امیدوارم حضور آقای رحمانی‌فضلی با توجه به سابقه‌ای که در صدا و سیما داشته در این حوزه بتواند کمک کند و دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای را با هم هماهنگ‌تر کند اما هماهنگی باید با برنامه باشد. شما اگر برنامه نداشته باشید و صرفا جلسه بگذارید و به آنها محتوا ندهید نتیجه‌ای به دست نمی‌آید و این نمی‌تواند مکمل مصوبات و سیاست‌های ستاد اقتصادی باشد.

برخی معتقدند دولت جهت تامین کسری بودجه و پرداخت بدهی ها قیمت ارز را بالا برده است

وی یادآور شد: بانک مرکزی باید این اطمینان را بدهد و با اقدامات خود بخشی از تقاضا را تامین کند. در کنار این مسئولان عالی رتبه کشور هم باید با مردم صحبت کنند و بازارهای دیگری را به وجود آورند که بخشی از سرمایه‌ها به آن سمت  برود. این‌ها مکمل هم است و باید اتفاق بیافتد. 

میرزایی در پاسخ به این اظهارنظر که برخی معتقدند دولت جهت تامین کسری بودجه و پرداخت بدهی‌های خود قیمت ارز را بالا برده است، گفت: تاکنون اینگونه نبوده است. ای کاش دولت این طور عمل می‌کرد. اما دولت در این مدتی که ارز را به بازار داد و مخصوصا از اواخر دی ماه تا حدود یک یا ۲ ماه پیش که ارز مسافرتی می‌داد دلار را به قیمت ۴۲۰۰ و یورو را به قیمت ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان به صرافی‌ها و مسافران می‌داد. آنچه که بدست آمد و آن فاصله‌ای که بین این قیمت و قیمت آزاد بود به جیب رانت‌خواران، صرافی‌ها و کسانی که توانستند این ارزها را بگیرند، رفت.

وی ابراز داشت: متاسفانه دولت اینقدر درایت نداشت که به کمک فروش از طریق سیستم بانکی بتواند هم بخشی از نقدینگی را جذب و هم درآمد بیشتری را به دست آورد. ای کاش دولت درست عمل می‌کرد و درآمدی را جمع می‌کرد و آن را به پیمان‌کارهایی که برای وزارت راه و نیرو کار کردند می‌داد که بخشی از مطالبات پیمانکاران از این طریق پرداخت شود.

میرزایی درباره مسکوت ماندن FATF و CFT  در مجلس شورای اسلامی گفت: گویا قرار است این موضوع فردا در مجلس مطرح نشود و به روز یکشنبه هفته موکل خواهد شد. 

وی تاکید کرد: اصرار و فشار روی نمایندگان خیلی زیاد است و این فشارها باعث شده مقداری طرح این موضوع در صحن علنی عقب بیفتد. چون این موضوعی بسیار حیاتی است و مخالفان و موافقان سرسخت و جدی هم دارد.

نمایندگان را با پیامک نفرین و تهدید می کنند

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: منتقدان و مخالفان ( FATF ) پیام می‌فرستند که از دیروز هم ارسال پیام‌ها خیلی تشدید شده است که با تهدید و نفرین نماینده‌ها و متهم کردن نمایندگان به خیانت همراه است و اینکه در صورت تصویب این طرح خائن به شهدا و مدافعان حرم هستند را مطرح می‌کنند و فضای سنگینی را ایجاد کرده‌اند و عمدتا این پیام‌ها از مشهد می‌آید.

این عضو فراکسیون امید عنوان کرد: درباره اینکه در مشهد چه می‌گذرد و این‌ها چه کسانی هستند و از کجا تغذیه می‌شوند و چه کسانی این محتواها را در اختیارشان می‌گذارند واقعیت این است که در این خصوص مقداری ابهام وجود دارد. همه اقداماتی که طی یکی دو سال اخیر از مشهد نشات گرفته در راستای منافع ملی نبوده است و برخی از این اقدامات مغایر با منافع ملی بوده است. دستگاه‌های امنیتی اگر به دنبال این هستند که بدانند نفوذ چگونه صورت می‌گیرد و اشکال نفوذ چگونه است و با نفوذ چه اهدافی دنبال می‌شود باید تمرکزی روی مشهد داشته باشند، شاید به سر نخ‌های خوبی برسند. 

این نماینده مردم ایلام با بیان اینکه نمی‌شود درباره نتیجه این لوایح پیش‌بینی کرد گفت: این کار، کار آسانی نیست و برای کشور مساله مهمی خواهد بود. اگر من بخواهم تعبیر درستی به کار ببرم این انتخابی بین بد و بدتر است و این طور نیست که برخی آقایان دولت و اصلاح‌طلبان را متهم کنند و بگویند که ما می‌گوییم اگر این کار انجام شود دلار ارزان و تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند، یعنی از الان دارند این پیام‌ها را به جامعه مخابره می‌کنند و خودشان بعد از دو سه روز اگر بتوانند عملیاتی روانی انجام دهند و قیمت دلار را افزایش دهند، دولت و اصلاح‌طلبان را مورد انتقاد و تخریب و حمله قرار می‌دهند که بله دیدید آنچه که شما گفتید، نشد. آنها خودشان این پیام‌ها را به جامعه القا می‌کنند و از زبان اصلاح‌طلبان و دولت آن را به مردم منتقل می‌کنند و بعد خودشان نتیجه می‌گیرند و با این کارها می‌خواهند دولت و اصلاح‌طلبان را تخریب کنند. 

وی خاطرنشان کرد: یک عملیات روانی هدفمندی در ارتباط با FATF   شروع کردند و این در حالی است که  هیچ کدام از اصلاح‌طلبان نگفتند که این انتخاب خوبی است اما گاهی اوقات ما ناچار می‌شویم برای دفع ضررهای بیشتر یک کنوانسیون را بپذیریم یعنی باید هزینه-فایده کرد تا ببینیم چقدر به نفع کشور است و زیانش برای کشور چقدر است. اصلاح‌طلبان هزینه-فایده می‌کنند و در راستای منافع ملی حرکت می‌کنند و آنچه که تشخیص دهند به نفع منافع ملی و مصلحت کشور است، به آن رای می دهند. 

میرزایی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان درگیر این مفروضات که آقایان و این منتقدان دارند، نیستند که بین این موضوع و کمک به جریان‌های انقلابی در منطقه ارتباط برقرار کنند. ما راه‌های دیگری برای کمک کردن داریم و همه چیز را نباید با هم گره بزنیم و با این کار باعث شویم که برخی از مردم از خیلی از مسائل فاصله بگیرند. ما پیش از این گفته بودیم که با منتقدان دولت گفت‌وگو شود و جا دارد که دولت یک تحرک بیشتری داشته باشد و با منتقدان و طیف منتقد این موضوع، گفت‌وگو و مذاکره کند به هرحال آنها هم دغدغه منافع ملی را دارند و نگرانی‌هایی دارند که جا دارد دولت با این‌ها صحبت کند مگر این که در جایی بخواهند لجاجت کنند و هدفشان چیز دیگری باشد.

وی در بیان مثالی با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی گفت: شخصی می‌آید در کمیسون انرژی از وزیر نفت سوالی می‌پرسد که وزیر هرچقدر که توضیح بدهد و مسائل را تشریح و واقعیت‌ها را بیان کند و بگوید که چرا این کار انجام شده، آن نماینده اصلا کاری ندارد و از ابتدا برای مخالفت می‌آید و از ابتدا نیتش این است که سوال را به صحن بکشاند. گاهی اوقات منتقدان اینگونه هستند و نتیجه‌شان را از ابتدا گرفته‌اند و تکلیفشان روشن است و هرچقدر که توضیح بدهید، بی‌فایده است.

میرزایی گفت: به نظر من توضیح دولت و تصریح اهمیت تصمیمی که گرفته می‌شود و چرایی این تصمیم برای منتقدان ارزشش را دارد که دولت وقتی را اختصاص دهد و به نظر من خود فراکسیون‌ها در مجلس هم می‌توانند در این زمینه گفت‌وگو‌هایی با هم داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: این پیامک‌ها برای همه ارسال می‌شود

 

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جامعه شناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    1 18
    چرا مشهد؟ اون هایی که وجدان دارن و اهل تفکر و تحقیق هستن فقط کافیه سری به گذشته این مملکت بزنن که کیا رو کله دختر مردم پونز میزدن کیا تو مجلس بودن و امروز فرار کردن تو شبکه های انگلیسی نشستن کیا تو مجلس چادری بودن و امروز فرار کردن و حجاب برداشتن فقط کافیه از وجدانشون بپرسن 250 نفر جاسوس اون زمان از چه جناحی بودن حافظه ملت ضعیف ولی ما خواص جامعه هر بار بهشون میگیم تا فراموش نکنن