مصرف بنزین در ایران در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است.

نیو صدر: رشد عجیب مصرف بنزین در چند سال گذشته پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی برای کشور به همراه داشته؛ ماه به ماه مصرف بنزین رشد پیدا کرده، سال به سال هوا آلوده‌تر شده و در پایان هرروز سلامت مردم در وضعیت خطرناک‌تری قرار گرفته‌اند.

به طور کلی، میانگین مصرف بنزین ایرانی‌ها هر روز بیش از ۷۰میلیون لیتر است، از سویی اطلاعات مختلف نشان می‌دهد که به دلایل مختلف این میزان مصرف روبه رشد است.

چقدر بنزین مصرف می‌کردیم؟‌ چقدر مصرف می‌کنیم؟
آمار شرکت ملی پایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که برخلاف اواخر دهه ۸۰، از سال ۹۱ تا ۹۴ مصرف بنزین در کشور روند روبه‌رشدی داشته است. براساس آمار اعلام شده در دو سال گذشته این روند تاکنون به شدت افزایش پیدا کرده است.

میزان مصرف بنزین از سال ۸۸ تا ۹۴ (آمار شرکت ملی پایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران):

ردیف

سال

میزان مصرف سوخت

رشد(درصد)

۱

۱۳۸۸

۶۴.۸میلیون لیتر

۳.۲-

۲

۱۳۸۹

۶۱.۲میلیون لیتر

۵.۵-

۳

۱۳۹۰

۵۹.۸میلیون لیتر

۲.۳-

۴

۱۳۹۱

۶۳.۴میلیون لیتر

۶.۱

۵

۱۳۹۲

۶۸.۴میلیون لیتر

۷.۷

۶

۱۳۹۳

۶۹.۵میلیون لیتر

۱.۷

۷

۱۳۹۴

۷۱میلیون لیتر

۲


براساس گزارش خبرگزاری تسنیم میزان مصرف بنزین در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هم افزایش پیدا کرده است؛ رشد مصرف بنزین در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۲ و ۵.۱درصد است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال پیش رشد قابل توجهی داشته است.

آخرین آمار موجود نشان می‌دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین در شهریورماه سال جاری به ۸۸میلیون و ۲۰۰هزار لیتر رسیده که این میزان مصرف بنزین نسبت به متوسط مصرف این فرآورده در مدت مشابه سال گذشته ۹.۲درصد رشد داشته.

بنزین ارزان، مصرف زیاد؛ این دو ارتباطی دارند؟
اما نه تنها در مقایسه با گذشته، در مقایسه با دیگر کشور هم وضعیت ایران در زمینه مصرف بنزین خوب نیست. مقایسه آمار مصرف روزانه بنزین در ایران با دیگر کشورها  نشان می‌دهد که مصرف بنزین در بیشتر کشورهایی که جمعیتی مشابه با ایران دارند کمتر از ایران است.

حامد حوری جعفری مشاور مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران درباره همین موضوع در مهرماه سال ۹۵ گفته بود: «در مصرف انرژی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم؛ به گونه‌ای که متوسط مصرف سوخت کشور ۸.۵ درصد ولی متوسط جهانی آن چهار درصد است.»

مقایسه میزان مصرف روزانه بنزین در ایران و برخی دیگر کشورها با جمعیتی مشابه:

ردیف

نام کشور

جمعیت

میزان مصرف روزانه بنزین

۱

ایران

۸۲میلیون نفر

۷۱میلیون لیتر (سال ۹۴)

۲

ترکیه

۸۱میلیون نفر

۸میلیون لیتر (سال ۹۶)

۳

آلمان

۸۲ میلیون نفر

۶۸میلیون لیتر (سال ۹۴)

۴

مصر

۱۰۰میلیون نفر

۱۶.۵میلیون لیتر (سال ۹۳)

۵

ژاپن

۱۲۷میلیون نفر

۱۴۶میلیون لیتر (سال ۹۴)

۶

فرانسه

۶۵میلیون نفر

۲۵.۷میلیون لیتر (سال ۹۴)

۷

ویتنام

۹۶میلیون نفر

۱۶.۳میلیون لیتر (سال ۹۳)


یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع که در مدت اخیر به آن‌ بارها اشاره کردند ارزانی قیمت بنزین نسبت به دیگر کشورها است، این موضوع حتی باعث شده در چند سال اخیر میزان قاچاق بنزین هم به شدت افزایش پیدا کند. مقایسه قیمت بنزین ایران و دیگر کشورها هم این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد؛ ایران بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را دارد.

مقایسه قیمت بنزین ایران و دیگر کشورها (منبع: خبرگزاری تسنیم):

*در جدول بالا، بنزین ایران بر اساس نرخ دلار ۱۶۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان محاسبه شده است. اگر این قیمت با نرخ امروز دلار و یا نرخ شبکه نیما حساب شود باز هم ایران همین رتبه را خواهد داشت.

در واقع به نظر می‌رسد این ارزانی قیمت بنزین در ایران در سال‌های گذشته پیامدهای مختلفی هم برای کشور داشته و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها آلودگی‌هوا است، اتفاقی که همه روزه به سلامت مردم و محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند و خود پیامدی اقتصادی دارد؛ نتیجه یک پژوهش انجام شده توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نشان می‌دهد که آلودگی هوا در شهرهای ایران سالانه ۹ میلیارد دلار فقط به حوزه بهداشت هزینه تحمیل می کند، هزینه ای که در ظاهر به چشم نمی‌آید.

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی‌هوا در همین رابطه به خبرآنلاین گفت: «یکی از دلایلی که ما خودروهای تک سرنشین زیادی دارم همین است که قیمت حاملان انرژی و بنزین کشورمان نسبت به دیگر کشورها بسیار ارزان است.»

گرانی بنزین می‌تواند راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا باشد؟

پاسخ شماره یک: افزایش قیمت میزان تردد را در گذشته کاهش نداد
حالا برخی مدعی شده‌اند که گران شدن بنزین می‌تواند تا حد زیادی به این مسائل را حل کند، تعداد خودروهای تک‌سرنشین کاهش پیدا کند و به نوعی جلوی آلودگی‌هوا گرفته شود. حسینی در این باره توضیح داد: «اگر فرض کنیم افزایش قیمت بتواند باعث کاهش استفاده از خودروهای شخصی شود و مردم را ترغیب کند تا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند قطعا می‌توانیم بگوییم این موضوع در کاهش آلودگی هوا هم نقش دارد.»

او البته براین باور است که برای اینکه متوجه شویم این فرض گرفته شده صحیح است یا نه باید به سوال دیگری پاسخ داد: « پاسخ اینکه واقعا این موضوع چه تاثیری می‌تواند بگذارد در این است که آیا گرانی تاثیری در کاهش مصرف دارد یا نه؟ اینکه با افزایش قیمت بنزین، میزان مصرف هم کاهش پیدا می‌کند یا نه یک مسئله اقتصادی و اجتماعی است. قبلا هم چنین اتفاقی افتاده و می‌توانیم به آن نگاه کنیم و ببینیم واقعا تردد کم شده یا نه.»

به گفته دبیر کارگروه ملی آلودگی‌هوا در زمانی که قیمت بنزین در ایران زیاد شد هم مصرف برای زمان کوتاهی کاهش پیدا کرد و دوباره روند افزایش پیدا کرد اما او براین باور است که «شاید آن گران شدن در گذشته خیلی جدی نبوده.»

پاسخ شماره دو: افزایش قیمت بنزین شاید بتواند سهمی از محیط‌زیست را بدهد
اما موضوعی که در رابطه با افزایش قیمت سوخت شاید بتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند تخصیص بخشی از درآمد آن به محیط‌زیست است.

این موضوع که در کشورهای زیادی به عنوان مالیات زیست‌محیطی شناخته می‌شود اتفاقی عادی در بسیاری از مناطق است؛ بنزینی که هر شهروند برای تردد استفاده می‌کند هزینه زیادی برای محیط‌زیست و سلامت مردم شهر دارد و به همین دلیل آن شهروند باید این هزینه را پرداخت کند.

حسینی توضیح داد: «اگر قرار است افزایش قیمتی به بهانه آلودگی‌هوا و حفط محیط‌زیست انجام شود پس بخشی از آن هم باید در محیط‌زیست صرف شود. این هزینه می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌های جدید، در خودروهای بهتر، سوخت‌های بهتر، توسعه فناوری برقی و هیبریدی مفید باشد. بالاخره با مصوبات متعددی از دولت در زمینه آلودگی‌هوا داریم که اجرا نشده چراکه بودجه و اعتبارات ندارند.»

مالیات‌های زیست‌محیطی موضوعی است که در کشورهای دیگر هم درآمد زیادی دارند در کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسلوونی و دانمارک میزان این نوع مالیات بیش از ۳درصد تولید ناخالص ملی است.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در همین رابطه گفت: «اگر قرار است این موضوع درآمد اضافه‌ای داشته باشد ما درخواست داریم که این هزینه به دستگاه‌هایی داده شود که در کاهش آلودگی‌هوا نقش دارند، مثلا در نوسازی ناوگان‌های اتوبوس‌رانی از آن استفاده شود. در صورتی که این اتفاق بیافتد می‌توانیم بگوییم اتفاق خوبی افتاده البته اکنون هنوز هیچ پیشنهاد یا درخواستی برای اظهار نظر هم اعلام نشده.»

42237

کد خبر 809549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 56
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    140 1
    مساله افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر موضوعات مختلف مثل آلودگی هوا سال هاست بهانه افزایش قیمت بنزین است در حالی که پس از گران کردن ثابت شد تاثیر چندانی ندارد زیرا اولا مشکل از تولید و واردات خود رو های پرمصرف است و ثانیا حمل و نقل عمومی توسعه نیافته پاسخگوی مراجعه تقاضای جدید ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست
    • محمد قاسمی DK ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
      70 0
      دولت اجازه واردات خودروی با مصرف کم رو نمیده و با وضع تعرفه از 40 به 90 عملا واردات خودرو رو ممنوع کرده و حالا با ممنوعیت ثبت سفارش خودروی با مصرف دو برابر چهان به مردم تحویل داده حالا طلبکاره که چرا مصرف بنزین بالاست والا خجالتم خوب چیزیه
  • بی نام ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    175 3
    ما نمی بلعیم بلکه ماشینامون می بلعن. ماشین پرمصرف همینه. ملت تقصیری ندارن.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    104 1
    اگر مشکل ترافیک حل میشد بخش زیادی از هدررفت بنزین صرفه جویی میشد. ولی کو صاحاب لازم؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    145 2
    بگو همه اینها نقشه و شروع و کلید زدن برای افزایش قیمت سوخت در سال آینده هست خر خودتونین
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    129 2
    ما ایرانی ها مصرف نمی کنیم ماشین های بنجل و پر مصرف ایرانی مصرف می کنند
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    60 1
    شب گذشته بصورت اتفاقی از مسیر جاده تهران به رشت محدوده امام زاده هاشم تا پلیس راه رشت به قزوین تردد می کردم در لاین شمال به جنوب از پلیس راه تا عوارضی تمام لاین خودرو ها کیپ تا کیپ منتظر خروج بودند حساب کنید چیزی حدود 20 کیلومتر در سه لاین خودروها بنزین می سوزاندند و گازوئیل .این ترافیک با این حجم حدود 7 ساعت طول کشید فقط به خاطر یک مدیریت غلط و آن هم صرفا به خاطر دریافت عوارض و به دلیل حجم زیاد خودرو و اسرار براینکه خودرو ها حتما عوارض بزرگراه پرداخت کنند و این جای تاسف دارد .به جرات می توان گفت بیش از نصف بنزین مصرف حاصل ترافیک سنگین جاده ها و خیابان ها است که آن هم ناشی از عدم استاندارد لازم جاده ها و فرهنگ رانندگی در کشور است.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    77 2
    مشکلات از دولت است: 1 عدم توسعه متناسب حمل و نقل عمومی 2 بستن بزرگراه ها در ساعات پیک ترافیک برای سوختن بیشتر بنزین و تامین بودجه از مردم 3 مافیای دولت و مسئولان و خودروسازان که مانع ورود خودرو روز با مصرف پایین میشود
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    31 3
    قیمت بنزین در کشور باید مانند وضعیت حمل و نقل عمومی، جاده ها و مراقبت از محیط زیست ... که استاندارد هست، استاندارد بشه...
  • سعید RO ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    81 0
    خدایی ناکرده یه موقع نگین ماشین هاتون خیلی پر مصرف و قدیمی و بی کیفیت هست که اینقدر بنزین مصرف میکنه. شما ماشین و بنزین به کیفیت بقیه کشورهای جهان در اختیار مردم بزارین تا بینین مصرف ما اصلا زیاد نیست. همشو بزارین بخاطر مصرف مردم و ارزون بودن. اتفاقا به نسبت درآمد بنزین از همه کشورهای دنیا تو ایران گرونتر هست
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    12 44
    شصت درصد ترددها در سطح شهرها زائد است.بخش زیادی از ترددهای موتوری در سطح شهرها عمدتا توسط جوانان آنهم با نیت فخرفروشی و گذران بیهوده وقت صورت میگیرد که این روزها این گزینه در میان دختران جوان بیشتر روئت میگردد.با اصلاح فرهنگ استفاده از خودرو میتوان به مشکلات اقتصادی و زیست محیطی ناشی از میزان مصرف سوخت غلبه کرد
  • ایرانی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    70 1
    لطفا تیترتان را اصلاح کنید " خودروهای ایرانی‌ با مصرف روزانه ۷۰ میلیون لیتر، بنزین را می‌بلعند"
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    69 1
    باز شروع شد اولا قیمت دلار الکی بالاست خیلی صاحب نظر ها بین 6 تا 7 هزار تومن پیش بینی میکنن قیمت واقعی دلار رو دوما شما قیمت بنزین و با تمام کشورها مقایسه میکنید ولی دستمزد سطح رفاه اجتماعی امکانات حمل و نقل قیمت ماشین که ما داریم به چندین برابرقیمت میخریم و .... اینها رو چرا مقایسه نمیکنید فقط هی میگید بنزین ارزونه اره ارزونه دستمزد که از اون هم ارزون تره مقایسه درست نیست چون فقط قیمت رو مقایسه میکنید اونم به دلاری که الکی بالاست
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    49 1
    بهانه تراشی لازم نیست گران کنید
  • علی رضا DE ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    52 1
    چرا در این مقاله شما فقط به بحث مصرف کردن پرداخته شده انگار مردم این بنزین را میخورند در حالی که مصرف زیاد ناشی از خودرو های پر مصرف هست نه مصرف مردم بارها گفتن موتور سیکلت های کاربراتوری بنزین زیاد مصرف میکنند و باید انژکتوری بشه ولی با انژکتوری شدن نیز مصرف این وسایل پایین نیامده حلقه مفقوده ای که به ان پرداخته نمیشود خودرو های پر مصرف میباشد
  • بی نام US ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    44 1
    نویسنده مطلب یا ایران زندگی نمیکنه، یا مقاله رو سفارشی نوشته ما بنزین رو نمیخوریم بنزین رو تو ماشینهامون میریزیم. ماشینهایی که از 2 خودرو ساز وطنی شبهه دولتی با قیمت بالا مجبوریم بخریم. این ماشین ها رو تو خونه هامون نساختیم. خودرو سازهای دولتی ساختند و به ما انداختند
  • فیروز A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    21 1
    سلام به جایگاه خوبی اشاره شده لطفا خودروهایی که سوار میشیم اونها رو درنظر بگیر یم مسیرهای دست یابی سرعتگیرهایی که در مسیرها درست کردیم
  • ایرانی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    37 1
    بنزین را ما مصرف نمی کینم ، ماشین های بی کیفیت با تکنولوژی چند دهه پیش هستند که مصرف میکنند . فرافکنی میکنند تا قیمت آنرا بالا ببرند . به فکر تولید یا واردات ماشینهای برقی یا حداقل هیبریدی باشید.
  • بی نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    31 1
    علت اصلی مصرف بالای بنزین در ایران به نظرم تولید خودرو های پر مصرف و قدیمی داخلی هستش که سهم اصلی رو در بازار ایران به دلیل قوانین و تعرفه های واردات خودرو دارند. با شرایط اقتصادی به وجود آمده هم کسانی که خواهان ارتقای خودرو های قدیمی بودند دیگر منصرف شدن. برای مقایسه تویوتا پریوس مصرف سوختش ۱/۳ پژو پرشیا هستش و تقریبا با موتور سیکلت های داخلی برابری می کنه و آلایندگیش هم بسیار پایین تره
  • بی نام RO ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    31 1
    قرار است گران کنید؟
  • بی نام AE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    36 1
    چرا همه مشکلات را بر دوش «مردم» می اندازید. مگر «مردم» به جز استفاده از تولیدات داخلی پرمصرف چاره دیگری دارند؟
  • علی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    43 1
    با سلام سعی میکنم فقط مطالب را بخونم ونظری ندهم ولی شما با نوشته هایتون نمیگذارید داداش کارشناس من چرا میگویید بنزین ارزان بخدا ما نسبت به درامد تقریبا گرانترین بنزین وگرانترین خودرو را در جهان میخریم دوما مگر خودروهای ما دوبرابر میانگین دنیا سوخت مصرف نمیکنن یا همین نیسان ابیها سه برابر خودروهای دنیا سوخت مصرف نمیکنن چرا همه را به پای مردم مینویسید با جایگزینی همین خودروها خود به خودمصرف ما نصف میشه اگر نمیتونید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید تقصیر مردم چیه اینقدر مردم را اذیت نکنید
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    2 25
    گاز سی ان جی رو 400 تومان به مردم بدید بنزین رو 10000تومان همه تغیر مصرف میدهند از شر الودگی راحت میشویم و بنزین را صادر میکنیم