تسنیم نوشت: دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به اتفاقات اخیر خواب ترامپ برای صفرکردن صادرات نفت خام ایران و کاهش قیمت نفت تعبیر نخواهد شد.

 حمید حسینی با اشاره به اینکه قیمت نفت در 10 روز گذشته وارد کانال 85 دلار شده، افزود: این مساله نشان می دهد دنیا نگران جایگزینی نفت ایران است.

سید حمید حسینی

وی گفت: ممکن است صادرات نفت ایران کاهش یابد اما باتوجه به منافعی که خرید نفت از ایران برای کشورهایی نظیر چین و هند دارد که می توانند به جای پول، کالا به ایران صادر کنند قطعا صادرات ما صفر نخواهد شد.

حسینی ،نفت را یک کالای امنیتی دانست و افزود: در چنین شرایطی همه کشورها سعی می کنند در تامین کنندگان منابع خود تنوع ایجاد کنند و خود را به یک کشور وابسته نکنند به همین دلیل ادامه صادرات نفت ایران امکانپذیر خواهد بود.

این کارشناس و فعال اقتصادی گفت: حتی اگر کشورهایی نظیر عربستان، روسیه و عراق، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را داشته باشند باز هم کشورهای خریدار نفت آمادگی اینکه ایران را کنار بگذارند ندارند و بعید است نفت ایران مشتری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد در ماه سپتامبر ایران روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر کرده است، افزود: واقعیت بازار نشان می دهد نه تنها ظرفیت افزایش تولید در دنیا وجود ندارد بلکه مخاطرات ژئوپلتیک نیز بازار نفت را تهدید می کند.

حسینی درباره آزادسازی ذخایر نفت از سوی امریکا و عربستان با هدف تعادل بخشی در بازار انرژی هم گفت: آزادکردن ذخایر نفتی خود یک شوک به بازار است زیرا وقتی شما ذخایر خود را آزاد می کنید این پیام را به دنیا مخابره می کنید که ظرفیت تولید در کشورهای تامین کننده نفت پایین است و همین مساله خود به افزایش قیمت ها دامن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات موجود نشان می دهد چین، هند و ترکیه به عنوان خریداران نفت ایران باقی خواهند ماند، افزود: البته اینکه این کشورها به چه میزان از ما نفت بخرند به آینده بستگی دارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران، اقدامات عملی اروپایی ها در ایجاد ساز و کارهای مالی با ایران را از دیگر نشانه های مثبت برای تداوم صادرات نفت ایران عنوان کرد و گفت: اگر اروپاییها که پیش از این روزانه 680 هزار بشکه نفت از ما می خریدند همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند قطعا می توان به آینده امیدوار بود.

حسینی با تاکید بر اینکه دوران عواقب ناشی از تحریم های امریکا سپری شده و آثار منفی تحریم ها شرایط را بدتر از آنچه در ماه های اخیر رخ داد نخواهد کرد، افزود: هر اثر منفی که تحریم ها قرار بود بگذارد تا امروز گذاشته و شرایط از آنچه در ماه های اخیر بر مردم گذشت بدتر نمی شود بنابراین هر اتفاقی بعد از 13 آبان رخ دهد قطعا شرایط ما را بدتر از این نخواهد کرد.

وی گفت: بعد از مدت ها که مردم خبرهای بدی از افزایش نرخ دلار، آغاز تحریم ها، خروج شرکت ها از ایران و کمبود کالاهای اساسی می شنیدند اکنون با اتفاقاتی که درحال رخ دادن است می توان به آینده امیدوار بود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران درخصوص ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به عرصه صادرات نفت خام ایران هم افزود: از همان ابتدا انتظار بود که وزارت نفت و دولت ساز و کارهای لازم برای ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی در یک فضای شفاف و رقابتی در جهت صادرات نفت خام را فراهم کند.

حسینی گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده و این کار درحال عملیاتی شدن است هرچند ممکن است زمانبر باشد اما این مساله لازم است و وزارت نفت باید هرچه سریع تر درخصوص این مساله تمهیدات لازم را بیندیشد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =