۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
برندگان جایزه نوبل اقتصاد را بشناسید

ویلیام نوردهاوس و پل ام رومر برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2018 برای کار درباره تغییرات آب و هوا و نوآوری‌های تکنولوژیکی در اقتصاد مدل هایی را طراحی کرده اند که به رشد اقتصادی پایدار در جهان کمک می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی ان بی سی،نوردهاوس از دانشگاه ییل اولین کسی است که یک مدل کمی برای پیوند اقتصاد و آب و هوا طراحی کرده است.

برندگان نوبل 2018

پل ام رومر هم از دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک در مدل خود نشان داده که چطور اقتصاد بر حکمرانی فشار می آورد و موجب تشویق شرکت ها برای تولید ایده و نوآوری های جدید می شود.عاملی که یک مدل جدید در توسعه را به عنوان نظریه رشد درونی معرفی می کند.

آکادمی نوبل در بیانیه ای تاکید کرده که یافته‌های این دونفر، از طریق ایجاد مدل‌هایی برای توضیح تعاملات متقابل اقتصاد بازار با ماهیت و دانش انسان، باعث وسیع تر شدن قلمرو تحلیل‌های اقتصادی شده و مدل های چگونگی تعامل اقتصاد بازار با دانش را تشریح می کند.

در همین حال بیزنس اینسایدر هم در گزارشی نوشت:رومر اقتصاددان پیشین بانک جهانی جایزه خود را برای ارتباط نوآوری های تکنولوژیکی در تحلیل های اقتصادی کلان بلند مدت دریافت کرده است.

نوردهاوس که به عنوان پدر اقتصاد تغییرات آب و هوایی شناخته می شود،جایزه خود را برای ارتباط تغییرات آب و هوایی با تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان در بلند مدت به دست آورد.

کمیته نوبل در بیانیه ای اعلام کرد که این دو نفر دو روش برای پاسخ به سئوالات اساسی و موثر درباره چگونگی ایجاد رشد اقتصادی پایدار و بلند مدت بر مبنای تغییرات اقلیمی و ارائه نظریه رشد درونی طراحی کرده اند.

کار رومر بر روی نوآوری های اجتماعی متمرکز شده که می تواند رشد بلند مدت را براساس تکنولوژی ایجاد کند.او معتقد است که دولت ها باید نوآوری های تکنولوژیکی را به عنوان وسیله ای برای رونق آینده اقتصادی با حمایت مالی از پروژه ها تشویق کنند.

نوردهاوس هم راهکاری برای ترکیب تاثیرات اجتماعی تغییرات آب و هوایی بر مدل های اقتصادی یافته است.این مدل ارزیابی تاثیر تغییرات آب و هوایی را بر اقتصاد نشان می دهد که یک مثال واضح آن این است که چگونه وضع مالیات بر تولید کربن می تواند بر اقتصاد و آب و هوای یک کشور تاثیر بگذارد.

کمیته نوبل گفته است که کار این دو اقتصاد دان اگرچه پاسخ های قطعی را نمی دهد، اما یافته های آنها به طور قابل ملاحظه ای به این سئوال که چگونه می توان به رشد اقتصادی پایدار و بلندمدت دست یافته،نزدیک است.

جایزه نوبل اقتصادی که به ارزش 9 میلیون کرون سوئد معادل یک میلیون دلار است.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =