ایرنا نوشت: یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه «سطح جلسات دولت و جریان‎های سیاسی باید از بیان کلی دغدغه‎ها و مشکلات عبور کند»، گفت: دولت باید از طریق ایجاد کارگروه‎هایی، از ظرفیت نخبگان و جریان‎های سیاسی استفاده کند.

امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا درباره دیدار اخیر روحانی و احزاب مختلف گفت: یکی از ایرادات وارده به دولت این است که تعامل لازم را با جریان‎های سیاسی و متخصصین حوزه‎های مختلف را ندارد و به‎نظر می‎رسد یک تیم بسته، تصمیمات را اتخاذ می‎کند.

او در ادامه اضافه کرد: با درستی و غلطی تصمیمات کاری ندارم، اما به هر صورت این نگاهی است که شکل گرفته و دولت باید این تصویر را از ذهن‎ها پاک کند، وگرنه این نگاه، دولت را از شکل تعاملی به دولت الیگارشی تغییر می‎دهد. همین موضوع هم باعث شده نشست‎هایی با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انجام شود، اما دولت باید به سمتی برود که این نشست‎ها را از حالت فرمالیته و انجام تکلیف خارج کند.

اهم اظهارات محبیان به شرح زیر است:

*{درباره انتظارات از نشست‎ دولت با جریان‎های سیاسی}: نشست دولت و جریان‎های سیاسی باید به سمتی برود که در آن‎ها تقسیم وظایف صورت بگیرد. احزاب، گروه‎ها و... وضعیت را در اجتماع رصد ‎کنند و به دولت ارائه ‎دهند. البته دولت نیز اختیار دارد که با توجه به امکاناتش از راه‌حلی که به او ارائه شده‎، استفاده کند.

*یکی از آسیب‎های جدی در کشور ما غلبه نگرش سیاسی است، به‌جای آن‌که در حوزه‎های فرهنگ، اجتماع و اقتصاد به متخصصان فن رجوع شود، سیاسیون راجع به آن تصمیم‌گیری می‎کنند. سیاسیون هم معمولاً مدل‎های ذهنی خاص خودشان را دارند و نوعی از بحران‎سازی را برای ایجاد امواج اجتماعی مدنظر قرار می‎دهند و این نوع بحران‌سازی‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ و اجتماع هم نمود پیدا می‎کنند.

امیر محبیان

*کارکردها و رویکردهای تخصصی در حوزه‌های اجتماع، اقتصاد و فرهنگ متفاوت از حوزه سیاسی است و کارشناسان این حوزه‌ها می‌توانند رویکردها و راهکارهای مناسبی را ارائه بدهند. دولت هم باید با ایجاد کارگروه‌های مناسب، سطح گسترده‌ای از نخبگان مؤثر و دارای ایده را گرد هم آورد، با آن‌ها ارتباط برقرار کند و از آنها بهره بگیرد، زیرا دولت، ملی و فراجناحی است. بنابراین چون هدف، حل مشکلات مردم است باید از همه ظرفیت‎ها خصوصاً ظرفیت متخصصان استفاده شود.

* تا کنون دیداری از سوی دولت با اصلاح‌طلبان انجام شده و قرار است دیداری نیز با اصول‌گرایان صورت بگیرد. پیشنهاد می‎شود این نشست‎ها از شکل جلسات کلی با خود رئیس‌جمهوری که زمان آن طولانی است، به جلسات تخصصی‎تر تقسیم شود. یعنی جدا از آن‎که سران احزاب و جریان‎ها در حوزه‎های مختلف با رئیس‌جمهوری دیدار می‎کنند و دغدغه‌ها را مطرح می‎کنند، سطح جلسات از بیان دغدغه و مشکلات عبور کند و به سمت ارائه راهکار و ورود به جزئیات تغییر برود.

* به نظرم لازم است که احزاب و گروه‌ها در کارگروه‌هایی که دولت مشخص می‎کند، عضویت پیدا کنند و فعالانه عمل کنند. دولتیان هم نه از موضع بالا بلکه از موضع کارشناسی به قضایا نگاه کنند. ایده‌ها را به برنامه و برنامه‌ها را به رویکردهای اجرایی تبدیل کنند. نهایتاً شاید این مسئله کمک کند که حداقل مسئله فاصله دولت و متخصصان حل شود.

* چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا، همه دغدغه مردم را حداقل در زبان دارند، یعنی مایل‌اند که مشکلات برطرف شود. ما هم نیت‌خوانی نمی‎کنیم که بگوییم درست است یا غلط! باید فرصتی ایجاد کرد که آنها ادعاهای خود را در عمل نشان بدهند. اگر کسی هم از این فرصت برای اهداف نادرست استفاده کند، مردم آگاهی لازم را دارند و درک می‌کنند. لذا دولت باید این ظرفیت را برای کمک کسانی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند، ایجاد کند.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =