** درباره نماز :
سوال : با توجه به بهداشتی بودن، استحکام و استقامت و نیاز عموم، استفاده از مهرهای سنگی (غیر زینتی) در مساجد، نمازخانهها و اماکن چه حکمی دارد؟ اظهار داشت: سجده بر سنگ مزبور جایز است.
پاسخ : سجده بر تربت حضرت سید الشهداء افضل است.
سوال : آیا پس لرزهها نماز آیات دارند ؟
پاسخ : پس لرزهها اگر جداگانه احساس شود، نماز آیات جدا دارد.
** در مورد معیار و ملاک در قصد توطن :
پاسخ : وطن اصلی نیاز به قصد ندارد، وطن قراردادی محتاج به ماندن دائمی است. ماندن دائمی در ییلاق و قشلاق فرق میکند، کسی که قصد دارد دائما در منطقه ییلاقی بماند اگر در تابستان هفتهای یک روز هم برود آنجا را وطن خود قرار داد.
سوال : آیا انسان میتواند 3 یا 4 وطن داشته باشد؟
پاسخ : انسان میتواند بیش از دو وطن داشته باشد.
** درباره قمه زنی :
سوال : نظر شما در مورد قمه زنی و شرح آیه 32 سوره حج در ادله مراجعی که قمه زنی را با توجه به آیه شریفه 32 سوره حج از شعایر دینی جایز و مستحب دانستهاند، چیست؟
پاسخ : قمهزدن ترک شود.
** درباره حکم :
سوال : آیا حکم حاکم مقدم بر فتوای مرجع تقلید است؟
پاسخ : حکم حاکم جامع شرایط افتاء مقدم است.
** درباره تغییر جنسیت :
سوال : تغییر جنسیت مرد به زن یا زن به مرد در صورتی که حکم پزشک باشد که در صورت عدم تغییر جنسیت بیماریهای خطیری برای وی به وجود میآورد حکم آن چیست؟
پاسخ : تغییر جنسیت در فرض سوال جایز است.
** درباره نماز جمعه در زمان غیبت :
پاسخ : نماز جمعه در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واجب تخییری است.
**درباره اختلاط محرم ونامحرم :
سوال : سرودهای تشکیل شده از دختر و پسر جوان(نامحرم) در وضع زمانی چگونه است ؟
پاسخ : از اختلاط نامحرم و خواندن سرود مشترک اجتناب شود.
**درباره طواف خانه خدا با ویلچر :
سوال : افرادی که با ویلچر در صحن مسجدالحرام طواف میکنند، گاهی در هنگام ازدحام جمعیت سبب مزاحمت برای سایر طواف کنندگان و بعضا برخورد ناشایست دیگر با آنان و همراهانشان میباشد و حتی در برخی موارد به علت برخورد ویلچر آنان با پای طواف کنندگان سبب جراحت و در نتیجه متنجس شدن مسجد الحرام میگردد، آیا با توجه به این امور چنین طوافی صحیح است یا نه؟ آیا این افراد مجازند در طبقه دوم مسجد الحرام طواف کنند؟
پاسخ : طواف مورد سئوال صحیح است و افراد نامبرده میتوانند در طبقه دوم طواف کنند.
**درباره مهر :
سوال : که با توجه به اینکه صداق همسرم 514 سکه بهار آزادی به صورت عند الاستطاعه بر ذمه اینجانب میباشد و بنده نیز فعلا مستطیع به پرداخت حتی بخشی از آن هم نیستم با توجه به اینکه دین و مهریه مذکور تکلیفی است بر ذمه بنده که شرط وجوب آن حصول و ظهور عنصر خارجی بنام استطاعت است و دینی موجل نیز میباشد از منظر شرع مقدس اسلام و مذهب شیعه و دیدگاه و استنباط حضرت عالی با عنایت به وصف فوق زوجه آیا میتوانند از انجام تکالیف شرعی و وظایف زناشویی خود تمکین (عام، خاص) سرباز زده و تمکین خود را منوط به قبض مهر نمایند و به این عذر و بهانه از بنده به عنوان همسر شرعی و قانونی شان تمکین نکنند یا باید تمکین نمایند؟
پاسخ : اگر مهر حالّ و معجّل باشد زن میتواند قبل از دریافت آن تمکین نکند خواه شوهر بتواند بپردازد یا نه. اگر مهر حالّ و معجّل باشد و مرد نتواند آن را بپردازد گر چه زن می تواند تمکین نکند ولی نمی تواند مهر را مطالبه کند و اگر مهر در ذمّه و مؤجّل باشد زن نمیتواند تمکین نکند.
نظر شما