فارس نوشت: رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم انجام تحقیق و تفحص از سامانه نیما گفت: افزایش سود سپرده ی بانک ها غیر قانونی و موجب افزایش تورم است.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از افزایش غیر قانونی سودهای بانکی این اقدام را در تضاد با سیاست های کنترل نقدینگی توصیف کرد.

وی افزود: بر اساس آمار های منتشر شده میزان نقدینگی کشور به رقم 1646 هزار میلیارد تومان رسیده است و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها هیچگاه نتوانسته مانع از رشد این غول ویرانگر اقتصاد باشد لذا رشد نقدینگی هر سال نسبت به سال گذشته شاهد رشد بوده است. به طوریکه 3 هزار میلیارد تومان صرفا در یک سال گذشته به میزان نقدینگی کشور افزوده شده است و عمده سهم بروز این مسئله ی بحران ساز عدم وجود سیاست ها منضبط و مستقل بانک مرکزی و همچنین دسترسی بدون محدودیت سایر بانک ها به منابع بانک مرکزی است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ادامه داد: به نظر می رسد بانک‌ها با ارائه ترازنامه‌های کاذب خود مستمرا از سرمایه‌های بانک مرکزی تغذیه می‌کنند و لازم است ساز و کار های نظارتی دقیق تری بر ترازنامه های واقعی بانک ها اعمال شود زیرا در ازای تولید 1 تومان پول 6.5 تومان به میزان نقدینگی اضافه می گردد. ایران دارای سیستم بانکی نادری است که کاملا در راستای سیاست های ربوی بر سپرده های بانکی خود به صورت روزانه اعمال سود می کند.

وی در ادامه افزود: اکنون برخی از بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی در ظاهر با هدف جذب و کنترل نقدینگی میزان سود های سپرده را به صورت غیر قانونی افزایش داده اند و این احتمال وجود دارد که هر لحظه به واسطه ی عدم وجود پشتوانه های مالی دچار ورشکستگی شوند و بار دیگر کشور را دچار بحران های خطرناک مالی کرده و در نهایت مردم مجبور به جبران خسارات زیان دیدگان شوند. لذا از بانک مرکزی تقاضا داریم هرچه سریع تر با این دسته از بانک ها و موسسات مالی برخورد کند.

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اعلام رشد 17درصدی صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته از عدم بازگشت کامل ارز حاصل از این نوع صادرات به سامانه ی نیما انتقاد کرد.

وی از تحقیق و تفحص در سامانه ی نیما خبر داد و گفت: میزان صادرات غیر نفتی کشور نسبت به سال گذشته شاهد رشد 17 درصدی بوده است لذا کشور نباید برای تامین ارز مورد نیاز خود دچار مشکل باشد اما بر اساس ادعای مسئولین بخش بزرگی از ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی که باید از طریق سامانه ی نیما به اقتصاد کشور باز می گشت در این سامانه ارائه نشده است،‌اما لازم است تحقیق و تفحصی از سامانه ی نیما انجام شده و گزارش شفافی از نحوه ی عملکرد و موارد تخصیص ارز از طریق این سامانه برای اطلاع سازمان های نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی ارائه شود و معلوم گردد حداقل 16 میلیارد دلار ارز به کجا رفته است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم توجه کافی دولت به صندوق های بازنشستگی، پیگیری مطالبات بازنشستگان و اجرای قانون دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری را از وظایف دولت برشمرد و گفت: بر اساس آمار و گزاراشات متعدد مجموع 18 صندوق بازنشستگی در کشور از شرایط مناسبی برخوردار نیستند و توان تطبیق شرایط خود و همه ی اعضای بازنشسته با شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی جامعه را ندارند و بنظر می رسد این مسئله ناشی از عدم اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری است که این روزها از مطلبات اقشار مختلف مستخدمین دولتی و بازنشستگان است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =