۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲

عامل کشته شدن 130 شهروند افغانی فاش شد

روزنامه گاردین دیروز فاش کرد آمریکایی‌ها در مبارزه با طالبان افغانستان از فسفر سفید استفاده کرده‌اند که مصداق بارز جنایت جنگی و خلاف مقررات حقوق بشر است. این روزنامه به نقل از یک سازمان پیشتاز در امور حقوق بشر نوشت که نیروهای آمریکایی هفته گذشته در مبارزه با طالبان افغانستان به میزان وسیعی از فسفر سفید استفاده کرده‌اند که عامل احتمالی کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان این کشور بوده است.

در این گزارش آمده است که پزشکان افغان نسبت به وجود سوختگی‌های غیرعادی روی بدن روستاییانی که در درگیری‌ جنجال‌برانگیز آمریکا و طالبان زخمی شده‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند و از اینجا احتمال استفاده آمریکایی‌ها از فسفر سفید قوت گرفته است.

ارتش آمریکا در اولین واکنش به این ادعا، استفاده از بمب آتش‌زا در درگیری‌ با شبه‌نظامیان طالبان در استان فراه را که به گفته حامد کرزای، جان 125 تا 130 غیر نظامی را گرفته، رد کرد اما درعوض توپ را در زمین طالبان انداخته و این احتمال را که شبه‌نظامیان طالبان از این بمب استفاده کرده باشند، رد نکرد. آمریکا عنوان کرده که شبه‌نظامیان طالبان حداقل چهار بار طی دو سال گذشته از فسفر سفید که یک ماده‌ سریعاً قابل اشتعال است و روی گوشت یک موجود زنده سوختگی‌های شیمیایی بر‌جای می‌گذارد، استفاده کرده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر وجود سوختگی‌های عجیب روی بدن روستاییان تحقیقات مستقلی را درباره استفاده احتمالی از فسفر سفید آغاز کرده است.

براساس قوانین بین‌المللی استفاده از فسفر سفید برای روشن کردن هدف و یا ایجاد دود مجاز است، اما گروه‌های حقوق بشر اظهار کرده‌اند که استفاده از این ماده در مناطق پرجمعیت می‌تواند باعث سوختگی غیرنظامیان شود که یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =