بسیاری از مقام‌های بلندپایه قدرت‌های هسته‌ای جهان مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه در این مراسم حضور داشتند.

مراسم یادبود قربانیان حمله اتمی به هیروشیما امروز در این شهر برگزار شد. این در حالی بود که بسیاری از مقام‌های بلندپایه قدرت‌های هسته‌ای جهان مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و هم چنین دبیر کل سازمان ملل در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصمیم واشنگتن برای اعزام جان روث، سفیر آمریکا به ژاپن به شصت و پنجمین سالگرد انفجار بمب هسته‌ای در هیروشیما از سوی برخی از تحلیلگران سیاسی به عنوان اقدامی جهت هموار کردن سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به هیروشیما در نظر گرفته شد.

به همراه آمریکا، انگلیس و فرانسه که از دیگر قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند در این مراسم شرکت کردند. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و نمایندگان 74 کشور دیگر نیز در این مراسم حضور داشتند. چین که در سال 2008 یک هیات پایین رتبه را به این مراسم اعزام کرده بود در سال جاری میلادی هیچ نماینده‌ای در این مراسم نداشت.

مقامات چینی دلیلی برای این اقدام ارائه نکردند. مقامات هیروشیما در برگزاری این مراسم یادبود بسیار محتاط بودند تا در این مراسم استفاده از بمب هسته‌ای توجیه نشود.

روث خاطرنشان ساخت: این مراسم فرصتی برای نشان دادن عزم در راستای خلع سلاح هسته‌ای جهان است.  برای نسل‌های آینده ما باید به همکاری با یکدیگر جهت ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای ادامه دهیم.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون نیز اظهار داشت: مراسم یادبود امسال پیامی صریح به جهان ارسال می‌کند که تسلیحات هسته‌ای باید نابود شوند.

وی خاطرنشان ساخت: زندگی کوتاه است و خاطرات بلند. برای بسیاری از شما خاطره روز انفجار بمب هسته‌ای در هیروشیما هم چنان زنده است. جهان باید از خلع سلاح منطقه‌ای به خلع سلاح جهانی حرکت کند.

تصمیم واشنگتن برای اعزام نماینده برای شرکت در این مراسم مورد استقبال دولت ژاپن قرار گرفت اما باعث برانگیخته شدن خشم بسیاری از مردم ژاپن شد. مردمی که این انفجار را غیر قابل توجیه می‌دانند و خواهان عذرخواهی آمریکا می‌باشند.

نائومی ساوا، یکی از شهروندان هیروشیما که 69 ساله است اظهار داشت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند انفجار بمب هسته‌ای در هیروشیما اقدامی توجیه پذیر بوده زیرا به پایان جنگ جهانی دوم سرعت بخشیده است.

به دنبال حمله هسته‌ای آمریکا در تاریخ شش اوت 1945، 140 هزار تن کشته شدند. سه روز بعد نیز در حمله آمریکا به ناکازاکی 80 تن دیگر جان سپردند. آمریکا تصمیم گرفت به هیروشیما و ناکازاکی حمله کند زیرا معتقد بود این اقدام به تسلیم شدن هر چه سریعتر ژاپن کمک خواهد کرد و مانع بروز درگیری‌هایی شدید‌تر در آینده خواهد شد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =