دهمین نمایشگاه خودرو مشهد در شرایطی آغاز به کار کرد که بسیاری از آن نه به عنوان نمایشگاه که فروشگاه بزرگ خودرو یاد می‌کنند.

رسول شقاقی :

عصر چهارشنبه دهمین نمایشگاه خودرو مشهد در شرایطی آغاز به کار کرد که بسیاری از آن نه به عنوان نمایشگاه که فروشگاه بزرگ خودرو یاد می‌کنند. سالن همایش این نمایشگاه که از معمولی‌ترین استانداردها نیز ‌بهره‌ای ندارد پذیرای مقامات بسیاری بود که از معاونین وزیر صنایع تا رئیس کمیسیون صنایع مجلس و مقامات استان خراسان را شامل می‌شد و سخنرانی‌هایی تکراری که اگر از خبر منطقه آزاد تجاری محسوب شدن حریم نمایشگاه‌‌های کشور بگذریم، چیزی برای گفتن نداشت. در این بین حتی رئیس سازمان گسترش و نوسازی نیز برخلاف همیشه سخنرانی معمولی و تا حدی سفارشی داشت تا کل افتتاحیه چنگی به دل نزند؛ با این حال حاشیه‌های بزرگترین نمایشگاه خودرو کشور به حدی بود که تا مدت‌ها سوژه رسانه‌های مختلف باشد.

سایپا خوش درخشید

گروه سایپا که نسبت به رقیب خود از فضای نمایشگاهی بهتری بهره می‌برد در غرفه‌آرایی با ابتکار ایجاد ماکت جاده مخصوص و محصولاتش که بر روی آن سوار بود، بازدیدکنندگان بسیاری را جلب کرد. مدیرعامل این گروه غایب بزرگ نمایشگاه بود. تیبا (مینیاتور سابق) که در دکور خاصی برای چندمین بار نمایش داده می‌شود به گفته مدیر فروش و بازاریابی این گروه نه تنها قطعاً نیمه دوم سال وارد بازار خواهد شد بلکه ضرر و زیانی که بابت تأخیر آن به خریدارن تعلق می‌گیرد نیز بیشتر از حد متعارف خواهد بود. طاهری همچنین گفت از 12 هزار نفری که این خودرو را ثبت‌نام کرده‌اند فقط دو هزار نفر جایگزین کرده و بقیه در انتظار تحویل هستند. سایپا‌دیزل نیز از کامیون FM11 رونمایی کرد. ملک، مدیرعامل این گروه در مراسم رونمایی خبرساز شد و سخنان مدیران ایران‌خودرو دیزل در مورد تصادفات کامیون‌های هوو را که به تریلر آن مرتبط دانسته بودند، مورد تردید قرار داد تا وارد یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای با شرکت رقیب شود. از هم‌اینک پیش‌بینی می‌شود این موضوع در چند روز آینده موضوع گزارشات بسیاری شود.

زامیاد نیز محصول استراتژیک کامیون یورو کارگو 6*2 خود را معرفی کرد که با توجه به بازار بارهای 16 تن، امید بسیاری به آن دارد. این کامیون که با تخفیف دو و نیم میلیونی عرضه می‌شد، 103 میلیون تومان قیمت دارد.

تندر ایران‌خودرو را به حاشیه برد

اتفاق داغ نمایشگاه در غرفه ایران‌خودرو روی داد؛ جایی که مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی در حضور مدیرعامل ایران‌خودرو پاسخگوی سؤالات زیاد خبرنگاران در مورد تندر90 و نتیجه ابلاغیه تجمیع آن بود. «هدایت» که شاید دوست نداشت در خانه ایران‌خودرو از ابلاغیه تجمیع به نفع پارس‌خودرو سخن بگوید گفت این موضوع در حال طی مراحل قانونی خود است. این گفت‌وگوی کوتاه هنگامی که «خبرآنلاین» پرسیدوقتی قانونی می‌شود که مطابق ماده 129 قانون تجارت آقای نجم‌الدین نیز صورت‌جلسه قبلی را امضا کند، نیمه‌کاره ماند و هدایت به همراه رئیس کمیسیون صنایع مجلس راه خروج از نمایشگاه را در پیش گرفتند. اما در روزی که تندر کل غرفه ایران‌خودرو را تحت تأثیر قرار داده بود، نجم‌الدین با اعلام برنامه‌ریزی برای تولید «رانا» خبر خوش نمایشگاه را از آن خود کرد. رانا که استانداردهای سخت‌گیرانه و غیر اجباری بسیاری را پاس کرده و به عنوان دستاورد مهندسی این گروه مطرح است پس از برکناری منطقی، خاک می‌خورد. به گفته نجم‌الدین با استفاده از قطعاًت 206 در بعضی موارد، رانا با قیمت 11 میلیون تومان اقتصادی شده و به زودی در برنامه تولید قرار خواهد گرفت. در این گروه همچنین آپکو که تخصص در خودروهای سفارشی و تیونینگ دارد بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب کرده بود.

رئیس کمیسیون صنایع سکوت کرد

بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو کشور اما از همان روز اول همچون سایر نمایشگاه‌های خودرو شهرستان‌ها مورد استقبال انبوه مردم قرار گرفته و این بحث قدیمی را زنده کرده که آیا این نوع نمایشگاه‌ها که پس از تعطیلی نمایشگاه تهران گسترش یافته و معمولاً در آنها اتفاقات معمول نمایشگاهی همچون معرفی محصول یا دستاورد جدید روی نمی‌دهد و طبعا در تقویم جهانی نمایشگاه‌ها نیز جایی ندارند تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد. در هر صورت نمایشگاه مشهد با تمام ضعف‌ها آن‌قدر مهم است که بسیاری را به خود جذب کند. هاشمی رئیس کمیسیون صنایع مجلس از آن جمله است که گرچه معمولاً به سؤالات خوب پاسخ می‌دهد اما در موضوع حذف ماده 30 قانون جرائم رانندگی که زدن سند خودرو هنگام نقل و انتقال را از دفاتر اسناد رسمی به پلیس منتقل می‌کند و از شورای نگهبان برگشت خورده نه تنها سکوت کرد حتی حاضر نشد رایی را که خود داده بود را هم روشن کند. این ماده جنجالی‌ترین بخش از قانون جدید است که موضع‌گیری‌های بسیاری بوجود آورده و تا یک ماه آینده بار دیگر در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

غرفه‌هایی زیبا و کوچک

 دیگر خودروسازان فعال در ایران و بسیاری از قطعه‌سازان و شرکت‌های خدماتی و تولیدی در این نمایشگاه حضور دارند. این خودروسازان به استثنای گروه بهمن که فضای بزرگ‌تری دارد، در متراژهای کوچک اما زیبا محصولات خود را عرضه کرده‌اند. در این میان خبری از واردکنندگان خودرو نیست تا شاید پیغامی باشد مبنی بر اینکه آنها نیازی به چنین فستیوال‌های فروشی ندارند. کوچکی غرفه‌های خودروسازان خصوصی ایرانی نیز ناخودآگاه نشان می‌داد میزان سهم بازار گویی معیاری برای مساحت غرفه‌ها خواهد بود.

کد خبر 81832

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار