منابع نزدیک به آیت الله سیستانی خبر دادند که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نامه ای محرمانه برای آیت‌الله سیستانی ارسال کرده و در آن از ایشان خواسته است تا برای حل بحران سیاسی تشکیل حکومت در عراق وارد عمل شود.

این خبر را اگرچه اولین بار برخی از منابع نزدیک به شیعیان عراق منتشر کردند و با واکنش خاصی از سوی محافل دوطرف مواجه نشد اما مجله فارن پالسی در شماره روز جمعه 6 آگوست خود تایید کرده و زوایای مختلفی از آن را نیز تشریح کرده است.  این مجله یادآور شده که این خبر را از برخی بستگان آیت الله سیستانی در قم دریافت کرده و نامه را نیز یکی از اعضای شیعه پارلمان عراق به آیت الله سیستانی رسانده است.

فارن پالسی، همچنین گزارش داده است که این نامه مدت کوتاهی پس از انجام سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا به بغداد در ژوئن گذشته هنگامی که بایدن نتوانست برای تشکیل حکومت در عراق کاری از پیش ببرد، فرستاده شده است.سخنگوی امنیت ملی امریکا با این همه نه این خبر را تایید و نه تکذیب کرده است.

این در حالی است که روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که یکی از نزدیکان آیت الله سیستانی فرستادن نامه از سوی اوباما را تایید کرده و یادآور شده است که در این نامه از آیت الله سید علی سیستانی خواسته شده تا برای حل بحران تشکیل حکومت وارد عمل شود.

حامد الخفاف، سخنگوی آیت الله سیستانی در تماسی تلفنی از بیروت گفت: «ما هیچ نظری درباره موضوع و محتوای این نامه نداریم." سخنگوی کاخ سفید نیز به الشرق الاوسط گفته است که اظهار نظر درباره نامه‌های رئیس جمهوراز حیطه اختیارات ما خارج است.

در همین حال مذاکرات گروه‌های سیاسی اصلی عراقی برای تشکیل حکومت آینده همچنان ادامه دارد و هر کدام از جریان‌ها اظهارات ضد و نقیضی را در این زمینه بیان می‌کنند. جمال البطیخ، یکی از رهبران فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی گفت که مذاکرات این فهرست با ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی به مراحل خوبی رسیده و ممکن است تا یک هفته دیگر به تشکیل دولت منتهی شود.

البطیخ در گفت و گو با پایگاه خبری مراسلین، گفت: «ما شاهد مواضعی بر سر تشکیل حکومت جدید از سوی العراقیه و دولت قانون هستیم. نشست‌های ما در حال حاضر بر سر برنامه‌های دولت آینده است.»

در همین رابطه خالد الاسدی، از رهبران ائتلاف دولت قانون نیز بر نتیجه‌بخش بودن مذاکرات این ائتلاف با العراقیه تاکید کرد و گفت: «گفت‌وگوها با فهرست العراقیه به مراحل خوبی رسیده و ما توانسته‌ایم دیدگاه‌های خود را به هم نزدیک کنیم. امیدواریم بتوانیم در هفته آینده مذاکراتمان را بر سر تشکیل حکومت به نتیجه برسانیم.»

این در حالی است که ائتلاف ملی به رهبری سید عمار حکیم نیز از مثمر ثمر بودن مذاکرات این ائتلاف با فهرست العراقیه خبر داده است. باسم العوادی، مشاور رسانه‌ای مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت و گو با رادیو سوا از نزدیک شدن دیدگاه‌های ائتلاف ملی عراق با العراقیه برای تشکیل حکومت خبر داد و مذاکرات جاری میان دو طرف را مثبت ارزیابی کرد.

به گفته العوادی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات العراقیه با ائتلاف ملی پیمان ملی عراق که از اتحاد ائتلاف ملی و دولت قانون ایجاد شده، از هم خواهد پاشید. ائتلاف ملی مدتی است که مذاکراتش را با ائتلاف دولت قانون به سبب پافشاری این ائتلاف بر نخست‌وزیری مالکی متوقف کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =