همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور تنها دو روز از هفته گذشته را به خود اختصاص داده بود اما حواشی خبرساز ان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، اسفندیار رحیم‏مشایی مسئول دفتر رئیس‏جمهور که در افتتاحیه این همایش گفته بود، «مکتب ایران چاره ساز و راهگشاست»، سخنانش را در اختتامیه این همایش تکمیل کرد و گفت: برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی «مکتب اسلام» و می‌گویی «مکتب ایران». وی با بیان اینکه از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است، گفت:« ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم».

 همین یک جمله از سوی جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور کافی بود که منتقدانش که به گفته او خرده می‏گیرند چرا نمی‌گویی «مکتب اسلام» و می‌گویی «مکتب ایران»، بار دیگر به خاطر این موضع‎گیری وی به او خرده بگیرند.

 

خرده گیریهایی که اتفاقا از سوی حامیان تمام قد دولت کلید خورد. آیت‏الله عباس کعبی عضو سابق شورای نگهبان که به خاطر اعلام حمایتش از نامزدی احمدی‏نژاد از سوی حامیان رقبای وی به نفی بی‎طرفی شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات متهم شده بود، نخستین کسی بود که به اظهارات وی واکنش نشان داد. وی در جمع مسؤولان و اعضای بنیاد مهدویت کرمان در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم، با انتقاد از مدعیان و طرفداران اندیشه اسلام برای ایران تصریح کرد:‌ افرادی که دنبال اسلام ایرانی هستند،‌ اندیشه آنها انحرافی است، ما دنبال ایرانی هستیم که فدای اسلام شود نه اینکه اسلام در خدمت ایران باشد و فدای ایران شود. عضو مجلس خبرگان رهبری ریشه این نوع نگرش انحرافی را در سخنان بازرگان و نهضت آزادی جستجو کرد و گفت: اندیشه‌ای که دنبال اسلام ایرانی است، ‌مکتب سازی ناسیونالیستی برای اسلام را دنبال می‌کند و این اندیشه در امتداد اندیشه و تفکر نهضت آزادی و دوران هشت ساله اصلاحات است. متاسفانه کسانی که در این حوزه صاحبنظر هم نیستند، مطالبی را بیان می‌کنند و با سخنان نسنجیده در برابر جریان توفنده و روز افزون بیداری اسلامی حاشیه سازی می‌کنند و با سخنان خود همه چیز را تحت الشعاع مسائل و موضع گیری‌های بی‌ربط قرار می‌دهند. آیت‏الله کعبی بی‏آنکه نامی از مشایی ببرد، اظهارنظرهای برخی از منصوبان به رییس‌جمهور در حوزه های غیر مرتبط را نسنجیده دانست و ادامه داد: احمدی‌نژاد رییس جمهور مکتبی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران، با این وجود برخی از منصوبان چنین اندیشه‌های انحرافی را مطرح کردند.

 

دومین موضع‏گیری از سوی سیداحمد خاتمی بود که بارها از رئیس‏جمهور اعلام حمایت کرده و کوچکترین انتقاد را با اعلام حمایت دوباره‎اش چاشنی می‏کند. او از تریبون نماز جمعه دیروز تهران قرار دادن مکتب ایران مقابل مکتب اسلام را همان ملی گرایی شرک آلود خواند و با تاکید بر اینکه حمایتش از دولت ناصحانه است، گفت: افرادی که تریبونی در دست دارند طوری حرف نزنند که پیامدش این باشد که بدحجاب‏ها آفرین و مرحبا بگویند بلکه طوری حرف بزنند که موجب دلگرمی و اطمینان متدینان باشد.چون به تعبیر امام راحل نهضت ما قبل از آنکه ایرانی باشد اسلامی است. زمزمه‏های این چنینی که مکتب ایرانی را مقابل مکتب اسلام قرار می دهد چنان تباری دارد که اول انقلاب یکی از سیاسیون گفت و سرانجامش جمهوری ایرانی شد.

 

سیدهاشم حسینی‏بوشهری امام جمعه قم نیز با بیان اینکه مسئولان و دست اندرکاران باید مراقب باشند که سخنی، حرکتی و کاری انجام ندهند که دشمنان از آن برداشت دیگری داشته باشند، سخنرانی بدون مطالعه قبلی را یک آفت خواند و افزود: بنا نیست که هر چیزی به ذهنمان می‌رسد را مطرح کنیم. یک روز مکتب اسلام را مطرح نمی‌کنیم و مکتب ایران را مطرح می‌کنیم این چه حرفی است چرا در جامعه تشکیک و نگرانی ایجاد می‌کنید؟

 

علاوه بر روحانیون، نمایندگان مجلس هم در مقابل اظهارات اخیر مشایی صف ارایی کردند. اینبار نیز همچون گذشته علی مطهری و احمد توکلی نمایندگان اصولگرای منتقد دولت پرچمدار این اعتراض شده و خواستار پاسخگویی مشایی شدند. توکلی با بیان اینکه مجلس در قبال این مواضع سکوت نخواهد کرد، از رئیس جمهور خواست تا تکلیف خود را نسبت به مشایی و موضع گیری هایش روشن کند. او ضرورت ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی را توهمات ذهن بیماری خواند که با مبانی اسلام، با قانون اساسی و مصالح ایران سازگار نیست و نه تنها خیانت به اسلام بلکه خیانت به ایران است. او سخنانش را با بیان اینکه مجلس قدم به قدم و با تلاش برای جلوگیری از به وجود آمدن تنش میان مجلس و دولت، از همه امکانات و ابزارهای خود برای اصلاح امور کشور استفاده خواهد کرد، پایان داد. پایانی که علی مطهری آن را با انتقاد تندتری ادامه داد و گفت: رییس جمهور از آقای مشائی برای عموم مردم توضیح بخواهند. اگر توضیح قانع کننده‏ای ارائه نشد وی را عزل نمایند، گرچه معمولا این گونه در خواست‎ها از رئیس جمهور محترم موجب ارتقای جایگاه شخص خاطی شده است. به گفته وی، مجلس نیز با همه نجابتی که دارد و گاه موجب ضایع شدن حقوق مردم و انقلاب می‎شود، مقتضی است این موضوع را پیگیری نماید و می‎تواند این سوال را نیز جزو سوالاتی که از رئیس جمهور محترم دارد مطابق قانون اساسی مطرح نماید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
    0 1
    ازسالهاي اوليه ي رياست جمهوري دولت نهم اين حرفهارو پيشبيني ميكردم اما نه به اين افتضاحي.