دادگاه متهم به احتکار برنج و حبوبات در شیراز برگزار شد

 ایرنا نوشت: متهم به احتکار و اختفای برنج، حبوبات و کالاها و مایحتاج عمومی در شیراز، شنبه 5 آبان 97 در دادگاه رسیدگی به جرائم اخلال گران نظام اقتصادی پای میز محاکمه قرار گرفت.

 این دادگاه ششمین دادگاه رسیدگی به جرایم اقتصادی است و دادگاه متهم به احتکار برنج در شعبه ویژه به ریاست قاضی سید محمود ساداتی برگزار شد. 
دادگاه این متهم اقتصادی با 90 دقیقه تاخیر و به صورت علنی و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه آغاز شد. 
کوروش زارعی نماینده دادستان شیراز، کیفر خواست این متهم اقتصادی به نام مجید لیاقت را قرائت کرد که در متن کیفر خواست، فرد اشاره شده به احتکار یک میلیون 299 هزار تن برنج و عدس و حبوبات متهم شده است. 
زارعی با بر شمردن اتهامات مجید لیاقت، احتکار عمده ارزاق عمومی را اتهام این فرد اعلام کرد و گفت: این متهم در مجموع یک میلیون و 299 هزار تن احتکار کالا داشته است. 
نماینده دادستان همچنین گفت:مساحت انبار های این متهم اقتصادی 20 هزار متر مربع است که گفته شده از دید ناظران و بازرسان مخفی بوده و هیچ نوع انبار گردانی در آن انجام نشده است. 
زارعی گفت: همچنین در انبارهای کشف شده از این متهم اقتصادی کالاهای دیگری نیز کشف شده که جنبه قاچاق دارد و در پرونده دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
این مقام قضایی اعلام کرد: ارزش کالاهای احتکار شده نزدیک به 120 میلیارد ریال برآورد شده است. 
در این دادگاه که با حضور وکلای متهم و مطلعین برگزار شد متهم از خود دفاع کرد و اتهامات را نپذیرفت. 
متهم یاد شده گفت:عدس و برنج اعلام شده دراین پرونده متعلق به انباریکی از ارگان های نظامی است و من امانت دار آنها بوده ام. 
لیاقت ادامه داد: با درخواست ارگان نظامی یاد شده بر اساس نیاز و تقاضا کالاها به صورت مرور زمان به مراکز فروش منتقل می شده است بنا بر این اتهام احتکار و اختفا را نمی پذیرم. برنج با 50 درصد و عدس با 25 درصد قیمت به مراکز فروش عرضه می شده است. 
این متهم در باره مجوز انبار این کالاها که می‌بایست مجوز سازمان صنعت و تجارت را داشته باشد گفت: انبارها متعلق به من است اما کالاها متعلق به من نیست. ما در این زمینه با ارگان نظامی قرار داد داریم. انبارها تحت نظارت سازمان صنعت معدن و تجارت بوده است. 
متهم همچنین در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر عدم وجود مجوز برای واردات این کالاها اظهار داشت :کالاها وارداتی بوده است و ثبت انبارها الزام نداشته است. کالاهای انبارها از نظر قانونی مشمول ثبت نیستند. 
این اظهارات را قاضی دادگاه مستند به مفاد قانونی نپذیرفت. 
نماینده ارگان نظامی هم در این دادگاه بیان داشت: این متهم با ارگان نظامی قرارداد تامین مقادیری عدس داشته است که بخشی تامین شده اما بخشی تحویل داده نشده است و 87 هزار کیلوگرم عدس می‌بایست تحویل شود. 
نماینده ارگان نظامی همچنین گفت: کالاها امانت ما نیست و بعد از تحویل کالاها ارگان نظامی مسئولیت کالاها را می پذیرد. 
وی اضافه کرد قرارداد تحویل 5 میلیون کیلوگرم برنج در یک قرارداد و 2 میلیون کیلوگرم در قراردادی دیگر تنظیم شده که بخشی از کالاها هنوز تحویل نشده و موضوع امانت داری کالاها از سوی متهم مردود است. بنا براین کالاهایی که در انبار وجود دارد متعلق به ارگان نظامی نیست. 
قاضی ساداتی در پایان برگزاری این دادگاه اعلام کرد با بررسی همه جوانب رای دادگاه در موعد قانونی اعلام می شود. 
در هفته های اخیر متمهان احتکار دارو، قاچاق ارز و اقلام دیگر در شیراز به صورت علنی محاکمه شده اند. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 820074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =