۳ نفر
۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

خط دفاع آبی؛ یک لشگر شکست خورده

استقلال، تیم بی‌دفاع!

هواداران در انتظار تغییرات نیم‌فصل
استقلال، تیم بی‌دفاع!

اوضاع نیمه آبی پایتخت این روزها به شدت بهم ریخته است.

عرفان حاج‌بابایی: به ابتدای فصل برنمی گردیم. نه به بازی مقابل پارس جنوبی که آرمین سهرابیان به شکلی ماهرانه و از پشت محوطه جریمه دروازه رحمتی را گشود و نه به فاجعه السد در آزادی که با شاهکار جمعی دیگر از مدافعان رقم خورد.

برگردیم به همین دو هفته قبل.جایی که استقلال بازهم مقابل همین سایپا بازی داشت. همین سایپایی که دیشب 120 دقیقه با یک یار کمتر نفس استقلال را گرفت و در نهایت هم سرفراز از ماراتن پنالتی ها خارج شد.

علی دشتی پشت محوطه جریمه توپ را کنترل کرده. همه منتظر هستند تا لشگر مدافعان و هافبک های آبی به سراغ او بروند و توپ را از چنگش دربیاورند اما آن ها فقط تماشاگرانی هستند برای تماشای تکنیک ناب او و مشایعتش می کنند تا مقابل دروازه تا او توپ را به طاق چارچوب سید حسین حسینی بکوبد.

آن روز ضعف مشهود دفاع استقلال روی زمین زیر سایه درخشش خط حمله این تیم دفن شد و کسی به آن نپرداخت تا بازی مقابل سپاهان. دو نفری در زوج خط دفاعی استقلال در کنار هم به میدان رفتند که جمع قدشان به بالای 3 متر می رسد و این یعنی آن ها قاعدتا نباید روی هوا آسیب پذیر باشند و سانترهای همیشگی تیم امیر قلعه نویی نباید برای استقلال دردسرساز باشد اما بازهم از این خبرها نیست. توپ درست به میان روزبه چشمی و محمد دانشگر فرستاده می شود تا کی روش استنلی دروازه استقلال را با یک هد شیرجه ای باز کند.

پرده سوم؛بازهم سایپا

جام حذفی عملا آخرین سنگر استقلال است. لیگ قهرمانان آسیا که هیچ و لیگ برتر هم عملا از دست رفته به نظر می آید. حذفی بازهم می تواند میانبری باشد برای کسب یک افتخار و البته سهمیه آسیای فصل بعد. دیگر همه انتظار دارند که برای این بازی مهم استقلال دفاعی منسجم و محکم را راهی زمین کند. همه چیز هم بنظر خوب می آید تا اینکه مهاجمان و هافبک های خلاق سایپا در پشت محوطه استقلال صاحب توپ می شوند. بازهم خبری از توپ گیری نیست.البته این بار هم کسی برای تماشا نمی ایستد بلکه همه در حالتی گیج و سرگردان و درست مثل بازی "آقا وسط" به دنبال توپ می دوند.آقا وسطی که یازده بازیکن استقلال تشکیل دهنده اش بودند. باور نکنید؟ فیلم گل اول سایپا را یک بار دیگر ببینید و تعجب کنید از اینکه تمام بازیکنان استقلال نتوانستند از پس 4،5 نارنجی پوش بربیایند.

  شاید حدودا 10 پاس پیاپی از بازیکنان سایپا توپ را به مهدی ترابی می رساند تا او بازهم به قلب استقلال شلیک کند.

باقی موقعیت ها و گل دوم سایپا در همین بازی که هم که همه از روی آشفتگی و سردرگمی مدافعان آبی به دست آمد بماند.

شفر کجای این معادله است؟

پارسال را به یاد بیاورید. زمانی که وینفرد شفر آلمانی از راه رسید تا کشتی توفان زده استقلال را رهبری کند. آن زمان آبی ها گل که نمی زدند هیچ،بلکه مثل آب خوردن گل هم می خوردند. شفر اولین کاری که کرد نه تهییج و تحریک مهاجمان و خط حمله، که ترمیم خط دفاع بود. نتیجه اش هم خیلی زود خودش را نشان داد. سید حسین حسینی که دروازه بان ثابت استقلال در آن روزها بود به مدد خط دفاعی منسجم و محکمش توانست بیش از 800 دقیقه گل نخورد و همین آمار عالی خط دفاع در نهایت استقلال را بالا کشید و از آن اوضاع اسف بار نجات داد.

این فصل اما انگار هیچ قرار نیست خبری از آن سازمان دفاعی منظم و استوار باشد.درست است که دیگر خیلی از مدافعان پارسال مثل سید مجید حسینی،لئوناردو پادوانی و امید نورافکن و یک هافبک دفاعی کار درست مثل امید ابراهیمی در تیم حاضر نیستند و پژمان منتظری هم یک خط در میان مصدوم است اما باید پذیرفت که در ساختار و سیستم، نفر معنا ندارد و اگر استقلال یک ساختار دفاعی منظم را ترتیب داده بود، در غیاب این مهره ها نباید تا این حد آسیب پذیر نشان می داد.

ضمن اینکه جانشینان آن بازیکنان رفته هم با نظر شفر جذب شده اند که انگار اصلا نتوانسته اند تا این لحظه انتظارات او را برآورده کنند و البته که بد نیست این مربی آلمانی پاسخگوی عملکرد خریدهایش هم باشد.

از محمد دانشگر و فرشاد محمدی مهر گرفته که داد همه را در آورده اند تا میثم تیموری،دفاع چپی که حتی یک دقیقه هم تا الان برای استقلال بازی نکرده.

چه کار می شود کرد؟

حقیقتا کار چندانی نمی شود کرد. حداقل الان دیگر فایده ای ندارد. استقلال به برکت همین آشفته بازار خط دفاعی و عدم آمادگی بالای دروازه بانانش دو جام را از دست داد و در لیگ هم شانس بالایی برای رسیدن به صدر ندارد. می ماند لیگ قهرمانان فصل بعد که می تواند شروع مجدد تیم شفر باشد و لازمه آن هم یک بازسازی اساسی است.بازسازی ای که باید شفر آن را از روی نیمکت و دقیقا از صندلی های کناری خود آغاز کند تا اثراتش به داخل زمین هم برسد و باعث شود که استقلال شکسته بال، بتواند دوباره پرواز کند.

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 821451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =