ثبت ۱۷۲۸ اثر تاریخی در آذربایجان شرقی 

مهر نوشت:مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از ثبت هزار و ۷۲۸ اثر تاریخی در این استان خبر داد.

محمد رحمت پور مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی آمده است هر اثر تاریخی که از لحاظ قدمت تاریخی مربوط به آخر دوره زندیه باشد، آثار تاریخی نامیده می شود که باید شناسایی و ثبت اثر شود، آثاری هم که دارای شأن و مقام ملی باشد می تواند به ثبت برسد.

وی افزود: هزار و ۷۲۸ اثر تاریخی در استان آذربایجان شرقی ثبت شده که ۵۷ اثر معنوی و ۲۲ اثر طبیعی است، کل آثار ثبت شده کهن شهر تبریز نیز ۲۷۷ مورد است، در تبریز ۳۷۰ اثر حفاظتی شناسایی شده وجود دارد.

رحمت پور خاطرنشان کرد: ۱۰۰ اثر خانه تاریخی نیز در استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده که ۸۲ مورد مربوط به شهر تبریز است.

وی ادامه داد: این خانه ها عمدتا در اختیار بخش خصوصی است و برخی نیز در تملک اداره میراث فرهنگی و دستگاه های دولتی است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اهمیت مرمت خانه های تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی در بحث علمی و فنی در مرمت خانه های قدیمی و تاریخی، مشارکت می کند، البته سیاست ما تنها خانه های تاریخی نیست بلکه مجموعه های دیگر ابناهای تاریخی وجود دارد که باید مرمت و بازسازی شوند.

رحمت پور عنوان کرد: خانه های تاریخی مثل زنجیر به هم وصل هستند و باید همه آن ها مرمت و نگهداری شوند، در سال جاری مرمت ۱۱ خانه تاریخی به صورت مشارکتی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از مرمت مجموعه حسن پادشاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: در دوره های مختلف تاریخی مجموعه حسن پادشاه از بین رفته اما در حال مرمت این مجموعه هستیم، اثر ربع رشیدی بزرگترین دانشگاه بین المللی جهان اسلام نیز در شهر تبری نیازمند احیاست.

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین اذعان داشت: ۲۵ هزار پیمانکار حقیقی و حقوقی برای مرمت آثار تاریخی در سطح استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند.

رحمتی پور تاکید کرد: حدود ۵۰ بنای تاریخی در استان در سال گذشته و امسال در حال مرمت بوده و تعداد ۶۰ اثر نیز در حال واگذاری به پیمانکار است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 822430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =