ضرورت‌های تحول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مجید ابهری: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ترکیب وزارت کار و امور اجتماعی، رفاه و تعاون تشکیل شده و گسترده ترین سازمان در بین نهادهای دولتی در خدمت گذاری بخش های کم درآمد است.

کارگران و یا افراد نیازمند به کار، بیمه دهندگان و اقشار دیگر باید در این شرایط دشوار با کمک این سازمان زندگی کنند. همچنین از طرفی بزرگترین گروه های صنعتی و شرکت های اقتصادی در قالب شستا و موسسات دیگر تحت پوشش این وزارتخانه هستند. ترکیب سه وزارتخانه با خدمات جداگانه از ابتدا کار درستی نبوده چرا که گروه کارخانجات و صنایع نیازمند مدیران تخصصی و با تجربه هستند و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد درآمدساز و با مسئولیت بازنشستگی، کارگران و حمایت از حقوق آنها نیاز به مدیری مجرب دارد و وزارت کار نیز با ایجاد زمینه های کارآفرینی و اشتغال زایی باعث حرکت چرخ های صنعتی و اقتصادی کشور می شود.

به همین دلیل باید اقدامات انجام شده در این وزارتخانه مورد بازنگری قرار گرفته و مدیران گروه های تولیدی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند. البته وزیر قبلی نیز در حد توانایی خود با توجه به تنوع شگفت انگیز وظایف و گستردگی مسئولیت ها توانست خدماتی انجام دهد که البته کافی نبود و باید از روابط سیاسی دور نگه داشته می شد که متأسفانه اینگونه نشد.

باید برای تغییر در این وزارتخانه علاوه بر بازنگری در اقدامات، مدیران مالی و صنعتی پس از ارزیابی عملکرد با اهداف نوین همگام شوند وگرنه با تغییر یک نفر دردی درمان نخواهد شد. باید با توجه به افزایش فقر و ضعف اقتصادی موجود ، بازنشستگان و بیمه شدگان در اولویت قرار گیرندو با تغییر رویکرد مدیران شرکت های زیر مجموعه در جهت درآمدسازی آنها اقدام شود و همچنین پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی نیز در دستور کار وزیر جدید قرار گیرد.

* روان‌شناس و استاد دانشگاه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 822518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =