۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
بندر چابهار؛ ارزان‌ترین بندر ایران

ایسنا نوشت:مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌افزایی در ارگان‌هایی که در بازاریابی و جذب کالا اثر دارند، نیاز بندر چابهار است‌.

‌بهروز آقایی  با بیان اینکه بیش از 15 سازمان و ارگان عملا در بازاریابی و جذب کالا در بندر چابهار نقش دارند اظهار کرد: سازمان بنادر با فراهم کردن زیرساخت و احداث بندری که قابلیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های دنیا را داشته باشد وظیفه حاکمیتی خود را انجام داده و حالا نوبت به سایر سازمان‌هاست تا با ارائه تسهیلات و معافیت‌ها صاحبان کالا را به بندر چابهار جذب کنند.

وی با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای صاحبان کالا در چابهار افزود: بندر چابهار هم‌اکنون ارزان‌ترین بندر ایران در هزینه‌های تخلیه و بارگیری، انبارداری و پهلوگیری کشتی است، در این بندر 30 درصد تخفیف هزینه تخلیه وبارگیری به ازای هر کانتینرهای وارداتی نسیت به دیگر بنادر اعمال می‌شود؛ هم‌چنین برای کانتینرهای ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیز علاوه بر این 30 درصد،30 درصد دیگر نیز تخفیف اعمال خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه رقم قابل‌توجهی از هزینه‌های حمل و نقل صرف انبارداری می‌شود، گفت: برای انبارداری هم بندر چابهار تخفیفات ویژه در نظر گرفته که تخفیف 85 درصدی نسبت به سایر بنادر ایران در انبارداری از جمله آن است. برای کاهش هزینه‌های دریایی هم که عمدتا هزینه توقف کشتی در کنار اسکله است، تخفیفات ویژه‌ای در بندرچابهار به صاحبان کالا اعطا می‌شود که مهم‌ترین آن تخفیف 80 درصدی توقف کشتی در کنار اسکله چابهار نسبت به سایر بنادر است‌.

آقایی با اشاره به واردات سالانه 14 میلیون تن کالای اساسی به کشور گفت:سهم کالای اساسی استانسیستان وبلوچستان و استان‌های هم‌جوار آن حدود 3 میلیون تن یعنی 20 درصد کل کالای اساسی کشور است که اگر واردات این سهم به بندر چابهار اختصاص یابد در جذب بار و صاحبان کالا تاثیر بسزایی خواهد داشت‌.

به گفته وی، مکاتبات لازم از سوی وزیر راه برای اختصاص واردات 20 درصد کالای اساسی کشور به بندر چابهار انجام گرفته و امیدواریم به زودی کشتی‌های حامل کالای اساسی استان‌های حوزه بندر چابهار به جای آنکه از کنار آبراهه چابهار بگذرند و 700 مایل از بندر چابهار دور شده و در دیگر بنادر تخلیه کنند مستقیما به چابهار بیایند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: چابهار زمانی جایگاه واقعی خود را به‌عنوان محور توسعه شرق پیدا می‌کند که تسهیلات و تخفیف‌هایی به بندر چابهار مبتنی بر دو فاکتور زمان و هزینه برای جذب حداکثری کالا و صاحب کالا تعلق گیرد.


46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 822527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =