خبرگزاری شین هوا در گزارشی با نام " قاچاق انسان بزرگترین فعالیت غیر قانونی در جهان " از قاهره نوشت:

نتایج تحقیقات جدید بین المللی و آمارها حاکی از آن است که شمار قربانیان تجارت (قاچاق) انسان در جهان به بیست و هفت میلیون نفر افزایش یافته است و گردش مالی این نوع تجارت که بزرگترین و گسترده ترین فعالیت غیر قانونی در جهان می باشد از صد و پنجاه و دو میلیون تا دویست و بیست و هشت میلیون دلار تخمین زده می شود. سازمان ملل متحد در گزارشی در این باره نوشت ، به رغم تلاش جامعه جهانی برای مقابله با قاچاق انسان، حدود چهار میلیون انسان در سال قاچاق می شوند.

آمارهای تخمینی که سازمان بین المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد آن منتشر کرد موید این حقیقت است که حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر از جمله زنان و کودکان قربانی قاچاق انسان در سرتاسر جهان می شوند و بیشتر این افراد را جوانان هجده تا بیست و چهار ساله تشکیل می دهد.

موضوع قابل تامل این است که نود و پنج درصد از این قربانیان در معرض خشونت یا تجاوز جنسی قرار می گیرند.

قاچاق انسان سومین منبع درآمد سازمان های غیرقانونی شده است و در تازه ترین گزارشی که سازمان بین المللی کار آن را منتشر کرد تنها سود بهره وری جنسی از زنان و کودکان حدود بیست و هشت میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است.

بر اساس این گزارش ، قاچاق انسان از بزرگترین چالش ها و معضلاتی است که بشر در عصر کنونی با آن دست به گریبان است تا جایی که جان و حیات انسان ها را به مثابه کالایی قرار داده است که بین مردم با نژادها و گرایش های مختلف داد و ستد و برای آن ارزش مالی ( پولی ) تعیین می شود خواه این انسان مرد باشد ، کودک باشد و یا زن باشد.

بدون تردید قاچاق انسان رابطه تنگاتنگی با جرم و جنایات دیگر مانند فساد و پولشویی دارد.

این نوع قاچاق فقط میان کشورها و قاره ها صورت نمی گیرد بلکه داخل یک کشور نیز رخ می دهد مانند این که از روستا به شهر مهاجرتی صورت می گیرد ، زنان و مردان در معرض انواع بهره وری های جنسی و غیر جنسی قرار می گیرند ، با حقوق بسیار پایین به بیگاری کشیده می شوند و بعضا در جاهایی به کار گرفته می شوند که در شان آنان نیست. کارشناسان معتقدند از عوامل اصلی توسعه این پدیده ( قاچاق انسان ) در جهان ، فساد دستگاه های دولتی در کشورهای جهان است و این عامل مانع اصلی در زمینه مقابله با این پدیده در برخی از کشورهای جهان محسوب می شود و بعضا دامنه این فعالیت غیر قانونی به جایی می رسد که کنترل آن تقریبا محال شده است و این نتیجه سهل انگاری مقامات مسئول است.

در واقع کشورهایی که با چنین فساد رسمی مواجه هستند باید شرایط و ابزار لازم را برای مقابله با این مشکل ، نابودی آن و تقویت مقابله با قاچاق انسان که در کشورهای مرکز و شرق اروپا صورت می گیرد فراهم کنند.

از دیگر عواملی که باعث توسعه پدیده قاچاق انسان در سرتاسر جهان می شود سرمایه ها و پول های بادآورده و بدون زحمتی است که در قبال بهره وری از افراد ، محرومیت بیشتر انسان ها ، به حاشیه راندن فقیران و تبعیض بر ضد زنان کسب می شود. رونالد نوبل دبیرکل پلیس بین الملل " اینتر پل " درباره نقش این سازمان در مقابله با قاچاق انسان و جنایات سازمان یافته بر ضد کودکان در سرتاسر جهان گفت " قاچاق انسان نوعی جنایت بین المللی است که میلیاردها دلار سود برای عاملان آن دارد و نوعی بردگی در عصر کنونی است و این کار نقض صریح حقوق بشر به شمار می رود."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =