وقتی تلگرام هنوز محبوب است و بازار پیام‌رسان‌های داخلی کساد

عصر ایران نوشت: پیام رسان‌های داخلی مانند دریاچه‌های مصنوعی بودند که خوب مهندسی نشده بودند و بعد از مدتی خوردن آفتاب با کمبود آب مواجه شدند و کم کم خشک شدند.

قبل از اینکه درگیر خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های دوباره ایران شویم، بسیاری از خبرها مربوط به فیلتر شدن تلگرام و حمایت از پیام رسان‌های داخلی بود.

چند پیام رسان داخلی ( سروش- گپ- ایتا- بله و ..) وارد صحنه شدند تا جای تلگرام فیلتر شده را برای مردم پر کنند. تلویزیون و بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها هم وارد میدان شدند و تا توانستند از تلگرام بد گفتند و از این پیام رسان‌های داخلی تعریف کردند.

همان زمان نظرسنجی‌هایی منتشر که بر اساس آن« ۶۵ درصد مردم موافق فیلتر تلگرام، ۲۵ درصد ممتنع و ۱۰ درصد مخالف بودند.»

بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها تلگرام را ترک کردند و به پیام رسان‌های داخلی کوچ کردند. نهادهای دولتی حق نداشتند از تلگرام استفاده کنند.

همه این کارها انجام شد اما مردم به جای رفتن به پیام رسان‌های داخلی، فیلتر شکن دانلود کردند. تلگرام به کار خود ادامه داد و پیام‌رسان‌های داخلی هم با تبلیغات گسترده در حال ادامه حیات خود بودند.

این پیام رسان‌های داخلی اما مانند دریاچه‌های مصنوعی بودند که خوب مهندسی نشده بودند و بعد از مدتی آفتاب خوردن با کمبود آب مواجه شدند و کم کم خشک شدند. همین عدم پیش بینی و انتظار صحیح باعث شد بسیاری از شخصیت‌ها، نهادهای دولتی و حتی خبرگزاری فارس که از مهم‌ترین حامیان فیلتر شدن تلگرام بود به این پیام رسان برگردند.

عدم استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی و ندیده شدن توسط مردم، باعث شد همه آنهایی که رفته بودند برگردند.

حالا بعد از این همه مدت سوالی درذهن بالا و پایین می‌رود که فیلتر شدن تلگرام چه تاثیری داشت؟

پیام رسان‌های داخلی که هنوز اندر خم یک کوچه هستند. بودن آنها الان هیچ فرقی با نبودنشان ندارد. یعنی تمام تلاش‌ها به باد رفته است و باید دید آیا کسی در مورد این همه هزینه و سرمایه‌گذاری مسوول هست یا نه؟

شاید نتوانستیم هر ایرانی را خانه‌دار یا ماشین‌دار کنیم اما با یک تصمیم به راحتی هر ایرانی را دارای یک فیلتر شکن کردیم. از بچه دبستانی تا پیرمرد بازنشسته در گوشی‌شان یک فیلتر شکن دارند. همه می‌دانیم که بودن یک فیلتر شکن در گوشی یک نوجوان چه خطرهایی به دنبال دارد.

به راحتی به او اجازه دادیم با فیلتر شکن آشنا شود و بدون هیچ مشکلی به هر کجا که دلش می‌خواهد سر بزند. او قبل از فیلتر شدن تلگرام شاید فقط به این پیام رسان سر می‌زد اما حالا همه سایت‌ها برای این بچه آزاد است.

با یک تصمیم کاری کردیم که هم سکه پیام رسان‌های داخلی از رونق بیفتد و هم فیلتر شکن به راحتی در بین مردم دست به دست شود.

ماندن مردم در تلگرام و بازگشت موافقان فیلتر تلگرام به این پیام رسان نشان داد، برخوردهای قهری راهی از پیش نخواهد برد. اجازه انتخاب میان پیام رسان‌های داخلی و خارجی را به مردم بدهیم نه اینکه تلاش کنیم به اجبار مردم را به سمت پیام رسان داخلی هل دهیم. نتیجه هل دادن مردم را مشاهده می‌کنیم. تلگرام همچنان محبوب و بازار پیام رسان‌های داخلی کساد.

۶۰۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 824423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    67 4
    و خود شما خبر آنلاین جز طرفدارهای فیلترینگ بودین
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    38 1
    داخلی های خیلی ضعیف اند اصلا امکانات تلگرام را ندارند اول به روزشون کنید بعد انتظار داشته باشید مردم ازشون استفاده کنند
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    39 0
    مردم بچه نیستند که هی براشون تصمیم گرفته بشه چی نگاه کنن، تو اینترنت کجا برن و ... این رو مسئولان باید یاد بگیرن.
  • عامری IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    17 0
    اگر جای این همه حرف های کلی، با دادن چند عدد و امار حرف مستند میزدید قابل اتکاتر بود. چون بدون گفتن شما، همه از این موضوع با خبر بودیم اما تفاوت ما با شما همان تخصص و حرفه ای گری است که در این گزارش وجود نداشت.
  • حسین IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    31 1
    اینم مثل صنعت خودرو سازی ایران میمونه یه عالمه ماشین آشغال مونتاژ میکنند به زور به مردم میندازند فرق پیام رسان های داخلی با خارجی مثل فرق پراید با بنزه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    3 0
    به نظر من مردم سر لج افتادن .....آخه همه چی ک زوری نمیشه
  • m.m AE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    4 0
    پرچم تلگرام بالاست نرم افزارای داخلی اگه میخوان محبوب باشن از تلگرام کپی برداری نکنن خودشون با سیستم کامل تر و امکانات متنوع و جدیدتر ی پیام رسان خوب تشکیل بدن درحال تلگرام عاااالیه.