نمایشگاهی که یادگار محمدرضا شجریان است/ عکس

دومین نمایشگاه «سازخانه» با یادی از محمدرضا شجریان، عصر امروز در خانه هنرمندان افتتاح شد و تا ۲۵ آبان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاح دومین‌ نمایشگاه سازِ خانه موسیقی ایران با عنوان «سازخانه»، عصر امروز، دوشنبه ۲۱ آبان، در سالن استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی گفت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که موسیقی بدون ساز نمی‌تواند تبلور داشته باشد و کسانی که سازها را می‌سازند باید هنرمندانی باشند که هوش موسیقیایی دارند و زیباشناسی صوت را بدانند تا سازی ساخته و دست هنرمند نوازنده‌ای قرار بگیرد و به وسیله آن با مخاطبش حرف بزند. در عرصه ساخت ساز استعدادهای زیادی وجود دارد که باید بکوشیم این استعدادها را به جامعه هنری معرفی کنیم.»

اجحاف‌های عجیب در قیمت‌گذاری سازها

نوربخش با یادی از محمدرضا شجریان گفت: «دو نمایشگاه در این زمینه به همت استاد آواز ایران برگزار شد و با دو نمایشگاهی که از سوی کانون ساز برگزار شده است، در کل شاهد چهارمین نمایشگاه ساز هستیم.»

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «ارتباط با یک سازنده ساز در داخل و خارج از کشور یک معضل است. حتی در قیمت‌گذاری سازها نیز اجحاف‌های عجیب و غریبی صورت می‌گیرد و این موارد نیاز به توجه دارد تا پلی ارتباطی در این زمینه ایجاد شود.»

زبان موسیقی از دل ساز بیرون می‌آید

محمد سریر، از آهنگسازان پیشکسوت کشورمان نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: «شاید اهمیت و جایگاه ساز را در موسیقی کمتر می‌دانستیم اما ساز گویای موسیقی است و اگر حذف شود موسیقی نیز حذف می‌شود و استعدادها از بین می‌رود. بنابراین یک وسیله بسیار مهم است. اهمیت این موضوع موجب شده یکی از مهمترین بخش‌ها در موسیقی سازندگان ساز باشند.»

او افزود: «موسیقی ملی ما زبان قدیم و کهنی دارد که کم و بیش می‌تواند به همان زبان صحبت کند. ما شاهد تحولات بسیاری در حوزه موسیقی هستیم و سازها با شرایطی که داشته‌اند متحول شده‌اند. در کشورهای دیگر به جز نمایش ساز، مسیر تحول آنها را نیز به نمایش می‌گذارند.»

سریر همچنین بیان کرد: «سازهای زمان ما گویای منویات ما در حوزه موسیقی است. هر کدام از سازها ترتیب‌های ساختی دارند و متخصصانی که آنها را می‌سازند، عشق به این کار مهمترین انگیزه‌شان است. سازهای ایرانی امروزه کیفیت بسیار خوبی پیدا کرده‌اند تا جایی که حتی خارجی‌ها نیز از آنها استفاده می‌کنند و صداهای خوبی از آن بیرون می‌آورند. زبان موسیقی از دل ساز بیرون می‌آید. بنابراین هر چه دلنشین‌تر باشد جذاب‌تر خواهد بود و مخاطب لذت بیشتری از آن می‌برد. به همین دلیل ما نیاز به چنین برنامه‌ها و نمایشگاه‌هایی داریم که امیدوارم هر سال تداوم داشته باشد.»

هدف این نمایشگاه نشان دادن زحمات بود

داریوش النجری، دبیر این نمایشگاه، دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: «مهمترین هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی در کنار هم قرار گرفتن سازنده‌های ساز و استفاده از تجربه و عواطف یکدیگر آنهاست تا زحماتی که تاکنون کشیده شده در معرض نمایش قرار بگیرد. این نمایشگاه فرصتی است برای هنرمندانی که به ساخت ساز مشغول هستند تا با تجربیات یکدیگر آشنا شوند. امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم با استفاده از این تجربه‌ها برای آینده نه چندان دور و نمایشگاه‌های خارجی استفاده کنیم.»

دومین نمایشگاه سازخانه تا ۲۵ آبان در خانه هنرمندان دایر است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 824430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =