آمریکا قصد دارد باوجود درگیری‌های ماه ژوئن، پایگاه نظامی 10 میلیون دلاری خود را در شهر «اوش» در جنوب قرقیزستان احداث کند.

به گزارش ایلنا به نوشته واشنگتن‌پست، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که پایگاه جدید این کشور که «اوش پلی‌گان» نامیده می‌شود متشکل از مجموعه‌ای از امکانات و خدمات آموزش تسلیحاتی، تاسیسات، انبارمهمات و نیز مقر افسران است.


بنا بر این گزارش، طرح احداث پایگاه اوش ابتدا در زمان «قربان بیک‌ باقی‌اف»، رئیس‌جمهوری برکنارشده قرقیزستان به عنوان مرکزی برای آموزش ارتش قرقیزستان برای عملیات ضد تروریستی مطرح شد و پس از برکناری باقی‌اف مذاکرات واشنگتن با «رزا اوتونبایوا»، رئیس‌جمهوری جدید این کشور برسر احداث این پایگاه ادامه یافت.


این در حالی است که قرقیزستان هنوز از ثبات و امنیت کافی برخوردار نیست و جنوب این کشور همچنان صحنه ناآرامی و تنش میان سربازان دولت و اقلیت‌های ازبک است.


این در حالی است که «رابرت بلیک»، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی درباره امنیت مناطق مرزی جنوب قرقیزستان ابراز نگرانی کرده است.


امریکا در حال حاضر از پایگاه نظامی «ماناس» قرقیزستان برای جنگ افغانستان استفاده می‌کند. از این پایگاه نظامی به عنوان گذرگاه و محل ورود و خروج نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان استفاده می‌شود.


پایگاه مناس همچنین محل استقرار تانکرهای سوخت نیروهای ائتلافی مستقر در افغانستان است و بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای شناسایی از این محل برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند.


بنا بر این گزارش، شهر اوش در ماه ژوئن مرکز درگیری خونین علیه دولت جدید قرقیز بود که گفته می‌شود در این ناآرامی‌ها بیش از 300 تن جان خود را از دست دادند. این درگیری‌ها همچنین بیش از 300 هزار تن را آواره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =