دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی:
قیمت لوازم خانگی خارجی مشخص نیست

ایسنا نوشت:‌دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اختلاف قیمت لوازم خانگی خارجی را با محصولات تولید داخل، بسیار بالا و قابل تامل دانست و خاطرنشان کرد: قیمت لوازم خانگی خارجی مشخص نیست.

حبیب‌الله انصاری در نشستی خبری با اشاره به جدیدترین وضعیت تولید لوازم خانگی و مباحث مربوط به فروش این محصولات، اظهار کرد: با شرایطی که در بازار ارز پیش آمد رشد قیمت‌ها غیرمنتظره بود و شرایط تولید و بازار لوازم خانگی را با چالش ایجاد کرد و باعث شد تا تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه به مشکل بخورند.

وی ادامه داد: نگاه در حوزه لوازم خانگی باید صادرات‌محور باشد، اما باید بدانیم که ریشه صادرات، تولید است و ابتدا باید زمینه‌ تولید و بسترهای لازم فراهم شود تا پس از آن به صادرات دست یابیم. در مجموع افزایش قیمت ارز برای صادرات مطلوب است اما این مساله زمانی رخ می‌دهد که تولیدکننده از لحاظ تامین مواد اولیه نگرانی نداشته باشد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به این‌که ابتدای سال جاری افزایش ۹.۶ درصدی برای قیمت لوازم خانگی در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: این رقم با واقعیت بازار فاصله بسیار زیادی داشت و پس از آن برنامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفت تا در نهایت قیمت‌ها در اواخر شهریورماه سال جاری به تعادل رسیده و طبق بند «ج» کارگروه تنظیم بازار، قیمت‌ها منطقی شد.

وی ادامه داد: در آن زمانی که هنوز قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده بود، با کاهش شدید تولید مواجه بودیم و در حوزه تولید لوازم خانگی رکود شدید ایجاد شد که افزایش شدید قیمت‌ها را در بازار به دنبال داشت و علاوه بر این شاهد پدیده احتکار توسط برخی سودجویان بودیم اما در حال حاضر با منطقی شدن قیمت‌ها، رکود شدید تولید در لوازم خانگی نسبت به قبل بهتر شده است اما صنعت لوازم خانگی همچنان در رکود است.

انصاری در مورد قیمت‌های در نظر گرفته شده توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی سود متعادلی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که به مراتب کمتر از آن چیزی است که باید اعمال شود، اما آن‌ها ناگزیر هستند با توجه به لزوم حفظ سرمایه و گردش نقدینگی، محصولات خود با حداقل سود بفروشند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ابتدای سال جاری به جز در بخش مواد اولیه و قطعات، اظهار کرد: ممنوعیت واردات لوازم خانگی اتفاق خوبی بود.

انصاری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر قیمت بالای لوازم خانگی خارجی و داخلی در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی با حداقل سود کالای خود را عرضه می‌کنند اما در مورد لوازم خانگی خارجی نه خودشان تعیین قیمت کرده‌اند و نه قیمت این لوازم خانگی مشخص شده و اختلاف بین کالای داخلی و خارجی بسیار زیاد و قابل تامل است.

وی همچنین در مورد وضعیت قیمت ارز در سامانه نیما، تاکید کرد: باید در سامانه نیما شاهد سرعت‌ بخشیدن به تخصیص ارز باشیم و علاوه بر این بررسی‌های لازم صورت گیرد تا بدانند کدام صادرکننده ارز خود را به کشور باز نگردانده است.

 او همچنین در مورد میزان تولید لوازم خانگی در نیمه نخست سال جاری، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید به شدت کاهش یافته است هرچند که پس از منطقی شدن قیمت‌ها شرایط مطلوب‌تر شده است. علاوه بر این باید بدانیم که ۷۰ تا ۷۵ درصد نیاز مصرف‌کنندگان در بازار توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود.

انصاری در مورد برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی نیز گفت: این نمایشگاه با حضور ۲۵۹ شرکت داخلی و ۵۳ شرکت خارجی از ابتدای آذرماه سال جاری به مدت چهار روز برگزار می‌شود و در بخش‌های مختلفی نظیر محصولات گرمایشی و سرمایشی به عنوان لوازم انرژی‌بر، ماشین‌های شوینده، لوازم پخت و پز، قطعات، انواع سرویس و لوازم آشپزخانه و سایر لوازم خانگی شاهد عرضه محصولات خواهیم بود. در چنین شرایطی با توجه به اعمال تحریمها و قیمت ارز، برگزاری چنین نمایشگاهی محلی برای معرفی کالا و توانمندی صنعت لوازم خانگی، مقایسه کالای ایرانی و خارجی، تحقیق بازار و تعمیق ارتباط مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و خروج از رکود، از مهم‌ترین اهداف صنعت لوازم خانگی ایران است و باید تاکید کرد که صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع‌ترین صنایع کشور بوده و محصولات آن جزو لاینفک زندگی مردم به‌شمار می‌روند. علاوه بر این صنعت لوازم خانگی از صنایع مهم بالادستی پتروشیمی، آلومینیوم، مس و فولاد استفاده می‌کند و از بخش‌های توسعه‌دهنده به منظور رشد اقتصاد یک کشور به‌شمار می‌آید.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =