۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۱۲

در جلسه غیرعلنی دیروز، اکثر نمایندگان حاضر در جلسه به افزایش تعطیلات تا دو هفته قبل از انتخابات، رأی دادند.

هیأت رئیسه مجلس که یک ماه پیش در تدوین زمان‌بندی برنامه‌های خانه ملت اعلام کرده بود جلسات صحن علنی در ایام نزدیک به انتخابات تعطیل نخواهد بود، در واکنش به تقاضای نمایندگان برای تعطیل اعلام کردن این روزها، در تصمیم خود تجدید نظر کرد.

روال مرسوم در تمامی مجالس گذشته اینگونه بوده که جلسات علنی در ایام منتهی به انتخابات، تعطیل باشد. اما این بار هیأت رئیسه مجلس هشتم در اقدامی نوین، به تکرار روال گذشته نپرداخت.

 جهانبخش محبی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس در توضیح این مسئله در جمع خبرنگاران گفته بود که چون مجلس، نهاد مستقلی از دولت است، لزومی ندارد که در ایام نزدیک به انتخابات تعطیل باشد. البته محسن کوهکن سخنگوی هیأت رئیسه پیش از این به «خبر» گفته بود که اگر نمایندگان از هیأت رئیسه درخواست کنند تا این زمان‌بندی تغییر یابد، درخواست آنها در جلسات هیأت رئیسه بررسی خواهد شد.

 گویا این درخواست پس از پایان تعطیلات هفته گذشته مجلس و با مراجعت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه‌شان به پایتخت، تقدیم هیأت رئیسه شده است. تقاضایی که هیأت رئیسه در اولین گام برای تحقق آن، جلسات علنی یک هفته منتهی به انتخابات را تعطیل اعلام کرد. اما نمایندگان که خواستار تعطیلات طولانی‌تری بودند در جلسه غیرعلنی صبح دیروز، این موضوع را بار دیگر مطرح کردند. در یک رأی‌گیری استمزاجی از مجلس، اکثر نمایندگان حاضر در جلسه به افزایش تعطیلات تا دو هفته قبل از انتخابات، رأی دادند.

 یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در مورد دلیل افزایش این زمان به «خبر» گفت: نمایندگان که هفته گذشته در حوزه انتخابیه خود به سر می‌بردند، معتقدند که فضای انتخاباتی کشور هنوز گرم نشده و لازم است که نمایندگان با حضور در حوزه‌های انتخابیه خود و فعال کردن ستادهای انتخابی در حمایت از کاندیداها، به گرم‌تر کردن این فضا بپردازند. بر این اساس، مجلس حداکثر تا تاریخ 6 خردادماه جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن به مدت دو هفته نمایندگان فرصت حضور در حوزه‌های انتخابیه‌‌شان را دارند و این یعنی آنکه جلسات صحن علنی مجلس از 9 تا 23 خردادماه که ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم است، تعطیل خواهد بود و اولین جلسه علنی پس از این تعطیلات در 24 خردادماه برگزار می‌شود. اما افزایش این تعطیلات مورد تأیید همه نمایندگان نبود. استناد نمایندگان معترض به افزایش تعطیلات مجلس، به کارهای مهمی بود که قوه مقننه در پیش دارد. سیدجلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد یکی از این نمایندگان بود که در نطق میان دستور امروز خود با بیان اینکه مجلس پیش از سایر دستگاه‌ها باید اصلاح الگوی رفتار و مصرف را از خود آغاز کند . وی افزایش تعطیلات مجلس را « یک تصمیم فضاحت بار » خواند که در افکار عمومی پاسخی نخواهد داشت.

این سخنان یحیی‌زاده بی‌پاسخ نماند و حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در واکنش به آن گفت: تعطیلات مجلس به معنای پرداختن نمایندگان به کارهای شخصی نیست. تعطیلات به معنای تعطیلی صحن علنی مجلس است و نمایندگان طبق روال مشخصی و مأموریت‌های محوله، در حوزه‌های انتخابیه مشغول به فعالیت و دیدارهای مردمی و رسیدگی به امور اجرایی خواهند بود. وی با تأکید بر اینکه هفته دوم تعطیلی مجلس در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: همه ما مشتاق برگزاری انتخاباتی پرشور و وسیع در کل کشور هستیم، بنابراین وظیفه خود می‌دانیم تا در حوزه‌های انتخابیه به این مسئله کمک کنیم. اگر به قواعد دموکراسی و پذیرش رأی اکثریت معتقدیم، باید از آنچه اکثریت مجلس تصویب کردند، دفاع کنیم. محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، در واکنش به اظهارات این نمایندگان یادآور شد: با توجه به جبران تعطیلی دو هفته‌ای مجلس، نمایندگان متعهد شده‌اند تا بعد از انتخابات، چهار هفته کاری در صحن داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =