۳ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
آیا باید با آمریکای ترامپ مذاکره کرد؟

در شرایط فعلی آیا باید با آمریکا مذاکره کرد؟ در این خصوص بحث های مختلفی مطرح می شود اما اعتقاد غالب این است که رفتار امروز امریکا به دلیل شخصیت ترامپ است؛ اگر شخصیت ترامپ را کنار بگذاریم به نظر من همچنان نگاه غالب این است که می توان با آمریکا نشست و مذاکره کرد.

علی صوفی

در خصوص مذاکره با آمریکا ما یک تجربه‌ای داشتیم و آن برجام بود که مذاکرات مستقیم با آمریکا آن هم با مجوز رهبری و تیمی کاملا حاکمیتی انجام شد بنابراین تابو مذاکره با آمریکا شکسته شد و دیگر صحبت کردن با طرف آمریکایی به معنای خیانت نبوده و نیست.

نگرانی مردم ما درباره انقلابشان بسیار زیاد است چراکه انقلاب مشروطه با آن همه زحمت به دست آمد اما چندسال بعد با یک کودتا از بین رفت یا نهضت ملی با آن همه مشقت پا گرفت اما چند سال بعد با یک کودتای دیگر از بین رفت. بنابراین هرچند این نگرانی‌ها وجود دارد اما مردم به این عقلانیت رسیده اند که آئین حکومت داری اصولی دارد که اصل اول آن منافع ملی است. بنابراین هر مذاکره‌ای در صورت لزوم در چارچوب منافع ملی باید انجام شود و محترم شمرده شود.

اما در شرایط فعلی آیا باید با آمریکا مذاکره کرد؟ در این خصوص بحث های مختلفی مطرح می شود اما اعتقاد غالب این است که رفتار امروز امریکا به دلیل شخصیت ترامپ است؛ اگر شخصیت ترامپ را کنار بگذاریم به نظر من همچنان نگاه غالب این است که می توان با آمریکا نشست و مذاکره کرد اما ما تجربه بدعهدی ترامپ را داریم و این نظر درست است که دیگر نمی‌توان با این رئیس جمهور مذاکره کرد. بنابراین اینکه برخی نامه می‌نویسند ما در این شرایط باید با آمریکا مذاکره کنیم نه منطقی است و نه بر اساس منافع ملی است. امروز مردم ما کم کم به این حقیقت رسیده اند که منافع ملی ما باید تامین شود و این منافع ملی حتی می‌تواند به معنای حضور نظامی ایران در یک کشور معنا شود. بنابراین ما بر سر منافع ملی باید اتفاق نظر داشته باشیم و به نظر می رسد عقلای دو جناح هم کاملا بر سر این موضوع متفق القول هستند و نگاهها در هر دو طیف به عقلانیت و اعتدال نزدیک شده است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    28 4
    با سلام چرا مذاکره نکنیم منافع ملی رو شما چی تفصیر می کنید، رفاه و آرامش فکری و روانی مردم منافع ملی نیست چرا همیشه باید دقدقه اقتصادی داشته باشیم چرا ما هم نباید مانند سایر کشور ها در رفاه و آسایش باشیم ..امام حسن مجتبی (ع) هم با معاویه صلح کرد به چه خاطر و چه منظور ؟ به خاطر اسلام و مصالح امت ... آمریکا از ژاپن که دیگه بر سر ما نیاورده ..در تاریخ ایران بیشترین بدبختی رو ایران از انگلیس و روسیه کشیده و چه خونهایی به خاطر اونها ریخته شده چرا با اونها قطع رابطه نمیکنید ؟؟؟؟؟ هر چند میدونم که خبر آنلاین این کامنت رو منتشر نیمکنه
  • م ر IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    21 4
    بله باید مذاکره کرد
  • سعید IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    21 2
    ما برای اوباما هم پوستر یزید درست کرده بودیم!!!!!