رهاسازی آب سدهای آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از آغاز رهاسازی آب از سدهای مخزنی شهرچای، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، کیومرث دانشجو در جمع خبرنگاران گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملیات رهاسازی آب از سدهای شهرچای و زولا هر کدام با دبی ۱۵ مترمکعب در ثانیه و سد مهاباد نیز با دبی ۲۰ مترمکعب در ثانیه آغاز شده است.

وی بیان کرد: براساس ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران رهاسازی آب از سد شهرچای تا سقف ۲۴  میلیون متر مکعب و از زولا تا سقف ۴۰ میلیون و نیز از سد مهاباد تا سقف ۲۸ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

دانشجو یادآور شد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست سدها و رودخانه‌های مذکور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و از اهالی و ساکنان منطقه خواست ضمن رعایت دقیق  نکات ایمنی، در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه مربوطه خودداری کنند و برای حمایت از برنامه های احیای دریاچه  ارومیه از برداشت آب در طول مسیر خودداری کنند.

وی ادامه داده، در فصل گرما با وجود شدت تبخیر، کاهش تراز آب دریاچه امری طبیعی است که با آغاز بارشها از فصل پاییز سطح آب دریاچه ارومیه روند افزایشی خواهد داشت.

سرخوش با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در ۱۸ شهریور  ۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع گزارش شده است،  اظهار کرده، تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۳۱ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ سانتی متر کاهش یافته است. 

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تصریح کرده، حجم فعلی آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۱۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    0 0
    در این شرایط خشکسالی و بی آبی رها سازی این همه آب کمیاب و بعلیده شدن قسمتی از آن توسط حوضچه های زیر زمینی این در یاچه ، و اتلاف مابقی به سایر شیوه ها ، وا قعا چه منطقی دارد