۱۳ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

بحث درباره دستمزد ۹۸ هنوز زود است

کارگران هم سبد حمایتی می‌گیرند؟

توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار: دولت سهم خود از جهش قیمت‌ها را به کارگران بپردازد
کارگران هم سبد حمایتی می‌گیرند؟

عضو شورای‌ عالی کار گفت:‌مکانیزم تخصیص بسته حمایتی به کارگران در جلسه عصر امروز مشخص می شود.

 فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرآنلاین افزود: ساعت ۱۶عصر امروز جلسه کمیته دستمزد با قید فوریتی که وزیر کار در نظر گرفته، تشکیل می شود که  نتیجه و خروجی این کمیته نشان‌دهنده آن است که در اسرع وقت جلسه شورای‌عالی کار باید تشکیل شود و تصمیم سازی‌هایی که در کمیته دستمزد گرفته می شود نیز باید در شورای‌عالی کار تبدیل به تصمیم شده و اعلام شود که قرار است چه اتفاقی بیافتد.

درباره اعطای بسته حمایتی به کارگران از سوی دولت گفت: در جلسه اخیر شورای‌عالی کار با حضور وزیر کار داشتیم که او اعلام کرد؛ خوشبختانه رییس جمهور با اعطای بسته های حمایتی به کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی موافق کرده است. 

وی افزود: اما هنوز مشخص نیست برای اجرای این کار چه زیرساخت هایی باید فراهم و یا چه راهکارهایی باید اجرایی شود.توفیقی عنوان کرد: چنین اقداماتی از سوی دولت، کار خوبی است و جزو حقوق اجتماعی مردم و وظیفه دولت است و باید انجام شود؛ اما کارگران به دنبال گرفتن اعانه و … نیستند بلکه در حقیقت کارگران به دنبال اجرای ماده ۴۱ قانون کار و روح حاکم بر بندهای یک و ۲این قانون هستند. 

وی ادامه داد: دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ و یکی از سه ضلع شرکای اجتماعی، وظایفی برعهده دارد که می توان به وظایف دولت در زمینه دستمزد کارگران در بندهای یک و ۲وجود دارد و کارگران به دنبال این هستند که دولت مکلف و موظف است سهم خود را از جهش قیمت ها و افزایش های بی رویه و تحمیل شدید هزینه های سربار به خانواده را به کارگران پرداخت کند. 

عضو شورای‌عالی کار توضیح داد: دولت باید به وظایف خود عمل کرده و سهم خود را در این موارد به کارگران بپردازد و درصدی از سهم خود را به دلیل افزایش قیمت ها در زمینه ترمیم قدرت خرید کارگران و خانواده های آنها تقبل کند. این فعال حوزه کارگری گفت: ما فقط به دنبال دریافت سبد حمایتی و مزایا و معایب این طرح نداریم بلکه بحث اصلی این است که دولت به وظایف خود عمل کند. 

وی تاکید کرد: دولت بر اساس ماده ۴۱قانون کار وظایفی دارد که باید به آن بپردازد و سهم خود را در افزایش قیمت ها بپذیرد و این مساله را در بودجه جامعه و خانواده کارگری به روشی که در شورای‌عالی کار باید مصوب شود؛ اجرایی کند. 

توفیقی درباره میزان سهم دولت در این موارد عنوان کرد: دقیقا بر اساس جهش قیمتی که در سبد هزینه و معیشت اتفاق افتاده و آخرین مصوبه ای که در کمیته دستمزد و در شهریور ماه داشتیم رقم ۸۰۰هزار تومان فاصله میان دستمزد و هزینه سبد معیشت تعیین شده بود که متاسفانه در هفته منتهی به اول آذر این فاصله به یک میلیون و ۲۱۹هزار تومان رسیده است که اندازه و سهم و مقدر مشخص است اما اینکه به چه میزان دولت بتواند بپذیرد و اختصاص دهند در اصل بحثی است که در شورای‌عالی کار حتما باید پیگیری شود و در آنجا چگونگی و نوع پرداخت این سهم مشخص خواهد شد. 

عضو شورای‌عالی کار درباره اظهارنظرهای مختلف درباره میزان افزایش دستمزد برای سال ۹۸ تاکید کرد: اکنون برای بحث در مورد دستمزد سال ۹۸ بسیار زود است و نباید در مورد مبلغ پیشنهادی دستمزد سال آینده از هم اکنون صحبت کنیم زیرا در کمیته دستمزد تشکل های کارگری باید راجع به این موضوع بحث شود و به شور گذاشته شود تا به یک عدد و رقم مشخص برسیم و باید گفت اکنون موضوع مهم مطالبات سال ۹۷ کارگران از دولت است که باید پیگیری شود و بتوانیم آنها را بگیریم چراکه این روند چراغ راه حوزه کارگری در سال ۹۸ خواهد بود. 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    5 8
    من که بیکار و بدون بیمه هستم, برم بمیرم؟؟؟؟؟؟؟؟ آخه کدوم کشور توی دنیا هست که به کارمندانش افزایش حقوق میده اما به بیکارانش هیچی نمیده ؟!!!!!! مخصوصا که سرپرست خانواده هم باشی, بیکار و بدون بیمه هم باشی. دولت باید با کد ملی مشخص کند کدام سرپرست خانوار بدون بیمه هستند تا به آنها کمک اساسی شود.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    2 0
    بسته حمایتی به کارگران هم پرداخت میشه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 0
    چرا به ما سبد کالا نمی دهند
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    3 1
    ماهایی که کارگر هستیم ودر ماه سی روز نصفشو هم کار نمی کنیم باید بمیریم ما بیمه نداریم دولت باید خودش نگاه کنه به کد ملی ها وسبد کالایی بده طرفهم از کمیته می خوره هم سبد می گیره وهم شغل اضافه داره ما پیش اونها فقیر ترین جامعه هستیم