کاری که محسن رضایی فکر می‌کند معجزه اقتصادی است

مهربه نقل از محسن رضایی در مراسم روز جهانی کارآفرینی که امروز در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، نوشت: کارآفرینان در خط مقدم مقابله با تحریم های ناجوانمردانه آمریکا قرار دارند؛ چند مدل توسعه اقتصادی در کشورها وجود دارد که کارآفرینی نقش مهمی در بین آنها ایفا می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این در دهه اخیر رابطه کارآفرینی و توسعه به کارآفرینی و رشد اقتصادی تعمیم داده شده است، گفت: البته هرچند این رابطه لازم است اما کافی نیست چون نظریه های رشد مبتنی بر انباشت سرمایه، نیروی انسانی و جمعیت است.

رضایی با اشاره به اینکه توسعه یک مفهوم اقتصادی چندجانبه است که امور سیاسی، اجتماعی، اقلیمی و فرهنگی در این مفهوم دخالت دارند، تاکید کرد: کشورهای مختلف مدل های متنوعی را برای توسعه تعریف کرده اند که پای ثابت همه این مدل ها کارآفرنی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور ما هنوز جایگاه خاصی را به خود اختصاص نداده است، افزود: کارآفرینی با تمام عوامل رشد اقتصادی در ارتباط است و بر نوآوری تاکید دارد؛ کارآفرینی چه با تعبیر نوآوری و چه با تعبیر فرصت های بازار، فرآیندی است که به ارزش آفرینی در حوزه نوآوری و فرصت های بازار ارتباط پیدا می کند. بنابراین، این کارآفرین است که نیروی انسانی را فعال می کند و انباشت سرمایه را در پی دارد.

رضایی با تاکید بر اینکه تمام عوامل رشد اقتصادی از طریق کارآفرینی ضریب می خورند و متاثر می شوند، ادامه داد: کارآفرینی در آینده نظریات جدید رشد را به خود اختصاص می دهد. محیط کسب و کار عامل موثر در توسعه اقتصادی است و توسعه اقتصادی نیز موضوعی است که یک روی آن اقتصاد خرد و تجارت و روی دیگر آن فضای کسب و کار قرار دارد. لذا اقتصاد خرد و فضای کسب و کار دو روی یک سکه هستند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در زمینه کارآفرینی نیاز به بستر سازی داریم و هنوز  بستر محیط کسب و کار برای توسعه و رشد کارآفرینی وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به اینکه در تحریم های شدید اقتصادی باید بررسی کنیم که چه مدلی را می توانیم برای رشد و توسعه اقتصاد کشور به کار بگیریم، ادامه داد: مدلی که ترامپ در تصمیمات غیرسازنده خود در نظر گرفته است، مدل تخریب غیرسازنده است. به این معنا که بتواند بازارهای ما را از تعادل خارج و قیمت ها را غیرواقعی کند اما این هنر مسئولان کشور است که چگونه این تخریب های غیرسازنده را به فرصت های سازنده تبدیل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر اینکه باید هزینه‌های تحمیل شده در دوران تحریم را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: اگر ناامنی‌های ابتدای انقلاب نبود، امروز کارآفرینی اطلاعاتی و امنیتی و بزرگترین سازمان‌های اطلاعاتی را نداشتیم. همچنین اگر ابتدای انقلاب جنگ نبود، امروز بزرگترین سازمان‌های دفاعی و موشک‌های پیشرفته را نداشتیم؛ بنابراین این تصمیم‌های غیرسازنده است که می‌تواند ما را از اقتصاد مبتنی بر نفت عبور دهد.

باید در ایران ایالت‌های اقتصادی ایجاد کنیم

رضایی با اشاره به اینکه ما باید در ایران ایالت‌های اقتصادی ایجاد کنیم، گفت: ایالت‌های اقتصادی همان ایجاد شهرک‌های کارآفرینی است تا زیرساخت‌های توسعه اقتصادی را فراهم کنیم؛ در چنین شرایطی مطمئن باشید که می‌توانیم معجزات بزرگ ایجاد کنیم که کارآفرینان نیز می‌توانند سرمنشأ ایجاد معجزه‌های جدید در اقتصاد باشند.

وی در پایان خطاب به کارآفرینان تأکید کرد: امیدوارم در شرایط اعمال تحریم‌های جدید، با کمک شما بتوانیم خدمات بزرگی را برای اقتصاد کشور فراهم آوریم.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    37 1
    بازم زیر دست هاش دو تا مقاله براش ترجمه کردن اینهم یه راه حل داد!
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      2 0
      آره اون کاری که نیلی با روحانی کرد رو یکی دیگه با این کرده
  • بش IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    31 0
    قانون بازنشستگی شامل مجمع نمیشه؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    11 0
    بله باید ایالتهای اقتصادی و مناطق ویژه و... صد البته اسکله های جدید ؟؟ ایجاد شود
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    9 0
    تبریک به مرد همه کاره مجمع
  • حميد RO ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    18 0
    باسلام / جناب دكتر رضايي حرف شما كاملا صحيح هست و درست مي فرمائيد،اما آيا در كشوري كه ٤٠ سال از انقلاب مي گذرد و نخبگان بي شماري دارد آيا زيبنده است كه هنوز بسترهاي ايجاد محيط كسب و كار آن فراهم نشده باشد و با صدها موانع روبرو باشد..! مگر وظايف اصلي مجلس شوراي اسلامي،مجمع تشخيص مصلحت نظام و دولت اين نيست كه در خصوص اصلاح قوانين مزاحم و ايجاد قوانين مورد نياز كسب و كار اقدام كنيد..؟ اين ملت تا چه زماني بايد صبر كند تا مسئولين بجاي دعواهاي سياسي به فكر رفع موانع كسب و كار ملت و تقويت اقتصاد كشور باشند
  • پویا IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    14 0
    جناب آقای رضایی قربونت شما همون شهرکهای صنعتی رو که نابود کردی احیا کن شهرک کارآفرینی پیش کش
  • من IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    20 0
    کارافرینی پول می خواد و اونم از نوع تمیزش. با پول کثیف نمی شه کارافرینی کرد. درهای مملکت رو بسته اید و توقع دارید که کارافرینی صورت بگیره. شدیدا نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
      0 0
      ميشه بريد كشور ديگه اين طرح اجرا كنيد دست از سر ما برداريد ديگه بسه
  • دادخواه IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    3 0
    دادش خدمات شما نياز به ماشين حساب داره بقدري فراوانه