تحلیل سعید لیلاز از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وضعیت تعادل در بازار

فارس نوشت: یک اقتصاددان ایرانی تأکید کرده که بیکاری جوانان در ایران ارتباط چندانی به تحریم‌های آمریکا ندارد و ایران این بار نیز تحریم‌های آمریکا را همانند گذشته شکست خواهد داد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی تلاش کرده تا اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را بسیار بیشتر از آنچه در واقعیت اثرگذار بوده، نشان دهد، با این حال مصاحبه‌ای که با یک اقتصاددان ایرانی انجام داده تأکید دارد که افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان در جامعه ایران ارتباط چندانی به تحریم‌های اخیر آمریکا ندارد و بیش از هر چیز با سیاست‌های جمعیتی کشور ایران مرتبط است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «مشاغل ایرانی همزمان با آغاز اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه تهران در حال از بین رفتن هستند»، به تعطیلی یک کسب و کار کوچک پرداخته با حدود 45 نفر کارگر، که به دنبال افزایش چند برابری قیمت‌های مواد اولیه در سال جاری به دنبال التهاب در بازار ارز و طلا در ایران، مجبور به تعطیلی و اخراج کارکنان خود شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از تهدیدات مکرر که از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 در آمریکا آغاز کرده بود، سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری رسما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) را که در سال 2015 میلادی میان ایران و 6 کشور به امضا رسیده بود، اعلام کرد و گفت که در نظر دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را که به واسطه این توافق لغو شده بود، مجددا وضع کند.

در نهایت این تحریم‌ها اوایل هفته گذشته بود که با اعلام رسمی وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا مجددا علیه ایران وضع شد. این در شرایطی است که التهابات در بازار ارز و طلا در ایران از ماهها قبل از بازگشت تحریم‌ها آغاز شده بود و کسب‌و کارهای کوچک را با مشکلاتی مواجه ساخته بود.

رویترز تلاش کرده ضمن مصاحبه با چند اقتصاددان ایرانی تأییدی بر گزارش جانبدارانه خود از داخل ایران بیابد، اما در این میان، «سعید لیلاز» تحلیلگر مسائل اقتصادی به طور خاص تصریح کرده است، بیکاری جوانان در ایران نتیجه سیاست‌های دولت ایران در حوزه جمعیت‌شناسی است و تحریم‌ها صرفا به فشار مشکلی که از قبل وجود داشت اندکی افزوده است.

بنا بر این گزارش، لیلاز در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تأکید کرد: «تحریم‌ها، عدم قطعیت در بازار و سیاست‌های زیگزاگی روحانی فشار را بر اقتصاد و بازار شغل در ایران افزوده اما من پیش‌بینی می‌کنم که بازار ایران به زودی به تعادل خواهد رسید».

وی افزود: «ما این دور از تحریم‌ها را نیز شکست خواهیم داد همانطور که در گذشته این کار را انجام دادیم

بر اساس این گزارش، در حال حاضر نرخ بیکاری در ایران 12.1 درصد است و طبق آمار رسمی حدود 3 میلیون ایرانی قادر به پیدا کردن شغل نیستند.

افزایش نرخ بیکاری در ایران در سال‌های اخیر یکی از مسائل مطرح بوده و دلیل اصلی آن نیز افزایش جمعیت جوان ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی بوده که باعث شده تا کودکانی که در آن سال ها به دنیا آمده بودند، هم اکنون به سنین جوانی و سن کار رسیده و نیازمند پیدا کردن شغل مناسب برای گذران زندگی خود و خانواده‌هایشان باشند. در حال حاضر 60 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران زیر 30 سال هستند. 

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =