جزییات کانال انتقال پول بین ایران و اروپا پس از تحریم‌ها

ایسنا نوشت: همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی صبح امروز با حضور معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل، مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و جمعی دیگر از مسئولان درحالی برگزار شد که جزئیات تعامل بانکی بین ایران و اروپا، آخرین اخبار توسعه طرح‌های انرژی در قشم و نحوه عملکرد پتروشیمی‌ها در نیما سرخط مهم‌ترین اخبار آن بود.

در ادامه مراسم، امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل - با اشاره به ایجاد کانال پرداختی بین ایران و اروپا، گفت: احتمالا این کانال در فرانسه تشکیل شود و در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال سال ۲۰۱۹ برای اقلامی که شامل تحریم می‌شود هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی هم‌چنین بر این‌که اروپا پیگیری تاسیس کانال بانکی با ایران است تاکید کرد و افزود: ایران در نفت جلوتر از برنامه خود قرار دارد. فکر می‌کنم با مشکلات کمتری از تحریم‌های جدید آمریکا گذر خواهیم کرد. ما آماده مشکلات بیش‌تری بوده و هستیم. احتمالا لیست اسامی و شرکت‌هایی که آمریکا تحریم کرده، مدام به روز شود، اما مهم نیست. به دلیل ظرفیت‌های داخلی و تجربیات بین‌المللی مشکلاتی که ایجاد شده را پشت سر می‌گذاریم.

انرژی با بیان این‌که بخشی از وظیفه مسئولان، پیش‌بینی آینده و تشریح وضعیت کنونی است، اظهار کرد: مدت زمان زیادی است که منتظریم اروپا برای باقی‌ماندن اروپا و ایران در برجام اقدامی انجام دهد. حفظ تعادل استراتژیک مستلزم این است که اروپا اقدامی انجام دهد و روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و هم‌چنین ژاپن، هند و برزیل هم بتوانند نقش خود را در شرایط تحریم و این روابط بین‌المللی جدید که در حال شکل‌گیری است، ایفا کنند.

وی با طرح این موضوع که سوال ما همیشه این بوده است که منابع ما چه زمانی تامین می‌شود؟   گفت: رفتار ترامپ غیرمتمدنانه است و با فرهنگ عمومی دنیا در روابط بین‌المللی جور در نمی‌آید؛ شاید این‌که گفته می‌شود آمریکا در حال افول است، به این معنی است که نفوذ آمریکا در دنیا در حال کاهش است. اروپا عنوان می‌کند مگر ما اسیر جنگی هستیم که آمریکا با ما به این شکل رفتار می‌کند.

زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که مشکل آمریکا، ایران است، ادامه داد: ما هستیم که داریم هزینه می‌دهیم. قرار است یک روابط بانکی با اروپا داشته باشیم که اروپایی‌ها دنبال این موضوع هستند، اما در عمل هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند، متوجه می‌شوند که نفوذ آمریکا زیاد است. در مورد نفوذ استراتژیک اروپا کسی شک ندارد.

وی با بیان این‌که در ملاقات‌های خصوصی تاکید شده که منافع استراتژیک اروپا اقتضا می‌کند برجام را حفظ کند، تصریح کرد: مذاکرات کارشناسی برای ایجاد یک کانال پرداخت بانکی بین یک یا دو بانک ایرانی و چند بانک کوچک اروپایی که تعامل کمتری با آمریکا دارند، در جریان است. این کانال در مرحله‌ی اول برای اقلام غیرتحریمی است و از اواسط سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و اقلام تحریم‌ شده را هم شامل می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل ادامه داد: قرار است کانال بانکی مذکور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا کسی موافقت نکرده است اما به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.

زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که کشورهای بزرگ از جمله چین، روسیه، ژاپن، هند، برزیل منتظر هستند تا ببینند کانال پرداخت اروپایی به چه صورت کار می‌کند، گفت: این کشورها می‌خواهند مطمئن شوند که از تحریم‌ها مصون خواهند بود. این کشورها به صورت روزانه با اتحادیه اروپا در تماس هستند.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به این‌که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران معافیت داده است، گفت: اگر آقای جان بولتون می‌توانست آن‌طور که می‌خواهد رفتار کند، بدون توجه به قیمت بنزین در آمریکا معافیت نفتی را به هشت کشور نمی‌داد. ما یک آشنایی ۳۰ ساله با آقای بولتون داریم و هر کدام از ما، دعوای مفصلی در جلسه با ایشان داشته‌ایم. آدم تندی هستند و هیچ کدام از سفرای کشورها چه غربی و چه شرقی حاضر نبود با آقای بولتون سلام و احوالپرسی کنند.

وی با بیان این‌که این‌که آمریکا به هشت کشور معافیت داد تصمیم آمریکا نبود، اظهار کرد: این تصمیمی بود که آمریکا القاء کرد. استراتژی وزارت نفت و سیاست‌های ایران باعث اعطای این معافیت‌ها شد.

زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که قیمت بنزین در آمریکا اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: اگر به بیش از سه دلار و ۳۰ سنت برسد، مردم اعتراض می‌کنند.

نباید منتظر تشکیل کانال نقل و انتقالات مالی بین ایران و اروپا باشیم

این درحالی است که محمد خزایی - رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران - با تاکید بر این‌که نباید لزوما منتظر تشکیل کانال نقل و انتقالات مالی بین ایران و اروپا (SPV) باشیم، اظهار کرد: می‌توانیم از منابع درآمدهای نفتی که در کشورهای مختلف داریم استفاده کنیم، در این صورت نقل و انتقال بین بانکی اتفاق نمی‌افتد. اما عملیاتی شدن آن نیازمند همکاری مشترک و منظم بین وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و حتی وزارت صمت است. به جرات می‌توان گفت ۸۰ درصد نیاز سرمایه این پروژه‌ها با استفاده از این منبع مالی پوشش داده می‌شود.

بررسی عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در نیما

بر اساس این گزارش، رضا نوروززاده - مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی - نیز  با اشاره به عرضه ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما گفت: پیش‌بینی می‌شد ۲۵ درصد از عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به صنعت پتروشیمی اختصاص داشته باشد اما امروز ۸۰ درصد عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما متعلق به این شرکت‌ها است.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =