نماینده موافق فیلترینگ تلگرام: سیاست محدودسازی تلگرام با شکست مواجه شده است

ایرناپلاس نوشت: یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس که از موافقان جدی فیلترینگ تلگرام بود، اذعان دارد که سیاست محدودسازی این پیام‌رسان با شکست مواجه شده است.

محمدعلی پورمختار که موافق ادامه فیلترینگ تلگرام است، تأکید دارد حضور «نیروهای انقلابی و ارزشی» در این پیام‌رسان ضروری است، چرا که نباید اجازه داد مخاطبان تلگرام در معرض تبلیغات «زهرآگین» دشمنان قرار بگیرند.

پورمختار توضیح می‌دهد که اصولگرایان و رسانه‌های منتسب به این جناح که در روزهای اخیر به تلگرام بازگشتند، اطلاعاتی که به درد دشمن بخورد در این پیام‌رسان قرار نمی‌دهند از این رو، بابت درز اطلاعات نگرانی وجود ندارد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

در روزهای اخیر شاهد بازگشت افراد و خبرگزاری‌های اصولگرا به تلگرام هستیم. شما قبلاً جزو موافقان فیلتر تلگرام بودید، همچنان فکر می‌کنید فیلترینگ این رسانه درست بود؟‌
پورمختار:‌ فیلترینگ تلگرام سیاست درستی است، اما الان مقصر، دولت است. متأسفانه دولت از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نکرد، در عین حال مخالفت‌های جدی هم با فیلترینگ تلگرام داشتند که باعث شد آن چیزی که مدنظر بود محقق نشود.

پس قبول دارید از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال نشد و سیاست فیلترینگ با شکست مواجه شد؟
پورمختار: بحث استقبال نیست. اتفاقاً خیلی استقبال کردند، الان هم طبق آمار 30 میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی هستند.

کدام آمار؟
پورمختار: آمار رسمی وزارت ارتباطات.

 از آن طرف آماری هم که از کاربران تلگرام ارائه می‌شود نشان می‌دهد جمعیت خیلی کمی از تلگرام رفته است.
پورمختار:‌ این مهم نیست.

چرا مهم نیست! سیاست این بود از تلگرام استفاده نشود، چون ادعا می‌شد اطلاعات درز می‌کند.
پورمختار:‌ سیاست این بود.

 قبول دارید این اتفاق نیفتاد و این سیاست شکست خورد؟
پورمختار: بله ولی باید دلیل آن را جویا شد. خیلی صریح بگویم دولت عامل شکست این سیاست است.


 دولت که به پیام‌رسان‌های داخلی وام داد؟
پورمختار: با وام چه کار می‌توانستند بکنند؟

وام یک قدم برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود؛ قبول دارید؟
پورمختار: بله قدم بود، ولی یک قدم کوتاه. صد کار دیگر باید انجام‌ می‌شد.

 چه کار دیگری باید انجام می‌شد؟
پورمختار: دولت از صد قدمی که باید برمی‌داشت یک قدم برداشت که خیلی هم خوب بود و ما تشکر هم می‌کنیم، ولی از روز اول دولت با فیلترینگ تلگرام مخالفت کرد و می‌گفت نباید آزادی‌های مردم را مخدوش کنیم.

حرف دولت که به کرسی ننشست و تلگرام فیلتر شد. فیلترینگ تلگرام اکنون باعث آزار مردم است. این اقدام و محدودیت برای رونق پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت.
پورمختار:‌ وقتی رئیس‌جمهور موضع بگیرد در مردم اثر دارد. من عامل اینکه مردم از تلگرام خارج نشدند را مواضع آقای رئیس‌جمهور می‌دانم.

یعنی مردم به خاطر صحبت‌های آقای روحانی همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند؟! یعنی اگر ایشان می‌گفت مردم از تلگرام استفاده نکنند مردم هم استفاده نمی‌کردند؟
پورمختار: مواضع رئیس‌جمهور مهم بود.

چقدر مهم بود؟ شما اکنون موضع‌گیری رئیس‌جمهور را عامل اصلی شکست فیلترینگ تلگرام عنوان می‌کنید. آقای روحانی یک بار دیگر از مردم خواسته بودند برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام نکنند، اما مردم ثبت‌نام کردند.
پورمختار: نه این مقایسه درست نیست. یارانه بحث دیگری است و استفاده از تلگرام بحث دیگر! آنجا بحث پول گرفتن مطرح بود. زمانی که رئیس‌جمهوری صراحتاً مخالفت کند، ناامنی را نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی القا کند. شما از مردم توقع دارید چه کنند؟ ما توقع نداشتیم دولت این رفتار را داشته باشد. حالا دولت حمایتی کرد و وامی‌داد، اما مگر وام مشکلی را حل می‌کند؟‌

 شما معتقدید اظهارات آقای روحانی باعث شد مردم نسبت به امنیت پیام‌رسان‌های داخلی تردید کنند، در مقابل اما افراد تاثیرگذارتر بودند که درباره امنیت پیام‌رسان‌های داخلی صحبت کردند. از سوی دیگر کانال‌های منتسب به رهبری از تلگرام خارج شدند و به پیام‌رسان‌های داخلی رفتند که با این اقدام، بر امنیت این پیام‌رسان‌ها تأکید شد. پس اگر قرار بر اعتبار یک فرد باشد، رهبری اعتبارشان بیشتر است.
پورمختار: این‌ها با هم قابل‌مقایسه‌ نیست. رهبری هیچ‌گاه درباره بسته بودن یا نبودن تلگرام صحبت نکردند.

 اینکه ایشان به پیام‌رسان داخلی آمدند نشانه تأیید بر امنیت این پیام‌رسان‌ها در مقابل تلگرام است.
پورمختار: رهبری اگر توصیه کنند مطمئن باشید همه مردم جانشان را می‌دهند، چه برسد به اینکه مردم در تلگرام بمانند یا نه. این مقایسه غلطی است.

من هم دقیقاً به همین علت به حضور رهبری در پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کردم، چون معتقدم اگر قرار بر تأثیر کسی بر مردم برای حضور در پیام‌رسان‌ها بود،‌ تأثیر رهبری قابل‌قبول است. پس این حرف شما که تأثیر سخنان آقای روحانی باعث شد مردم در تلگرام بمانند درست نیست.
پورمختار: آقای روحانی نسب به صحت کار پیام‌رسان‌های داخلی موضع گرفت و از تلگرام که ابزار دشمن است، حمایت علنی و روشن کرد.

 شما می‌گویید آقای روحانی ابراز تردید کردند، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد. آقای روحانی بخشنامه دولتی صادر کردند که دستگاه دولتی حق استفاده از تلگرام را ندارد و باید از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شود.
پورمختار: کی این کار را کردند؟‌

همان ابتدای فیلترینگ تلگرام و با دستور آقای جهانگیری این بخشنامه صادر و ابلاغ هم شد، الان هم در حال اجرا شدن است. مثلاً ما که رسانه دولتی محسوب می‌شویم اجازه استفاده از تلگرام نداریم. شما به‌عنوان نماینده مردم از این بخشنامه حتی اطلاع هم ندارید.
پورمختار: موضع بیرونی آقای روحانی هزار برابر مخرب‌تر از یک بخشنامه‌ای است که من خبر ندارم. ایشان بارها سخنرانی کردند که مخالف بستن و محدود کردن هستیم؛ حرف‌های فریب‌کارانه و دهن پرکن که تأثیر دارد.

 حالا که شما معتقدید این طرح شکست خورده، ‌فکر نمی‌کنید فیلترینگ تلگرام کار عبث و بیهوده‌ای است و فقط باری بر دوش مردم تحمیل کرده است؟
پورمختار: ما که قرار نیست اگر نتوانستیم به هدفمان برسیم تسلیم شویم. ما باید همچنان مقابله بکنیم و همچنان باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنیم.

بخشی از حمایت پیام‌رسان‌های داخلی این است که حداقل کسانی که به فیلترینگ تلگرام اعتقاد دارند دیگر از تلگرام استفاده نکنند و از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند.
پورمختار: چه کسی گفته این کار را نمی‌کنند؟‌

همین که اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آنان به تلگرام بازگشتند، نشان از عدم حمایت آنان از پیام‌رسان‌های داخلی است.
پورمختار: کدام پیام‌رسان‌ داخلی را بستند؟‌
 

 عملاً وقتی به تلگرام آمدند، فعالیت‌شان در پیام‌رسان‌های داخلی کم می‌شود و باتوجه به حضور مخاطبان در تلگرام عملاً پیام‌رسان داخلی بدون مخاطب می‌ماند.
پورمختار: دولت باعث شد فضای تلگرام به دست مخالفان بیفتد و به سود جریان فرهنگی خاص شود. خوب وقتی عده‌ای در تلگرام هستند هیچ توجیهی ندارد که آنها یک طرفه بیایند علیه همه ارزش‌ها و اعتقادات مردم صحبت کنند و ما هم بی‌خیال شویم. من ورود رسانه‌های اصولگرا به تلگرام را موجه می‌دانم. آنها باید حضور داشته باشند و پاسخ دهند و جلوی تخریب‌های فرهنگی را بگیرند. ما نمی‌خواهیم هر تعدادی که در تلگرام هستند را رها کنیم تا در معرض تبلیغات زهرآگین دشمن قرار گیرند و دشمن آن‌ها را نسبت به انقلاب و نظام حساس کند و بشوراند. پس حضور نیروهای انقلاب امری ضروری است. ما نباید صحنه را به دست مخالفان بگذاریم.

 خوب شما مگر موضوع درز اطلاعات را مطرح نمی‌کنید و نسبت به آن نگران نبودید؟
پورمختار: اطلاعاتی درز نمی‌شود.

 یعنی شما الان نظرتان تغییر کرده و معتقدید از تلگرام اطلاعاتی درز نمی‌شود؟
پورمختار: خیر منظورم این است اصولگرا و رسانه‌های اصولگرایی که به تلگرام بازگشتند روشنگری می‌کنند، نه اینکه اطلاعات در اختیار دشمن بگذارند. این‌هایی که الان به تلگرام بازگشتند اطلاعاتی که به درد دشمن بخورد در تلگرام نمی‌گذارند.

214219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    0 0
    دمه مصاحبه گر گررررررررم