۸ نفر
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
سال ۹۸ سال سخت برای اقتصاد ایران است

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره میزان افزایش دستمزد برای سال ۹۸ گفت: به دلیل افزایش نرخ تورم، قدرت خرید به ویژه اقشار ضعیف جامعه کاهش یافته است.

علی قنبری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: دولت باید تلاش کند تا کنترل تورم را به عنوان یک وظیفه اصلی خود برقرار کند و مانع افزایش قیمت ها به صورت افسارگسیخته شود.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده حفظ قدرت خرید مردم بهترین راهکار دولت در وضعیت تورمی موجود است؛ دولت باید تلاش کند از راه های غیر از افزایش حقوق و از طریق جبرانی کاهش قدرت خرید مردم را ارتقا دهد. 

وی تصریح کرد: بنابراین با این کار می توان مانع از افزایش مجدد تورم شد. قنبری گفت: وقتی دولت بی توجه به مساله و علت بروز تورم؛ افزایش دستمزدها را به عنوان ساده ترین کار در نظر می گیرد این اقدام در نهایت باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد. 

وی ادامه داد: بهترین کار این است قدرت خرید مردم از طریق حفظ و کنترل نرخ تورم در حد معقولی با توجه به سیاست های پولی اتخاذ شود و همچنین دولت باید با کمک های نقدی کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند. 

وی خاطرنشان کرد: بهترین شکل و چاره کار را می توان حفظ قدرت خرید مردم به شمار آورد که با این کار از افزایش تورم جلوگیری خواهد شد. 

این اقتصاددان بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران باید نرخ دقیق تورم را اعلام کنند و بر اساس آنچه اعلام شده نشان می دهد تورم بالارفته که در این شرایط باید قدرت خرید مردم نیز بالا برود و یا به اندازه میزان تورم، قدرت خرید مردم نیز حفظ شود. 

وی درباره میزان افزایش حقوق و دستمزدهای سال ۹۸ توضیح داد: دستمزدها نیز باید مطابق افزایش تورم، بالا رود تا قدرت خرید مردم ثابت و کاستی ها جبران شود. 

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی و مرکز آمار، محاسبه میزان تورم را برعهده دارند و اگر تورم بالا می رود حداقل باید قدرت خرید مردم به همان میزان کنترل شود.

قنبری درباره اینکه بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان براین باورند که سال ۹۸ همانند امسال سال سختی از نظر اقتصادی خواهد بود، گفت: یکی از برنامه هایی که دولت برای سال ۹۸ به آن توجه جدی داشته باشد، اجرای اقتصاد مقاومتی است زیرا اکنون شرایط سختی حاکم است و سال ۹۸ هم شرایط بسیار سختی از نظر اقتصادی خواهد بود. 

وی تصریح کرد: بعید می دانم سال آینده نیسبت به سال ۹۷ امکانات جدیدی به وجود آید و یا تسهیلات بیشتری ارایه شود بنابراین باید با دید اجرای اقتصاد مقاومتی به مسایل نگاه شود و این دیدگاه را مورد توجه قرار داد و در سال ۹۸ به اصطلاح کمربندها را محکم‌تر ببندیم تا بتوانیم از مشکلات و شرایط سخت کنونی عبور کنیم. 

قنبری به دولت پیشنهاد داد:‌ دولت باید در صورت امکان تحریم ها را دور بزند که خوشبختانه با اجرای بورس نفت توانسته بخشی از مشکلات را حل کند و آمریکا نیز کمی در مقابل سیاست به صفر رساندن تولید و صادرات نفت عقب نشینی کرده است. 

وی تاکید کرد: باید با سیاست‌ های پولی و مالی درست، کنترل تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی و توجه به تولید شرایط را برای پیشرفت و توسعه کشور فراهم کرد. استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: سیاست‌ هایی که دولت اتخاذ می کند به حتم برای پیشرفت و توسعه کشور و اقتصاد در سال آینده بسیار مهم است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معین IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    38 2
    نمی دونم چرا همه عوامل افت تولید در ایران. من جمله مدیران بی سواد عدم تکنولوژی. بهره وری پایین....... که مسبب اصلی گرانی هست. برای حل کردنش کاری نمی شه اما حقوق کارگران و کارمندان که در چند سال گذشته از 15 درصد هزینه شرکت ها و دولت به 5 درصد هزینه آنها رسیده باعث تورم معرفی می شه.
  • مردم IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    60 5
    97سخت نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    28 8
    اتفاقا سال با حال و راحتی خواهد بود.
  • KR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    32 1
    عه پس تا الان راحت بوده
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    33 2
    اگربنزین به بهانه قاچاق گران شود تورم ازاینهم بیشترخواهد شدوکمراقشارکمدرامد گه هماینک خم شده برای شکستن خواهد شکست به فریاداقشارکم درآمدوکارگران ومستمربگیران برسید .
  • ادم IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    3 6
    فیمت کالاها اتومبیل مثل روغن و لاستیک برای کسبه از فیمت روی کالا گران تراست تعزیرات هی کسبه را جریمه میکند تعزیرات هم حالیش نمیشه روی روغن نوشته فیمت مصرف کننده بهران سوپر پیشتاز 48 هزار تومن کسبه 60 هزار تومن میخرند تعزیرات هم مرتبا کسبه را جریمه میکنه لاستیک پراید بارز را 310 هزار تومن میخریم میگن 280 بفروش خدا لعنتتون کنه