میدل‌ایست‌آی: ریاض در حال اجرای طرح پمپئو درباره بن‌سلمان است

ایسنا نوشت: پایگاه میدل ایست‌آی گزارش کرد که یک منبع بلندپایه عربستانی فاش کرده مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نقشه راهی به محمد بن سلمان به منظور محافظت از وی درمقابل رسوایی مربوط به قتل جمال خاشقجی داده است.

پایگاه میدل ایست آی گزارش کرده که یک منبع بلندپایه عربستانی به این پایگاه گفته ملک سلمان، پادشاه عربستان و ولیعهدش محمد بن سلمان قصد دارند با نقشه راهی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تهیه کرده خودشان را در مقابل رسوایی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در شهر استانبول محافظت کنند.

طبق این گزارش مایک پمپئو این طرح را در دیدار با ملک سلمان و محمد بن سلمان در ریاض در ماه گذشته میلادی شخصا تحویل آنها داده است.

به گفته این منبع که به مذاکرات پمپئو با رهبران عربستان آگاه بوده این طرح شامل یک گزینه برای نسبت دادن قتل خاشقچی به یک عضو بی‌گناه خاندان حاکم به منظور محافظت از مقامات عالی رتبه درمقابل این رخداد است.

این منبع گفت که هنوز این شخص موردنظر انتخاب نشده و رهبران عربستان استفاده از این طرح را برای زمانی که فشارها بیش از حد بر محمد بن سلمان افزایش یابد درنظرگرفته‌اند.

این منبع تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد ما شگفت زده نخواهیم شد.

وزارت امور خارجه آمریکا با این وجود این ادعاهای این منبع عربستانی را رد کرده و آنها را "صحبت‌های کاملا غلط درباره ماموریت دیپلماتیک وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به عربستان" خوانده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پایگاه میدل ایست‌آی گفت: ما علنا درباره هدف‌هایمان صحبت کرده‌ایم: اینکه رهبران عربستان را در جریان جدیت دولت آمریکا در تلاش برای پاسخگو کردن کامل و سریع در قبال قتل خاشقچی قرار دهیم.

به گفته این منبع پمپئو در ۱۶ اکتبر طرحش را در زمان سفرش به ریاض شرح داده است. این سفر پمپئو به عربستان دقیقا دو هفته بعد از به قتل رسیدن خاشقچی در محل کنسولگری عربستان در شهر استانبول اتفاق افتاده است.

چند روز قبل از ورود پمپئو به شهر ریاض میدل ایست ‌آی گزارش کرد که مقام‌های ترکیه فهمیده‌اند که خاشقچی کشته و قطعه قطعه شده است.

در زمان سفر پمپئو به شهر ریاض مقام‌های عالی رتبه آمریکا از جمله خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور صحبت چندانی درباره آنچه که برای خاشقچی اتفاق افتاده نکرده‌اند.

نشست پمپئو با محمد بن سلمان در ریاض باعث نارضایتی گروه‌های حقوق بشری شد و این گروه‌ها در سراسر جهان از واشنگتن خواستند پاسخ‌هایی از سوی عربستان در قبال این اتفاق طلب کند.

پمپئو یک روز بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: عربستانی‌ها نمی‌خواهند درباره حقایق پرونده خاشقچی صحبت کنند و خود او نیز چنین چیزی نمی‌خواهد.

پمپئو در حالی که مشغول سفر به ترکیه بود، گفت: من نمی‌خواهم درباره هیچ یک حقایق صحبت کنم و آنها هم نمی‌خواهند صحبت کنند.

به گفته منبع مذکور پمپئو به ریاض رفت تا به عربستانی‌ها برای چگونگی مدیریت تبعات مربوط به پرونده خاشقچی مشاوره دهد.

پمپئو بعد از دیدارهایش در این سفر گفته بود به عربستانی‌ها توصیه کرده که تحقیقات شفاف انجام دهند.

منبع مورد اشاره در عین حال خاطر نشان کرد که طرح پمپئو برای رهبران عربستان شامل چند گام بوده است و زمانی که پمپئو در ۱۸ اکتبر گفت عربستان باید چند روز دیگر وقت پیدا کند تا تحقیقاتش درباره این پرونده را کامل کند، درواقع به آنها زمان داده تا طرح او را شروع به اجرا کنند.

وی افزود: آنها هر کاری را که او خواسته بود انجام داده‌اند.

از زمان سفر پمپئو عربستانی‌ها به بازرسان ترکیه‌ای اجازه ورود به کنسولگری خود در شهر استانبول را دادند، پیشنهاد همکاری نسبت به یک تحقیقات مشترک عربستان و ترکیه را دادند، تیمی را به استانبول به منظور پیگیری تحقیقات اعزام کردند و دست‌کم ۲۱ مظنون را بازداشت کردند.

منبع آگاه گفت که گام باقی مانده یعنی نسبت دادن جرم به یک عضو خاندان سلطنتی در صورتی اتخاذ خواهد شد که بازداشت این مظنون‌ها منجر به کاهش فشار بر ریاض نشود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    0 0
    آخرش یک ایرانی پیدا می کنند که کار را بندازن گردنش