رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  تشریح کرد:‌ چرایی کاهش قاچاق سوخت

ایسنا نوشت:‌ رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمهیدات و پیگیری‌های جدی و دستورات اجرایی، انتظامی و امنیتی را از دلایل اصلی‌ کاهش قاچاق سوخت در ماه گذشته دانست و تاکید کرد که اگر کارت سوخت احیاء شود، این روند نزولی ادامه خواهد داشت.

در ماه‌های اخیر برخی از مسئولان از جمله وزیر نفت از افزایش قاچاق سوخت در کشور انتقاد کرده‌اند. در این زمینه ماه گذشته بیژن زنگنه در حاشیه چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در جمع خبرنگاران، به سوالی درباره این‌که آیا قاچاق سوخت در حال افزایش است یا خیر؟ با حالتی کنایه‌آمیز پاسخ داد که "وضع قاچاق بنزین الحمدالله خوب است و از همه مرزها با موفقیت انجام می‌شود! این موضوع هم شامل گازوئیل و هم شامل بنزین می‌شود".

او با اشاره به تفاوت نرخ سوخت در ایران و سایر کشورها اظهار کرد: برای مثال، هر تن گاز مایع در ایران ۱۰ دلار و در بازار ۵۰۰ دلار است. حتما این موضوع باعث قاچاق می‌شود که باید برای آن تدابیری در نظر بگیریم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که علی مویدی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته در جمع خبرنگاران در حاشیه یکصد و بیستمین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که قاچاق سوخت در ماه گذشته روزانه دو تا سه میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

در این زمینه درباره دلایل و چگونگی کاهش حجم قاچاق این فرآورده نفتی از او پرسیدیم که اینگونه توضیح داد: در ماه‌های اخیر شاهد شیب تند خروج سوخت به ویژه گازوییل از کشور بودیم که در جلسات متعدد مسئولان متولی امر، به این موضوع پرداخته شده و نهایتا طی ماه اخیر شاهد کاهش دو تا سه میلیون لیتری قاچاق سوخت بوده‌ایم.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: یکی از دلایلی که قاچاق سوخت در ماه گذشته کاهش پیدا کرد این بود که همه دستگاه‌های متولی در سطح ملی و استانی از وزارت نفت تا وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به طور ویژه روی این مساله حساسیت بالایی به خرج دادند و تمهیدات و پیگیری‌های جدی آنها باعث کاهش قاچاق سوخت شد.

مویدی ادامه داد: این‌که می‌گوییم قاچاق سوخت روزانه دو تا سه میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است، براساس حدسیات و گمانه‌زنی‌ها نیست بلکه وزارت نفت در جدیدترین گزارش رسمی خود این مساله را عنوان کرده است.

وی گفت: اگر در ادامه این روند طرح‌ها و پیشنهادات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کاهش قاچاق سوخت جدی گرفته شود و کارت سوخت احیاء شود، شاهد انضباط بیشتری در حوزه عرضه سوخت در کشور خواهیم بود و اگر ساختارهای زیربنایی و سامانه‌ها را تکمیل کنیم، روند نزولی قاچاق سوخت ادامه‌دار بوده و شاهد به حداقل رسیدن آن خواهیم بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سوخت بیشتر از کدام مرزها از کشور خارج می‌شود؟ اظهار کرد: مرزهای شرقی و جنوب شرقی عمده مبادی خروج سوخت از کشور هستند که حساسیت و تمرکز جدی روی این مساله پیدا کرده‌ایم.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =