تهرانی‌ها یک چهارم پارسال خشکبار و آجیل خریدند

ایرنا نوشت: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار طی روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت، حدود یک چهارم سال گذشته در بازار بیشتر فروش نداشته اند.

مصطفی احمدی گفت: افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار مربوط به چند وقت اخیر نیست و از اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری آغاز شده است.

وی کمبود تولید در داخل، نوسانات نرخ ارز و نیز فعالیت دلالان را به ترتیب مهمترین علت های افزایش قیمت خشکبار برشمرد و کمبود تولید را مهمترین عامل خواند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد علت افزایش قیمت ها را ناشی از فعالیت برخی دلال بازی ها در بازار اعلام کرد.

وی گفت: پیشنهاد داده ایم فرآیندی ایجاد شود تا کالاها مستقیم در اختیار مغازه داران و سپس خرده فروشان قرار گیرد.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران میزان تولید در کشور نسبت به سال گذشته به طور متوسط با افت ۵۰ تا ۶۰ درصدی همراه بوده است که دلیل آن نیز به وضعیت جوی، سرمازدگی و از بین رفتن درختچه ها بر می گردد.

احمدی به کاهش ۷۰ و ۸۰ درصدی تولید پسته و گردو اشاره و رشد قیمت پسته را در برخی مواقع بیش از ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: رشد قیمت مغز پسته به علت نداشتن پوست بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه اعضای اتحادیه به هیچ عنوان موافق چنین افزایش قیمتی در بازار نیستند تاکید کرد: ما خواستار ایجاد زمینه های لازم برای کاهش قیمت ها و در نتیجه افزایش میزان فروش واحدهای صنفی هستیم.

احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب یلدا گفت: با وضع موجود انتظار افزایش قیمت بیشتر از قیمت های کنونی برای این محصولات در این مناسبت وجود ندارد زیرا میزان فروش بشدت کاهش داشته و پیش بینی می شود که در این مناسبت نیز با کاهش میزان فروش مواجه باشیم.

تعداد واحدهای صنفی عرضه آجیل و خشکبار دارای مجوز در پایتخت افزون بر یک هزار واحد گزارش شده است.

۲۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =