شبکه‌های اجتماعی الجزایر، بن‌سلمان را مسخره کردند/ عکس

بن سلمان مدتی است در شبکه های اجتماعی جهان عرب به "آقای اره به دست" معروف شده است.

اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر دیدار «محمد بن سلمان »ولیعهد عربستان از الجزایر باعث واکنش الجزایری ها شده و بیشتر آن ها دیدار بن سلمان از کشورشان را به دلیل دست داشتن او در قتل خاشقچی و همچنین کشتار مردم یمن و کاهش قیمت نفت، محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، رسانه های غیر رسمی از چند روز پیش خبرهایی مبنی بر دیدار «محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان از چند کشور و از جمله امارات، بحرین، مصر، تونس، الجزایر و موریتانی منتشر کرده اند و برخی از آن ها زمان دقیق دیدار بن سلمان از الجزایر را ۶ دسامبر ( ۱۵ آذر ) اعلام کرده اند و این در حالی است که هنوز خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده است.

نکته جالب توجه این است که بیشتر الجزایری ها با نوعی بدبینی به این دیدار نگاه می کنند و البته دیدگاه منفی آن ها در خصوص حکام سعودی پیش از این نیز مشخص بود.چندی پیش روزنامه پرشمارگان «الخبر » الجزایر نظرسنجی ای در تارنمای خود در خصوص روایت سعودی ها از قتل خاشقچی قرار داد که ۹۱درصد از افراد شرکت کننده در آن تاکید کردند روایط سعودی ها از این جنایت برای آن ها قانع کننده نبوده است.
«احمد عظیمی » رئیس حزب «پیشگامان آزادی»در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت، به عنوان یک شهروند الجزایری دیدار کسی که جنگ ظالمانه ای ضد کودکان یمن آغاز کرده، از اسراییل حمایت می کند ، قیمت نفت را در بازارهای جهانی کاهش می دهد و دستورقتل یک روزنامه نگار را می دهد، مخالفم.

این استاد علوم سیاسی و سرهنگ سابق ارتش الجزایر افزود، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بشکه ای ۸۲ دلار رسیده بود اما به دلیل سیاست های عربستان به ۵۲ دلار کاهش یافت ، الجزایر در این شرایط روزانه ۳۲ میلیون دلار زیان می بیند، این ها همه فقط به خاطر جلب رضایت ترامپ است.
«عبدالرزاق مقری» رئیس جنبش جامعه صلح (حمس) بزرگترین حزب اسلامی در الجزایر نیز گفت، شرایط کنونی به الجزایری ها اجازه نمی دهد از ولیعهد عربستان استقبال کنند، بن سلمان در یک جنگ بزرگ دست دارد و مسئول کشتار شمار زیادی از کودکان و غیر نظامیان یمن و مسئول زندانی شدن بسیاری از عربستانی های بیگناه روشنفکران، حقوقدانان و روحانیون است و آخرین جنایت او هم جنایت قتل جمال خاشقچی به روش داعشی ها است.
مقری تاکید کرد استقبال از ولیعهد عربستان به نفع الجزایر نیست و به وجهه این کشور میان کشورهای عربی و اسلامی آسیب وارد می کند.


رئیس حزب جامعه صلح تاکید کرد که نظام سعودی در تنگنای شدیدی قرار گرفته و شدیدا تحت فشار آمریکا قرار دارد و می خواهد ترامپ بر جنایت های مقام های این کشور در کنسولگری اش در استانبول سرپوش بگذارد ، مقام های سعودی زیر بار خواسته های ترامپ برای کاهش قیمت نفت رفته اند در حالی که می دانند کاهش قیمت نفت به الجزایر زیان زیادی وارد می کند .

مقری در پایان گفت، بن سلمان می خواهد الجزایر را به کشوری وابسته به کمک های خود تبدیل کند اما الجزایری ها این را نمی پذیرند و خود را بی نیاز از کمک های سعودی ها یا هر طرف دیگری می دانند.
«حده حزام» مدیر مسئول روزنامه «الفجر » الجزایر نیز گفت، بن سلمان تصور می کند با حمایت های آمریکا و 'اسراییل' از اتهام جنایت و قتل جمال خاشقچی فارغ شده است و به همین دلیل، قصد دارد از الجزایر دیدار کند .
حزام در ادامه گفت، ترامپ گفته است، ممکن است بن سلمان از قتل خاشقچی مطلع بوده باشد اما برای حفط منافع آمریکا و اسراییل نمی توان قراردادها با عربستان را متوقف کرد و در جای دیگری نیز گفته است بن سلمان خدمات بزرگ و بی سابقه ای به ' اسراییل' کرده و اگر او نبود، اسراییل در تنگنا قرار می گرفت.

مدیر مسئول الفجر در ادامه گفت، الجزایر چه موضع گیری ای در این خصوص می تواند داشته باشد؟دستان بن سلمان به خون خاشقچی و کودکان یمن آلوده است .این حق الجزایری ها است که با دیدار بن سلمان از کشورشان مخالفت کنند ، ترامپ از او به دلایلی حمایت می کند اما الجزایری ها چه سودی از این دیدار می برند؟او برای حفظ منافع اسراییل دستورهای ترامپ را اجرا می کند و می خواهد شاه عربستان شود، قیمت نفت را از ۸۲ دلار به ۵۴ دلار کاهش داده است و هنوز هم برای جلب رضایت آمریکا تلاش می کند قیمت آن رابیشتر کاهش دهد.
خبر دیدار بن سلمان از الجزایر بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و بیشتر کاربران مخالفتشان را با این دیدار اعلام کردند.
«محمد بوعلام» استاد زبان عربی ۵۲ ساله نیز در خصوص این دیدار در صفحه فیس بوک خود نوشت، اکنون دو محور در جهان وجود دارد، محور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بنا بر دستورهای آمریکا و محور مقاومت که اعتقاد به مبارزه مسلحانه ضد صهیونیست ها دارد، هر یک از الجزایری ها باید یکی از این دو محور را انتخاب کنند ؛ محور خیانت و پستی و رذالت یا محور کرامت و شرافت .

صفحه «کارزار یک میلیون امضا برای توقف تجاوز سعودی به یمن » نیز تصویری از بن سلمان منتشر کرده و در این خصوص نوشت، الجزایری ها به بن سلمان در کشورشان خوش آمد نمی گویند.
روزنامه البلاد الجزایر نیز در گزارشی در خصوص این دیدار نوشت، بن سلمان قرار است هفته نخست ماه دسامبر از الجزایر دیدار کند و خبر این دیدار باعث شده است الجزایری ها دیدگاه های مختلفی در این خصوص داشته باشند .کاربران الجزایری در ذیل این خبر در صفحه فیس بوک البلاد نظرات تندی در مورد سعودی ها و بن سلمان نوشتند، کاربری با نام السفیر نوشت، ما با آهنگ عمو اره به دست به استقبال بن سلمان می رویم.کاربر دیگری به نام «سعاد» نیز نوشت، او قرار است از الجزایر ، موریتانی و تونس دیدار کند، اگر می خواهید زنده بمانید، تا زمان خارج شدنش از الجزایر در خانه هایتان بمانید .

یکی دیگر از کاربران در این صفحه با ابراز تردید در خصوص هویت حامیان بن سلمان در الجزایر نوشت، مخالفان دیدار بن سلمان در این صفحه همه با نام و نشان مشخص حضور دارند اما مشخص نیست چرا کسانی که از دیدار بن سلمان از الجزایر استقبال می کنند، هویتشان نامشخص است.
تارنمای «تی اس ای » الجزایر نیز در مطلبی تحت عنوان 'دیدار بن سلمان از الجزایر چرا اکنون ' نوشت، خبر این دیدار باعث ایجاد سر و صدای زیادی در الجزایر شده است وفعالان در شبکه های اجتماعی سوالات زیادی در خصوص علت این دیدار، اهداف آن و همچنین انتخاب این زمان خاص برای دیدار از الجزایر مطرح کرده اند.
این تارنما افزود، شمار زیادی ازمردم الجزایر مخالفت خود را با دیدار بن سلمان از کشورشان اعلام کرده اند ؛یکی از کاربران در شبکه های اجتماعی نوشت، بن سلمان ششم دسامبر از الجزایر دیدار می کند، پس از آن خواهید دید قدرت او چگونه افزایش می یابد و از متهم به قتل به قربانی تبدیل می شود.

یکی از کاربران فیس بوک نیز نوشت، دولت الجزایر باید با صداقت دلیل این دیدار را برای مردم بیان کند، دولت نباید در دام طرح ها و برنامه های ولیعهد عربستان بیفتد زیرا اودر پی تصحیح تصویر خود در جهان پس از دست داشتن در قتل خاشقچی است .
الجزایر به صورت رسمی هنوز خبر این دیدار را تایید یا تکذیب نکرده است. وزارت خارجه این کشور تا روز گذشته با وجود گذشت حدود دو ماه از ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری کشورش در استانبول موضع گیری رسمی در این خصوص نداشت اما در این روز «عبدالعزیز بن شریف» سخنگوی وزارت خارجه این کشور ، قتل خاشقچی را محکوم کرد و در عین حال اعلام کرد، الجزایر روابط دوستانه ای با عربستان دارد و اعتقاد دارد دستگاه قضایی این کشور زوایای پنهان این جنایت را روشن خواهد کرد.

۵۲۵۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =