مهاجرنیا: احزاب اسلامی  باید خود را با نظام ولایی مطابقت بدهند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نظام ولایی نمی‌تواند حزب باتعریف غربی‌اش را به‌طور کامل بپذیرد همانطوری که نظام  های غربی هم تحمل یک حزب اسلامی را در درون نظامشان ندارند و این طبیعی است .

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا در دومین نشست کرسی های آزاد اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل های سیاسی در نظام ولایی» برگزار شد، گفت: این قاعده پذیرفته شده ای در دنیا است که حزب سیاسی در چارچوب نظام سیاسی تعریف می شود، بنابراین احزاب اسلامی هم باید خود را با نظام ولایی مطابقت بدهند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نظام ولایی نمی‌تواند حزب باتعریف غربی‌اش را به‌طور کامل بپذیرد همانطوری که نظام  های غربی هم تحمل یک حزب اسلامی را در درون نظامشان ندارند و این طبیعی است .

وی در ادامه افزود: ما برای این‌که حزب اسلامی ایجاد کنیم، باید آن را بر اساس مبانی فقهی بازخوانی و بازسازی  کنیم و متناسب با شرایط و اقتضائات و نیازهای امروز جامعۀ تعریف کنیم .

این پژوهشگر مسائل سیاسی کشور با بیان این‌که مهم‌ترین تعریف‌های صاحب‌نظران غربی برای حزب، رقابت برای به‌دست آوردن قدرت است، اظهار کرد: به‌همین دلیل، در تمام جهان، احزاب برای خود رقیبی درست می‌کنند تا فلسفۀ تحزب ازبین نرود. اگر در جایی هم مانند چین تک‌حزبی وجود دارد، دیگر عملاً به آن حزب نمی‌گویند؛ چراکه تمام ارکان قدرت در همان تک‌حزب حضور دارند و درنتیجه، رقابتی وجود ندارد.

مهاجرنیا افزود: در سال‌های اول انقلاب نیز حزب جمهوری‌اسلامی به‌خاطر صیانت از دستاوردهای نظام و تربیت و سازماندهی کادرهای اجرایی نظام و  مقابله با جریان‌های اپوزوسیونِ انقلاب تشکیل شد. وقتی آن جریان‌ها ازبین رفتند، فعالیت های حزب هم کمرنگ شد.

وی با بیان این‌که حزب بر اساس تعاریف موجود، کاملاً غربی‌ و سکولار است، افزود: فقه ما به‌هیچ وجه چنین حزبی که بر پایه مانیفست و جهان بینی و ایدئولوژی غربی تشکیل شده را تأیید نمی‌کند؛ چراکه از لحاظ اسلامی احزاب نمی توانند بر خلاف وظیفه هدایت، اخلاق، ارزش شایسته سالاری، ارزش های تکلیف محوری، ارزش ایمان گرایی، ارزش قیام لله عمل کنند و بخواهند مسئولیت جامعه اسلامی را هم به‌عهده بگیرند.

مهاجرنیا افزود:  ما در قانون اساسی طی اصل 26 حزب را پذیرفته ایم، قوانین آن هم در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت تصویب شده است ولی آنچه در بیرون به نام حزب داریم اگر چه مسلمانان متعهد و مسئول عضو آن هستند اما نمی توانیم حزب را کامل حزب اسلامی بدانیم، لذا به نظر می رسد ما نیازمند بازسازی فکری و عملی احزاب و تشکل های سیاسی هستیم .

این پژوهشگر مسائل سیاسی کشور سپس به بیان کارکردهای حزب پرداخت و افزود: یکی از کارکردهای جدی حزب، نیروی‌سازی است که تا به‌حال، ما آن را انجام نداده‌ایم. نتیجۀ ضعف در این قسمت، منجر به روی کار آمدن نیروهای ضعیف در میان مسئولین است.

مهاجرنیا با بیان‌این که آموزش و ارتقای سطح آگاهی در جامعه یکی دیگر از کارکردهای مهم حزب است، افزود: معمولاً در احزاب کارهای آموزشی برای اعضای‌شان برگزار می‌کنند تا به حزب و اهداف آن آشنا و  پایبند باشند؛ اما احزاب ما برای نیروهای خود هم  کمتر این کار را می‌کنند. درنتیجه ممکن است گاهی سر بزنگاه، اعضای حزب کاری برخلاف اهداف و آرمان های حزب انجام بدهند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: ایجاد رقابت منطقی و شفاف نیز یکی از کارکردهای مهم حزب است. در دنیای غرب، احزاب گزارش مالی خود را باید به دولت بدهند؛ اما متأسفانه در گذشته در کشور ما گاهی چاپخانه‌ها را در زمان تبلیغات به زیرزمین‌ها می‌بردند تا بیانیه‌های انتخاباتی را قبل از موعد تبلیغات چاپ کنند؛ که این خلاف قانون بود و یا از طریق مجاری مشکوک به برخی از جناح‌های کشور پول داده می شد؛ بدون اینکه به لحاظ قانونی اعتراضی صورت بگیرد که این پول را از کجا آورده. همۀ این‌ها به‌خاطر این است که شفافیت مالی، ساختاری و سیاسی در عملکرد احزاب ما وجود ندارد.

مهاجرنیا در پایان گفت: ما برای داشتن حزب اسلامی باید به استلزامات عینی حزب، مانند داشتن مانفیست و رهبری قوی و همچنین وفاداری به آزمان‌ها و اهداف حزب و تلاش برای دستیابی به اهداف تشکیلاتی پایبند باشیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =